Monday, January 16, 2012

Janggus & Gajus

Sama makna lain bunyinya. Sejenis pokok yang buahnya berbiji di luar. Di belah-belah Kedah, Perlis, dan Pulau Pinang juga rasanya biasanya panggil janggus. Sampai ke Perak jadilah Gangjus.. eh tak tak...itu saya je.. selalu tersalah nak sebut sebab dua-dua perkataan ni selalu dengar. Jadi selalu terkonpius.

Dulu-dulu memang tak suka makan gajus ni, antara kekacang yang tak sedap. Kalau dalam biskut raya yang hiasannya gajus ni selalunya kurang makan tapi kalau dah kecil-kecil makanlah. Tup tup tup masa pergi Langkawi bulan 9,2011 mak beli gajus panggang ni sajalah cuba nak rasa. Isy isy isy, sedapnya. Rasa lemak masin. Sudahnya orang lain yang beli orang lain yang habiskan hehehe. Kudapan sesuai sepanjang masa, tapi tak boleh makan banyak sekali gus sakit perut nanti. Lagipun kenalah jimat-jimat makan, jauh tu kalau nak pergi beli.

Masa pergi Padang Besar, bulan 11,2011, beli lagi. Huisy lagi sedap, rasa macam makan sate ayam. Wah camne tu boleh jadi macam tu. Nyesal beli sepeket.

Masa pergi Langkawi, bulan12,2011. Beli 3 peket lain-lain jenis cara masakannya. Belajar daripada pengalaman. Gajus yang campur mentega lebih sedap daripada gajus yang taruh lenga dan gajus bakar yang plain sahaja. Yang taruh lenga tu telah mengubah rasa gajus, rasa macam apa ek namanya yang ada lenga je tu..gula tarik ke?? lupa. Tapi memang takde rasa gajus langsung. Wah cerita gajus je dah panjang!! Nyum nyum!!

2 comments:

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

as salam zarina, apa kabar. buat nasi minyak bubuh kacang gajus nie pun sedap juga kan?

zarina said...

Baik BSB. Haah tabur kat atas sedap jugak

Related Posts with Thumbnails