Wednesday, November 10, 2010

Kari Ikan Sembilang


Orang Utara memang suka makan kari tak kira lah kari ikan, kari daging, kari telur, kari sotong dan macam2 jenis kari lagilah. Kalau hari ni lauk kari esoknya apalagi, sarapan roti Gardenia cicah karilah. Sedap dan mudah disediakan.

Kari ikan sembilang ni lagi sedap bila ada telurnya. Masa kecil-kecil mak selalu gak masak telur ikan tapi bukan sembilang, ikan pelotan kot namanya... tak sedap pun, tu yang tak pernah makan telur ikan dah. Sekali bila makan telur ikan sembilang, saja-saja nak try makan telurnya pulak...fuh sedapnya hingga menjilat jari. Fahamlah saya perasaan mak si Pekan dan Melur yang menyerah diri ke Batu Belah Batu Bertangkup sebab tak dapat makan telur tembakul..hehe..memang sedap rupanya telur ikan ni. Kalaulah ada orang habiskan memang terasa kecil hati gaklah sebab tak tinggalkan untuk kita. Kempunan. Nak lari ke batu mana ek. Batu Feringgi bleh?? Mahal gak ikan sembilang bertelur ni..1kg RM19..patutlah sedap. Masak sambal kering pun sedap gak.

1 comment:

Noorma Ismail said...

adoiii...sini payah dapat ikan sembilang laut.. tambah plak ada telo..fuhh... sini kalo ikan duri/pelotan tu ada ler.. kalo kat Melaka punya lagi best..tp mahal ler..kengkonon ikan fresh ler..

Related Posts with Thumbnails