Thursday, September 8, 2011

Terimalah, Perempuan Memang Banyak Bercakap

Sekarang ni dalam proses mengajar mak guna internet. So beritahu mak, buka google bleh cari apa-apa sahaja. Tunjuk contoh, boleh cari kolum Kucing Jantan dalam Mingguan Malaysia. Kitaorang memang suka baca ni walaupun kebanyakan yang ditulis memberi komen sinis kepada wanita. Hellooo!! Yang bercakap ni laki ke perempuan? Apa backing laki lak. ..hehehe..Jangan ego, kena terima hakikat apa yang ditulis tu betul.

Antara yang ditulis, wanita cenderung bercakap untuk melepaskan beban masalahnya kepada orang lain, bukan mahu mencari penyelesaian mahupun rumusan terhadap masalah itu. Betul! Betul!. Cuba bila ada masalah, kita tak bercakap dengan orang lain..macam nak pecah kepala dibuatnya. Lastnya kalau tak boleh tahan sangat..menangis la uwaaaa.

Kawan pernah ceritakan satu problem la tak puas ati dengan ada seorang tu..bila cerita kat suaminya, dia mesti cakap, “Biarlah!” Komen yang cukup pendek. Tension pun tak hilang lagi ni. Tu pasal bercerita ngan orang lain. Bukan mengumpat ya..bersama-sama membuat analisis..hehe

Otak wanita tidak dapat menyimpan maklumat secara khususnya. Contohnya apa yang difikirkan di pagi hari akan terus berlegar-legar dalam fikirannya dan perlu diluahkan. Otak wanita menggunakan pertuturan sebagai cara meluahkan perasaan. Berbanding otak lelaki yang mampu mengetepikan dan pada masa sama menyimpan maklumat. Mereka masih boleh relaks walaupun sedang dihimpit dengan pelbagai masalah dan tekanan. Masalahnya boleh disimpan untuk difikirkan pada waktu lain. Hmmmm patutlah ada yang menggunakan senyum sokmo untuk tagline hidup dia. Apa-apa pun relaks je.

Tapi kita ada kelebihannya; wanita mampu dengan serta-merta mengubah topik perbualan dan kemudian menyambung perbualan atas topik asal dengan baik sekali. Uniknya mereka dapat pula mengingati setiap butir perbualan tersebut. Itu sebabnya wanita seringkali diberi tugas sebagai pencatat minit mesyuarat. Yeah definitely right! So lelaki jangan tetiba menyampuk bila kitaorang bercakap. Mungkin salah topik nanti!

Bacaan sepenuhnya di sini..Utusan Malaysia Online - Rencana

Ohhh sambung balik cerita di atas (erk topik lain pulak..ya saya perempuan hehehe) apa perkembangan mak saya bila belajar internet? Hey uols! My mom dah pandai google cari pasal asam batu, bunga ros dan serunding ikan bilis dengan sendirinya. Selalunya mak bising sebab sinetron lambat benor habisnya. Macam nak habis, tapi idak juga habisnya. Malas nak tengok dah tapi nak tau lah juga apa lastnya. Senang je mak, bukak je You Tube, cari episod akhir. Akhirnya berjaya juga tengok You Tube tapi tak jumpa pulak last episodenya....tulis last episode tapi macam bukan juga. Takpe janji dah celik IT sikit. Thanks to Cik Yang yang menyediakan segala kelengkapan untuk sesi pembelajaran ni.

No comments: