Tuesday, December 7, 2010

Bergedel

Bergedel - makanan yang dibuat daripada ubi kentang dan daging yang dilumatkan bersama, dibentuk bulat-bulat kecil, dan digoreng.

Saya suka makan bergedel. Kalau singgah mana-mana kedai dan nampak ada jual, mesti beli. Tapi mahal sangat la pulak sekarang ni 50 sen - RM1 harganya, padahal kecik. Dahlah tu kentang je yang lebih isi yang lain takde. Memandangkan tak puas hati dapat makan sikit je, kali ni buat sendiri. Versi apa yang ada kat dapur tu je..hehe.

Bahan-bahannya: daging lembu kisar jenama Ramly. Ada balance dari buat sos spageti hari tu. So habiskan je semuanya(setengah). Bawang besar sebiji. Kentang 3 biji. Lada hitam ditumbuk. Ikut suka hati banyak mana nak... untuk bagi rasa.

Lada hitam yang ditumbuk digaul dengan daging kisar. Goreng sehingga empuk. Kemudian masuk bawang. Sementara tu rebus kentang. Nak senang, rebus je kentang tu dengan kulit-kulitnya sekali. Bila dah empuk baru buang kulitnya. Kalau kupas dulu kentang tu mesti terkupas sekali dengan isi-isinya. So kalau cara macam ni, kita tarik je kulitnya. Lagi senang. Kentang kemudiannya dilenyek-lenyek dan dimasukkan daging dan bawang yang digoreng tadi.
Gaul sebati dan boleh dileper-leperkan macam ni.

Memandangkan saya ni comel je..hehe..makanan pun saya suka buat yang comel-comel cinonit je.
Siap untuk digoreng. Salut dengan telur.

Goreng sehingga kuning keemasan dan bukannya hitam kehangusan ya!!
Kalau telur tu ada lebih lagi, buat telur dadar je. Ekonomik. Kan dah tambah 1 satu lauk lagi.

No comments:

Related Posts with Thumbnails