Wednesday, March 9, 2011

Sambal Macang / Bacang/ Embacang


Orang Melayu biasalah cecah sambal ni makan dengan ulam-ulaman, kan. Tapi kalau makan sambal macang ni, bukan je cecah ulam, makan dengan lauk lain pun jadi sedap. Macang ni mahal betul sekarang...RM1 sebiji., dulu-dulu adalah 50 sen, dahlah tu balik-balik rumah tengok ada busuk sikit. Udahnya dapat secotet je la macangnya. Ada sesiapa yang tak tau macam mana nak buat? hehe kenalah cerita jugak. Cili hidup campur cili api bagi pedas, belacan yang dibakar, tumbuk ngan lesung batu pastu baru taruh macang. Siap.

Dulu, adik ipar yang tengah mengandung pernah teringin nak makan sambal macang ni. Masa tu tak ada pulak jual macang ni. Nasib baik tetiba ada jiran yang bagi. Kalau tak, melelehlah air liur Zara Damia.

4 comments:

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

As salam,kalau tak jumpa macang buah mangga pun sodappp.

zarina said...

buih kuinin pun sedap

noorsafone said...

sala perkenalan zarina....sambal macang..mkn dgn pucuk ubi rebus....ermmm sodap..

zarina said...

salam perkenalan noorsafone...haah sedap gak tu :)

Related Posts with Thumbnails