Saturday, August 21, 2010

Paper Quilling

Buku ni beli tahun lepas. Masa tu tengah minat buat scrapbook. Bila tengok je blog Lin Hand Made yang buat kad raya teknik quilling paper ni terus mencambah semula minat dan cari balik buku ni dalam simpanan. Lagipun masa pergi kedai kraf baru-baru ni memang nampak dah siap jual quilling paper precut yang macam-macam warna. Masa mula-mula nak buat dulu, saya beli kit untuk buat kad je so siap semua bahan ada dalam tu.


Tajuk: Paper Quilling Beautiful Paper Filigree to Make in A Weekend
Penerbit: Lark Books, New York
Pengarang: Malinda Johnston
Bilangan halaman: 79 m/s
Tahun terbitan: 1998
Harga: RM 24.90

Sinopsis:
Paper quilling is a terrific craft for beginners. It's easy to learn, inexpensive, and loads of fun. Includes detailed patterns and step-by-step instructions for over 30 stunning projects. You can create lifelike paper "paintings," one-of-a-kind gift cards, ornaments, jewelry, and more.

Komen:

Baik buku resepi atau buku kraftangan, saya memang suka kalau buku yang banyak gambar dan langkah demi langkah. Biar tak banyak keterangan pun, janji gambarnya jelas dan teratur. Kalau keterangan banyak-banyak pun memeningkan kepala je. Dalam ni memang tunjuk perkara asas macam mana nak buat quill ni. Ada diterangkan teknik menggulung pelbagai bentuk dan beri tip sekali. Kalau jahit patchwork tu ada lakarannya kan, yang ni pun ada. So kalau nak buat bentuk harimau atau bunga di dalam taman bolehlah tekap je gambar tu. Sesiapa yang pandai mainkan warna tentu dapat hasil yang memang macam gambar sebenar. Selain boleh dibuat kad, boleh dibingkaikan dan boleh gak buat subang atau kerongsang. Buku ni memang sesuai untuk kerja tangan di hujung minggu.

Ni ikan bentuk 3D. Cantik, kan??


Johnston, Malinda
Paper quilling : beautiful paper filigree to make in weekend /by
Malinda Johnston.
p. cm.-- (The weekend crafter)
Includes index.
ISBN 1-57990-013-5
1. Paper quillwork. I.Title. II.Series
TT870.J663 1998
745.54--DC21

No comments: