Wednesday, September 28, 2011

Kuih Sampan

Kuih lama ni zaman-zaman Opah. Bawahnya pastri dan atasnya kek. Memang jadi kegemaran sepupu sepapat dan sedara mara saya. Tapi bila Opah dah meninggal dan mak cik yang biasa buat kuih ni meninggal. Tinggal kenangan je la. Cuba nak buat juga ikut resepi lama... hairan bin ajaib gak dulu-dulu mak selalu juga tolong Pah buat tapi bila buat zaman sekarang ni asyik tak jadi je. Udahlah pastrinya melekat dekat acu, keknya pula tak naik. Penyek je. Tapi rasa sedap. Makan sendiri je..tak bolehlah dihidang depan tetamu. Masa Raya haritu ingat nak try la jugak. Memandangkan masa yang suntuk dan tak nak merugikan masa tu dengan kuih yang confirm tak jadi so buat pastrinya guna pastri cheese tart dan simpan dulu. Lepas raya, bila hati dah tenang baru buat balik.

Pastri:
1 biji merah telur
4 auns gula
5 auns mentega
3 auns tepung jagung
tepung ikut lembut.

Kek:
3 auns mentega
5 auns gula
6 auns tepung kotak
3 biji merah telur

Resepi lama gitulah tak ada cara membuatnya. Alah bancuh je semua-semua tu. Bakar pastrinya sekejap, lepas tu taruh keknya dan hias dengan ceri dan badam.

Orang dulu-dulu buat takdelah cucuk-cucuk dengan garpu. Gabungkan cara-cara moden dalam masakan.


Masa buat kali ketiga tu. Rasa manis sangat dan mungkin sebab tu dia tak naik(analisis sendiri.) Jadi buat yang kali ni saya dah kurangkan gula. Alih-alih tawar lak rasanya. Sib baik ada ceri idaklah tawar hebiaq. Pandai-pandai sangat nak kurangkan..hehehe.

Akhirnya jadi jugak. Keknya naik.

Biasanya bancuhan keknya memang ada balance dan selalunya memang bakar je dan boleh makan kemudiannya. Tapi dalam peti ais memang dah tersedia kelongsong tart jadi buat cara yang sama jugalah. Memandangkan tadi dah memandai kurangkan gula, so ubah suai semula dengan taruh inti jem nenas dan jem blueberi dalam tu. Kemudian baru taruh kek. Hmm sedap jugak tapi rupa tak cantiklah..keknya naik tak tentu arah.

3 comments:

Cendana Kasih said...

kome ni...mcm2 kuih ada yer...sure sedap ni.

eh....kuih belanda tu takde ke versi kureng manis sikit..yg wati beli kat ko tu ada ler aku rasa..mmg sedap, tp manis beno ler..boleh potong kaki dibuatnya...cer ko kurangkan gula..boleh gak ler aku order...hehehe...tp seriusly said SEDAP !!... patut ler ko dh ada studio masak sendiri kat kg nun..bisnes lady yg berjaya rupanyer... hehe...

IdaShazana said...

amboi...noorma dh macam lady gaga

zarina said...

manis sgt ke? lupa lak nak tya wati. Dia memang nak kena bancuhan yang likat so memang kena taruh banyak gula la..tapi bleh je taruh koko lagi..tak amik order..orang2 terdekat je sebab dia tak bape thn lama..

tak bilanya ada studio masak..stor je la..jgn percaya :)

Related Posts with Thumbnails