Thursday, July 7, 2011

Kerabu Remenia

Kalau kat Perak panggil remenia (ramunia), kat Penang panggil buah staq(Setar) kalau Negeri Sembilan rasanya panggil kundang. Buahnya masam. Jarang makan macam tu je, kalau kat rumah ni buat lauk kerabu je la.

RM2, boleh dua kali makan

Buah remenia tu dibelah-belah. Bijinya dibuang ya. Tumbuk cili setangkai, bersama belacan yang dibakar. Kemudian taruh gula dalam satu sudu besar. Siap! Sedap, masam-masam manis dan pedas. Boleh juga guna resepi ni tetapi diganti dengan nenas.


Orang dulu kalau nak cakap pasal warna mesti buat perbandingan dengan alam sekitar. Contohnya merah saga dan ungu biji kundang. Nilah warnanya. Cantikkan, warna ungunya? Kalau orang sekarang ni biasanya cakap ungu violet.

2 comments:

Anonymous said...

sedapnya...terliur aku tgk tau...sajer jer menyiksa batin ku....

zarina said...

:)

Related Posts with Thumbnails