Sunday, February 27, 2011

Sambal Segera


Sambal pecal ni memang jadi favourite. Lebih 10 tahun dah makan, dari plastik biasa sampailah dah lawa packagingnya ni. Senang je buatnya, campur air, lepastu gaulkan dengan pucuk ubi, kacang panjang, kubis, tempe, tauhu, tauge dan macam-macam lagilah. Kalau siapa yang jenis tak makan sayur, elok sangat buat pecal sebab mesti makan semuanya. Paling simple sekali timun cicah ngan sambal pecal ni atau sengkuang.

Baru-baru ni pula baru perasan adalah pulak sambal kacang ketupat dan satay. Ada keluaran baru rupanya. Rupanya pun nak sama. Kena tengok betul-betul sebelum beli. Senang gak buatnya. Tumis bunga cengkih, bunga lawang, kayu manis dan sebiji bawang. Lepastu masukkan air dan masukkan sambal ni. Masakan ibu mestilah lagi sedap tapi untuk orang yang tak pandai masak macam saya, bolehlah guna sambal ni. Confirm orang ramai kagum. Warnanya cantik dan rasanya sedap juga walaupun mula-mula rasa macam sambal pecal je tapi bila makan, nak lagi.. dan lagi...hehe....Sesuai dijadikan buah tangan bila menziarah orang.

No comments:

Related Posts with Thumbnails