Monday, May 24, 2010

Danau Toba

Terletak di Sumatera Utara, Indonesia. Perjalanan dari Lapangan Terbang Polonia ke Parapat (Danau Toba) mengambil masa 4 jam...termasuk la berhenti makan sekejap kat Permatang Siantar. Lama sungguh, macam ikut jalan lama dari Grik nak ke Kelantan..tapi supirnya cekap betul. Laju je turun bukit dengan jalan yang berbelok-belok. Bila nampak je Danau Toba, hilang penat tu...wah cantiknya bila nampak pemandangan dari atas. Walaupun kita tengok gambar atau video sekalipun takkan sama perasaannya bila tengok live..memang kena tengok sendiri..tak dapat digambarkan dengan kata-kata..wah..itu sebab 1st time..tak taulah kalau datang lagi akan berperasaan sama ke tak.



Danau Toba ni merupakan tasik gunung berapi yang terbesar di dunia. Ia terjadi ketika letusan gunung berapi sekitar 73,000 - 75,000 tahun yang lalu dan merupakan letusan yang amat-amat kuat. Ada juga cerita dongeng tentang kewujudan tasik ni..sesiapa yang berminat bolehlah Google je. Tapi kalau ikut geografinya (setelah merujuk buku Geografi balik ya, so secara umum, bukan untuk Danau Toba je) letusan gunung berapi ini telah membentuk kawah.


Setiap kali letusan berlaku, maka terbentuklah satu lapisan baru di cerun-cerun gunung berapi itu. Ini menyebabkan gunung berapi itu menjadi semakin tinggi. Semasa letusan berlaku bahan-bahan dari kemuncak kon itu pecah atau runtuh ke dalam lohongnya. Ini menyebabkan mulut lohong itu jadi besar dan membentuk satu kawah yang besar. Satu letusan yang hebat melemahkan gunung berapi itu dan setelah selesai letusan itu sebahagian besar daripada gunung berapi itu teratam ke dalam takungan magma di bawahnya. Ataman itu akan menakung air dan menjadi tasik.

Kebanyakan orang yang tinggal di Danau Toba merupakan etnik Batak. Kita dapat melihat hotelnya pun dihias dengan ciri-ciri rumah Batak tradisional. Contohnya bumbung yang runcing di hujungnya macam bot dan berwarna.

Dapat duduk di hotel yang pemandangannya memang menghala ke Danau Toba..indahnya di waktu matahari terbit dan tenggelam.
Satu lagi tarikan di sini Pulau Samosir yang terletak di tengah-tengah Danau Toba. Pengunjung perlu menaiki bot untuk menuju ke sana...perjalanan mengambil masa 45 minit. Sebelum bot bergerak, ada budak-budak yang menyuruh kita baling duit syiling dan mereka akan terjun dan menunjukkan skil berenang untuk mengambilnya. Tak taulah kalau mereka mencari pendapatan tambahan melalui cara itu atau keistimewaan di sini. Mereka akan kata "Ayuh, lempar pak, lempar. Lempar lagi." Syiling Indonesia ringan je..so memang akan terapung.
Di kampung Tomok kita boleh tengok makam Raja Sidabutar dan keluarganya. Pengunjung akan dipinjamkan Ulos (kain sarung tradisional) sambil tourist guide menerangkan sejarah tentang Raja Sidabutar dan keluarganya. Ketika awalnya orang Batak di sini tidak mempunyai agama dan tidak langsung menerima apa-apa agama yang disebarkan oleh mubaligh-mubaligh yang datang ke situ. Setelah seorang doktor dari German sampai pada 1861 dan hidup cara mereka, barulah mereka menerima agama Kristian yang disebarkan dan mengamalkannya sehingga sekarang.

"Singgah dulu mbak, masuklah," anda akan dengar kata-kata ini apabila berkunjung ke Tomok. Kami sampai di sana lebih kurang 9.15 pagi. Kedai pun tak banyak yang buka lagi. Kat situ ada kedai-kedai cenderamata seperti barang perhiasan, baju batik, mafela, kain gosok harum dan key chain.

Kalau di pagi hari, dia akan pujuk kita membeli dengan harga ‘pecah telur’ dengan harapan ramai lagi pengunjung yang akan datang ke kedai kemudiannya. Semakin kuat cakap "Horas!" semakin kuranglah harga yang ditawarkan, kononnya.

Hai ingatkan sikit je, rupa-rupanya banyak sangat deretan kedai kat situ yang jual barang yang sama. Jadi, jangan beli dulu, pergi tengok keseluruhan kedai yang boleh menawarkan harga lagi murah. Semua barang tak letak harga, jadi kenalah tanya dan pandai-pandai kitalah nak menawar harganya. Kat sini pun ada jual baju Upin Ipin, siap jual kat kita lagi dan kata hot ni. Bangga gak Upin Ipin popular!

1 comment:

Unknown said...


Assalamualaikum Tuan/Puan.

Saya mohon maaf pada Tuan/Puan untuk boleh iklan sedikit disini, semoga kebaikan hati Tuan/Puan untuk memberi izin iklan ini, menjadi amal ibadah disisi Allah SWT hendaknya amiin….

Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
Tour operator & Travel Agency

Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

Contact person : Amsyahril
Mobile : +6285263007445 ( WhatsApp )
E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.