Monday, May 31, 2010

Replika Kue Flanel

Sesiapa yang tengok buku ni mesti geram dan rasa nak makan benda-benda ni. Comel sangat-sangat. Beli di Gramedia, Indonesia. Mula-mula tengok muka depan je terus nak beli. Itu belum tengok isi dalam lagi. Tengok 3 muka surat depan terus terpikat. Kalau kat Malaysia dipanggil kain felt kalau tak silap la..tengok gambarnya macam sama aja. Tapi jarang-jarang juga jumpa kain ni di kedai-kedai, kena Google dulu. Kalau kat online kain ni banyak je…tapi saya suka beli di kedai sebab boleh pegang dan pilih.


Tajuk: Replika Kue Flanel
Penerbit: Tiara Aksa, Surabaya
Penyusun: Linawati
Bilangan halaman: 88m/s
Harga: RP 52,000

Sinopsis:
Beragam bentuk kreasi dari kain flanel dengan teknik yang sederhana namun mampu menghasilkan 85 kreasi bentuk replika makanan yang beragam. Dipaparkan pula cara pembuatan yang mudah dipahami agar kreasi nampak cantik dan seperti aslinya. Karya ini bisa diaplikasikan untuk berbagai macam souvenir dan hiasan, misalnya hiasan magnet, hiasan pada busana anak, gantungan handphone, gantungan kunci, souvernir pernikahan, hiasan pensil, dan lain-lain.

Komen:
Cara membuatnya jelas. Ada langkah demi langkah. Gambar pun terang dan berwarna. Walaupun bahasanya ada yang tak berapa faham, tapi tengok gambar je pun boleh ikut. Di halaman belakang juga disediakan pelan dan ukurannya untuk memudahkan kita memotong kain. Antara yang menarik perhatian, replika coklatlah apa lagi. Memang nampak betul pralinenya. Selain itu boleh juga buat buah melaka siap dengan daun pisang sekali. Burger Ramly, Dunkin Donut, JCo, McD semua boleh tiru. Kalau buat rantai telefon mesti kiut tapi kena buat sekecil yang mungkinlah baru cun. Banyaknya projek dalam kepala otak ni hmmm...bila nak buat ya??

Linawati
Replika Kue Flanel / Linawati
-Cet.1. -Surabaya:, 2010
88 hlm ilus; 210 mm x 180 mm

ISBN: 978-979-012-206-2
1.Kreasi I. Judul

No comments:

Related Posts with Thumbnails