Monday, February 28, 2011

ISBN & ISSN

Biasanya kita tak ambil berat kewujudannya, tapi jika kita nak beli atau cari buku lebih senang guna ISBN sebab ISBN ni macam identiti kepada buku tersebut. Kalau kita cari ikut tajuk buku mungkin kita kena tajuk yang lengkap untuk dapat buku yang dikehendaki tapi melalui ISBN ni lebih tepat.

ISBN (International Standard Book Number) merupakan 10 angka yang diperuntukkan kepada satu edisi buku yang diterbitkan. Pada 1 Januari 2007 penggunaan ISBN 13 angka digunakan secara rasmi.


Biasanya terletak di belakang kulit buku di atas barcode dan di muka surat prakata. Nombor 13 angka ini dibahagikan kepada empat bahagian, tiap-tiap bahagian dipisahkan oleh satu jarak atau tanda sengkang.

Bahagian I: Identiti Industri buku - digit yang mewakili industri buku 978

Bahagian II: Identiti Kumpulan-memberi identiti mengikut negara kawasan geografik atau kumpulan penerbit. Kalau buku dari Malaysia 983 dan ada juga 967. Kalau buku dari UK/US 0-1 dan kalau Jepun no 4.

cth:978-0-307-34147-1 Paper Quilt

978-1-4027-3353-6 Memorabilia Quilts

978-4-8347-5672-2 Fabulous Gift-Wrapping Ideas

Bahagian III: Identiti Penerbit- memberi identiti kepada satu penerbit dalam sesebuah negara. Kalau biasa beli buku dari penerbit yang sama kita dah boleh agak siapa penerbitnya melalui nombor ini.

Bahagian IV: Identiti Judul-memberi identiti kepada sesuatu judul buku.

Bahagian V: Angka Kawalan- Ini merupakan angka tunggal. Ia mengawal secara automatik ketepatan nombor ISBN oleh sistem ISBN.

Kalau untuk buku, ISBN manakala untuk majalah, jurnal atau laporan tahunan dikenal sebagai International Standard Serial Number (ISSN)

DIdahului dengan perkataan ISSN (huruf besar) diikuti olah 2 kumpulan nombor empat angka yang diasingkan dengan sengkang di tengah

ISSN 1823 - 7037

Identiti Identiti

Negara Judul

1823 – Negara Malaysia

7037-Feminin & Famili


Sumber: Brosur PNM

3 comments:

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

As salam zarina, tq 4 info, B 4 this tak pernah tahu..

Cendana Kasih said...

Nape la ko tak amik media ari tu...benda2 ni sume kitaorang belajo, dulu mmg hafal ler nombor2 kod tu...skrg dh tak ingat dah, sbb dh tak pegi library

zarina said...

BSB: sama2 :)
CK:jab media promote tak bagus masa mula2 masuk dulu :) tapi rugi plak tak masuk Asia Timur, bleh belajar bahasa Korea..huhu