Sunday, October 2, 2011

Best Ever Book Of Paper Fun & Amazing Origami


Sesiapa yang berminat dengan kerja-kerja tangan ni memang sesuai sekali buku ni. Kalau dipratikkan memang bagus...letak dalam almari sebagai hiasan pun bagus gak..hehehe. Kes saja suka membeli la ni.

Penulis: Paul Jackson & Angela A'Court with Marion Elliot.
Penerbit: Hermes House, London Tahun Terbitan: 2003
ISBN:1-84309-387-1
Harga: RM39.90 tapi jadi ahli MPH dapat lah RM31.02 sebab tengah promosi untuk ahli.

Sinopsis: Over 175 fabulous projects. Over 1000 full-colour photographs and diagrams ensure success every time. How to make paper hats, masks, stationery, jewellery, origami, animals, papier-mache, pots, gift boxes, decoration, dolls, toys, booklets, notelets, badges, gift tags and much much more.

Komen: Gambarnya langkah demi langkah jadi memang senanglah nak merujuknya dan berwarna. Merupakan buku aktiviti yang bagus untuk menarik perhatian budak-budak. Origami ni kena buat selalu, barulah ingat macam mana nak lipat sekeping kertas menjadi bentuk yang lain. Tengok macam hiasan kat Bangsar Village ni. Hiasan burung dari bumbung sampai lah ke tingkat dua rasanya. Kalau buat hiasan ni dekat rumah, mungkin nampak tak gah maklumlah dari kertas majalah je. Wah tapi bila masuk Mall, dengan teknik pencahayaan lampunya... kagum tengoknya.

Dulu-dula ingat lagi cerita kantonis zaman-zaman Do Do Cheng dan Alex Mun. Kisah seorang mak ni sakit kat hospital. Anak ni percaya hiasan burung ni boleh membawa tuah kepada maknya atau panjangkan umur maknya jadi memang dia hias penuh lah wad tu dengan burung ni. Esok-esoknya sihatlah maknya. Orang Islam dinasihatkan jangan percaya benda-benda gini ya!! Boleh membawa kepada syirik nanti.



Menggalakkan kempen kitar semula dengan menggunakan kertas majalah. Semakin kecil kertas tu semakin comellah hasilnya tapi semakin susah la juga membuatnya. Huhuhu.

Kalau sesiapa yang baru nak berjinak-jinak dengan origami ni kenalah tahu simbol-simbolnya supaya mudah difahami. Biasanya dia dah terangkan di muka surat depan lagi.

1 comment:

Cendana Kasih said...

rajin beno ko membeli buku yer... eh, bila nk datang KL ni??

15hb ni datang KL tak?? kalo dtg, jemput le datang rumah aku,, ada kenduri sikit..

Related Posts with Thumbnails