Friday, August 6, 2010

I Can Bake

Pergi kedai bakeri lagi. Baru-baru ni tengok dalam majalah Rasa, ada kedai bakeri kat kawasan yang saya selalu lalu-lalang pi servis kereta..la ada kedai bakeri rupanya dalam kawasan kilang-kilang ni. Memang perasan ada kedai nama HOI..ingatkan kedai herba cina ke apa..kecil benor tulisan kedai bakeri tu..rupa-rupanya HOI tu House of Ingredient. Seperti biasa..belek belek belek buku, jumpa yang berkenan di hati.

Tajuk: I Can Bake
Penerbit: Chang & Lam Trading
Pengarang: Agnes Chang
Bilangan halaman: 159 m/s
Tahun terbitan: Cetakan Pertama - Januari 2007
Cetakan Keenam-Februari 2010
Harga: RM 25.00
Bilingual Edition: English/Chinese

Sinopsis:
Features step-by-step recipes, and is targeted mainly at people who are interested but have no basic knowledge in baking.

Komen:
Memang sesuai buku ni dengan saya yang tak pandai masak. Laku buku ni..dari 2007 lagi dan sampai sekarang masih diulang cetak. Sejak ada buku-buku yang buat langkah demi langkah memang saya pilih yang tu je sekarang ni. Masa bebudak dulu memang suka tengok rancangan memasak kat tv, so buku yang macam ni macam penggantinya lah sebab boleh tengok apa bahan-bahannya, mula-mula masuk apa, kemudian masuk apa dan macam mana jadinya. Lagipun memang dah kenal dengan Puan Agnes ni sebab dia selalu memasak masa kat TV2 dulu. Masa tu zaman sekolah lagi.

Antara resepi yang menarik perhatian Victoria Sandwich, Creamy Strawberry Rolls, Chocolate and Banana Cream Cake, Almond Bread Biscouti, Cheese Stars, Taiwan Pineapple Tarts, Mexican Coffee Buns dan Curry Chicken Buns.

Permulaan buku ni diajar masak kek, kemudian biskut dan roti. Tengok gambarnya macam senang. Praktikalnya adakah sesenang ini?? hmmm. Akan datang kena buat ruangan 'Memasak Dari Buku Resepi' ni..hehehe.


ISBN 978-983-40370-3-1

No comments: