Thursday, October 20, 2011

Gulai Rempah Biji Nangka

Walaupun nangka ditanam di belakang rumah, tapi biasanya tak pernahnya dapat makan sebab kera dah rembat dulu. Entah macam mana, kali ni dapat pulak makan, kera tak nampak gamaknya. Mungkin dia terlepas pandang. Yeay!! lama tak makan. Besar nangkanya sampai boleh buat 3 jenis masakan. Mula-mula makan mentah, lepas tu buat pengat, kemudian buat puding. Akhirnya, biji dimasak kari.


Puding Nangka, sedap dimakan ketika sejuk.


Biji nangka yang sudah direbus sehingga empuk. Dibuang kulitnya.


Bahan-bahannya: Santan, Ikan bilis untuk perencah, halba campur, asam keping, daun kari, bawang merah, bawang putih dihiris untuk tumis. Bawang merah dan bawang putih tumbuk dan rempah kari ikan.


Tengah harum semerbak. Tapi jangan tertipu, ni bukannya saya yang masak...hehe.. walaupun dalam seminggu mesti ada masak kari tapi kalau saya yang masak mesti tak cantik warnanya. Kena minyak yang banyak, baru nampak menyelerakan.


Masakan ala kampung. Biji nangka rasa macam ubi je. Boleh gak buat dengan biji cempedak. Taklah suka sangat tapi rezeki jangan ditolak, kan?

1 comment:

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

BSB suka rebus...kalau makan leka jerrr

Related Posts with Thumbnails