Monday, March 19, 2012

Kenduri Sambut Menantu

Setelah selesai kenduri di pihak perempuan, keluarga dan sanak saudara belah perempuan akan bertandang ke rumah lelaki pula. Kalau kahwin jauh-jauh tu biasanya selang seminggu. Kalau dalam kawasan yang sama, beza sehari je tapi tak bestnya tak dapatlah saudara maranya nak merasa jalan jauh. Biasanya saudara dari belah mak dan ayah pengantin perempuan akan bersama-sama menyertai rombongan. Memandangkan masing-masing datang dari tempat berlainan, kumpul di masjid lebih mudah sebelum berkonvoi ke rumah pengantin lelaki.

Bila dah sampai pun kena kumpul juga supaya boleh mengiringi dan berarak bersama-sama.



Jarang-jarang sekali semua yang datang boleh makan bersama pengantin biasanya mungkin mak dan bapa pengantin je. Bagus juga buat macam ni, meja jenis 'U' jadi semua saudara-mara berkumpul sama-sama.

Ada sesetengah kenduri tu pula dia mengutamakan pengantin je. Saudara mara yang ikut belakang tu buat tak heran je nak suruh makan kat mana. Pandai-pandai sendirilah nak cari meja kat mana, kan. Dahlah kita datang dari jauh, berlainan negeri tentulah tak biasa dengan kenduri kat situ. Alah bukan ramai pun yang ikut, adalah dalam 2,3 buah keluarga. Takpelah mungkin derang terlepas pandang perkara-perkara macam ni. Sibuk gamaknya. Ayat sedapkan hati, tapi ngutuk kat belakang. Opps sorry.. hehehe

Wah manggis dan telur. Hahaha. Cantik sangat agar-agar ni.

Tembikai berbiji kuaci. Kelakarnya ada yang ingat ini tembikai betul, tinggalkan 'kulitnya' yang berwarna hijau. Tertipu dek pandangan mata.


Memandangkan rumah dekat dengan Tanjung Kepah. Dibaginya banyak ni untuk kami makan. Sedap, manis. Ratah macam tu je.

Keburukan bila makan di meja pengantin. Banyak sangat makanan yang menarik perhatian sampai tak larat nak makan. I'm full!

2 comments:

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

zarina tengok kepah tue macam sedap jerrr...buat sup kepah sedap tuee

zarina said...

Memang sedap :)

Related Posts with Thumbnails