Saturday, February 26, 2011

Bengkang Roti

Resepi Pah ni. Resepi orang dulu-dulu kan suka pakai agak-agak je. Tu yang susah bila kita yang biasa menimbang ni. Belasahlah jugak lah nampak gayanya. Kalau rotinya dah hampir expired tapi masih banyak lagi, bolehlah dikitar semula jadi resepi ni. Dulu masa bebudak tak makan kulit roti, keras..eksen...maklumlah Roti Kangsar je..so mak akan guna kulit roti tu buat resepi ni.

BEHIND THE SCENE

Susu pekat campur dengan air tapi dalam peti ais ada susu cair gak so campur je dua-dua susu ni. Lepas tu koyak-koyakkan roti. Ada balance 6 keping lagi. Rendamkannya sampai agak kembang. Agak-agaklah roti dan susu tu bagi seimbang tenggelamnya. Kalau rasa tak manis campurlah gula sikit.


Dah agak kembang, masuk telur dalam 2 biji. Esen vanilla sikit. Kalau nampak macam cair, taruh tepung dalam 3 sudu besar bagi pekat sikit. Siap. Masuk dalam loyang yang sudah disapu majerin dan taburlah apa-apa kat atas tu bagi menarik sikit. Saya tabur kismis dan coklat yang telah diparut. Bakar 160 C selama setengah jam atau dah nampak kuning atasnya.


Masa kat KL bila cakap bengkang, kawan yang anak jati KL tu tak faham la pulak siap gelak lagi, dia panggil bingka.

Bengkang/Bingka – sj kuih yang diperbuat daripada campuran tepung beras atau tepung gandum dsb dengan santan, gula dan dibakar.

4 comments:

Cendana Kasih said...

ko ni pun, kat KL ni mana ler deme paham BENGKANG... orang key el kan..lidah tergeliat sikit...wakahkahkah.... tu belum sebut cakcibor lagi...

amiYo said...

mcm best..nak terai lah..tp nak terai makan je..sape nk tolong buatkan utk gua..??

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

As salam,petang2 bagus nie buat bengkang nie...tapi BSB x ovan kalau kukus boleh tak?

zarina said...

BSB: rasanya tak jadila kalau kukus..mintaklah hadiah oven untuk birthday nanti :)

Related Posts with Thumbnails