Sunday, October 9, 2011

Langkawi Permata Kedah

Dah lama tak pi Langkawi... mahu lebih 10 tahun dah. Naik feri dari Kuala Kedah. Perasan perjalanannya sekejap aje..rupanya lebih kurang 1 jam 20 minit. Memandangkan pernah muntah masa naik flight - dulu dulu dulu punya cerita- sekali je ... ada sikit paranoid bila naik pengangkutan udara dan air ni. Nasib baik lah ada tayang movie untuk distract hehehe. Tak percaya dengan diri sendiri. Bertolak dari KK pukul 7pg..tapi kira lewat juga tu.. pukul 10.45 pagi baru naik ferinya. Sampai Kuah dah tengah hari. Sewa kereta di sana.. RM50. Harga bergantung kepada kereta yang dipilih, kalau kereta baru lagi mahallah sewanya.



Pergi ke Beras Terbakar beli-beli barang kat situ. Coklat, gajus, kain batik, kain pelekat, fridge magnet, air gamat. Kemudian terus ke Langkawi Geopark nak naik kereta kabel kat situ. Terletak di Gunung MaChincang. Senang je nak cari. Kat Langkawi semua papan tanda terang dan jelas. Nasib tak baik, hujan lebat sesangat sampai kat situ. Tak berjalan lah jadinya. Berteduh sambil makan kat gerai dulu. Pukul 3.30 tu hujan dah berhenti...tapi frustnya..uwaaaaaaa.. kereta kabel ditutup sementara. Dia cuma buka untuk nak turunkan orang yang kat atas tu je.

Masa operasi: (seperti yang tercatat di dalam pamflet)

Isnin-Khamis: 10pg-6ptg

Jumaat-Ahad dan Cuti Umum:9.30pg-7ptg

Rabu sahaja:12tengah hari -6petang

Operasi Kereta Kabel Langkawi bergantung kepada keadaan cuaca. Pelawat dinasihatkan menelefon dahulu untuk mengelakkan kekecewaan seperti saya. Panaroma Langkawi S/B:04-959 4225, info@langkawicablecar.com.my

Antara anugerah yang diterima:

PRIX ACIER AWARDS 2005-Outstanding construction. Architectural quality & technical proficiency of steel works. Awarded by Swiss Institute of Steel Construction, Switzerland.

FOOTBRIDGE AWARDS 2005- Winner for technology Longest Span proficiency of steel works. Awarded by Swiss Institute of Steel Construction, Switzerland

Endorsed by the MALAYSIA BOOK OF RECORDS for The Longest Free Span Single Rope Cable Car- Total in Length-919.5 meter. One of the Steepest Gradient in the world – 42 degree.


Langkawi pulau yang penuh dengan cerita legenda. Setiap tempat ada sejarah tersendiri. Di sini boleh tahu macam mana dapat nama Kuah dan Kisap.


Bersarapan di Jitra. Tosei dan Capati sedap cicah dengan ayam madu dan gulai daging cincang. Pagi-pagi dah ada orang makan nasi minyak kat sini. Tak larat weh. Ada kesempatan sampai la di sana lagi.

No comments:

Related Posts with Thumbnails