Thursday, March 24, 2011

Seronoknya jadi budak-budak



1.Sentiasa bebas, tak payah fikir macam mana nak cari duit, minta aja apa yang berkenan. Buat-buat menangis. Kalau tak dapat dari mak bapak, mintak kat mak saudara.

2.Tak payah fikir kalau nak buat sesuatu. Bila dah dewasa ni, sikit-sikit ish malulah nanti orang kata apa pulak. Semuanya terbatas kerana fikirkan nanti orang kata apa.

3. Masa budak-budak tak fikir berkenaan dengan apa bangsanya. Tapi bila dah dewasa ni, politik, agama dan budaya yang berbeza menyebabkan hubungan tu macam ada kekangan je.

Andai dapat diundur masa, nak balik semula zaman budak-budak tapi tak nak zaman ni, nak zaman saya jugak.

1. Budak sekarang banyak homework kena buat. Pagi pergi sekolah, petang sekolah agama. Dulu-dulu petang main je.

2. Budak-budak sekarang tiada kenangan main konda-kondi, tolak gelung tayar dan mainan tradisional yang lain. Sempat juga merasa main ni sebab duduk kampung. Sekarang ni semua mainan kena beli.

3.Sekarang ni banyak terbeban dengan tuisyen, dulu UPSR tak ambil tuisyen pun, sekarang ni hampir semua subjek ada tuisyen.

4.Dalam dunia tanpa sempadan ni, semuanya cepat, nak cari apa Google je. Masa dulu relax sikit. Sekarang ni siapa lambat ketinggalanlah jawabnya.

Opps sebenarnya nak cerita masa pergi Kinta City kelmarin nampak iklan bengkel untuk belajar buat belon ni jadi macam-macam rupa. Bayar RM120, lupa nak ambil detail. Siapa yang berminat, jenguk kat ruang legar ni. Menarik juga, selalu nampak lelaki je buat kerja ni perempuan tak pernah lagi. Saya tak suka main lipat-lipat belon ni. Ngilu bunyinya. Paling tak suka bila sukaneka ada acara tiup belon sampai pecah dan duduk sampai pecah. Apa motifnya untuk kesukanan ni???(hehe takut sebenarnya belon tu meletup). Memang akan mengelak kalau ada acara ni.

No comments:

Related Posts with Thumbnails