Friday, April 22, 2011

Origami

Nak letak langkah demi langkah memasak macam orang lain, tak pandai. Pandai makan je. Ni langkah demi langkah buat kotak dari kad. Sesiapa yang tengah kerja tu nak berehat sekejap cuba buat ni untuk hilangkan mengantuk. Minta kad raya dari bahagian admin, tengok derang ada simpan lagi tak. Pakai kad CNY lagi kemas sebab kertas dia keras berbanding kad raya Aidilfitri. Lagipun kad CNY warnanya terang-terang. Menyerlah.


Origami merupakan satu teknik lipatan kertas / kad menjadi satu benda yang lain. Tanpa perlu gunting, pembaris atau pen. Tapi boleh guna barang-barang tersebut untuk nak bagi lebih kemas.

Kotak ni boleh isi barang-barang kecil ataupun gift untuk kenduri kahwin. Boleh letak gula-gula dalam ni.

Mula-mula buat garis pusat dulu. Betul tak ayat Matematiknya? Lupa la pulak.

Sebenarnya boleh lipat dari satu penjuru ke satu penjuru tu kalau nak dapatkan titik tengahnya tapi nanti akan nampak berkedut kat depan so kita tanda je dengan pen.

Lipat keempat-empat penjuru tu ke tengah.

Lipat di kiri kanannya pula ke tengah. Macam bentuk pintu. Lepas tu buat belah kiri dan kanan bahagian yang satu lagi. Timbal balik.

So dah dapat setiap garis-garis ni untuk senang kita nak melipat kemudiannya. Gunting seperti dalam gambar (2 bahagian).

Lipat ikut garisan-garisan yang kita dah lipat tadi untuk membentuk kotak. Tekan dengan pembaris atau gunting di setiap lipatan tu supaya nampak kemas.

1 kad tu ada 3 bahagian, kan. So cukup untuk buat cover. Kertas dalam tu, yang selalu kita tulis daripada siapa boleh buat untuk isi dalamnya macam buat pengalas. Kalau buat cover sebenarnya kena kad yang besar sikit tapi boleh pakai kad yang sama tapi bila dah siap tu kena tarik-tarik sikit bagi dia besar dan boleh tutup nanti.

5 comments:

Cendana Kasih said...

kreatif..boleh letak muffin ataupun coklat ko...

zarina said...

muat untuk coklat dalam 2 biji

yongzu @ 9W2YZU said...

Recycle lagi... ;)

IdaShazana said...

bole letak pad jugak

zarina said...

boleh :)

Related Posts with Thumbnails