Monday, August 9, 2010

Saji 2009



Dah nak masuk bulan Ramadan ni mulalah keluar majalah yang tebal-tebal. Saji, Keluarga, Rasa dan lain-lain semua ada menu berbuka puasa, sahur dan biskut raya. Selalunya, mak saya bila sampai je majalah baru dah senaraikan nak buat biskut apa tahun ni. Sekarang saya pulak menjangkit, dah senarai dah nak buat apa .. Saji baru 2010 ada 2 jenis, tart blueberi, biskut dalam majalah Rasa, biskut yang belajar hari tu..yang ada cranberry, oat, belek-belek lagi Saji lama ni..fuh banyaknya yang disenarai...last-last bila banyak kerja..semuanya tak jadi..buat coklat je la yang senang.

Kalau kat kampung tu saya dah tau dah, mak mesti buat biskut yang wajib ada ni:
  • Biskut potong- resepi Pah ni..mesti buat, lagipun semua suka.
  • Tart nenas-ni pun semua suka.. tahun ni mak buat inti warna apa ek? hijau ke merah??
  • Biskut Denmark- Nyah suka, saya suka giler, Along suka, besannya suka.
  • Biskut Arab-bapak suka..nanti tercari-cari lak kalau takde.
  • Agar-agar kering- tradisional ni memang kena buat lagipun kawan saya suka, kawan Cik Lea suka.
  • Biskut Mazola-Cik Lea suka dan lebihan kacang tu boleh buat untuk salut Biskut Denmark.
  • Biskut Aiskrim-cucunya suka.
Tu pasal la kitaorang tak payah beli biskut. Mak suka buat. Kitaorang pun balik-balik cari biskut tu gak. Biskut baru kureng sikit.


5 comments:

Mummy Eda said...

Wah! Mataku bersinar2 melihat kuih peberet ku ada dlm senarai wajib ;-)

Sah tak payah sambung blajar buat kuih tu.. datang raya dan ngap aje.. kan, kan, kan?

Masihkah kau ingat.. kuih ku kembang semangkuk? Hihihi

Jgn lupa rezeb kuih peberet ku itu ya!!!

Noorma Ismail said...

aku pun time dh dekat raya jer beli buku2 resipi ni..sbb bukunya tebal..berbaloi2.. kalo bukan bulan pose, buat muka tak malu jer mintak kat ko..kahkahkah...tq sbb bagi sume majalah tu...leh baca time pose esok..takde ler boring sangat...mengadap internet ni pun boleh mengantuk...

zarina said...

Mummy Eda: abis resepi aritu nak diframekan je ke..hehe..orang rezeb 5 je..nak lebih datang awal.. :)

Noorma: benda yang baik elok disebar2kan :)

suzzsuzie said...

bila tiba bulan puasa tibalah masa membuka semua buku resepi yang ada.....

zarina said...

suzzsuzie: ya betul..yang bertahun2 punya majalah pun keluar semula..hehe

Related Posts with Thumbnails