Wednesday, March 14, 2012

Lokasi Perkahwinan – Di Dewan

Zaman sekarang ni, ramai yang memilih untuk berkahwin di dewan memandangkan kawasan rumah yang sempit. Mana taknya, kalau yang duduk di tengah-tengah, kenalah minta izin jiran nak pasang kanopi. Kena jiran yang baik, dia bagi izin rumahnya sekali kalau nak letak barang-barang nak guna masa majlis nanti. Lainlah kalau duduk di kampung, kawasan rumahnya lapang. Letaklah kanopi banyak mana pun atau selama mana pun. Tak ada orang nak kisah.

Pemilihan dewan juga bagi memudahkan kalau cuaca hujan. Kalau buat kat rumah, tatkala awan berarak kelabu, mulalah risau, habislah hiasan-hiasan ni nanti. Mana pulak orang yang ramai-ramai ni nak berteduh nanti. Silap-silap orang datang kenduri kahwin jadi macam baru balik dari bendang sebab lecah.


Bermacam-macam petua yang sudah didengar untuk ‘tolak hujan’. Kawan saya pernah cakap antara petua yang mujarab, letak lesung batu atas api dapur yang menyala dari mula majlis sampailah selesai majlis. Mahu habis bertong-tong gas macam ni. Entahlah, kalau dia menipu maksudnya saya pun menipulah hahaha. Ish ish tak payahlah nak tolak-tolak hujan ni. Hujankan satu rahmat. Doa sahaja pada Tuhan supaya semuanya dipermudahkan. Tapi bagi yang nak buat garden wedding, sila rujuk ramalan kaji cuaca dari Jabatan Kaji Cuaca dahulu, rasanya boleh tahu untuk 3 hari sebelum tarikhnya. Sekurang-kurangnya bolehlah buat persiapan apa yang patut.

Perkahwinan di dewan juga memudahkan kita untuk merealisasikan tema-tema yang diinginkan, Vintage? Garden? Tradisional? Bollywood? Moden kontemporari? Boleh je. Tapi kalau majlis dibuat di rumah lebih 'mesra pengguna'.

Akad nikah turut dibuat di dalam dewan. Mudah, sekali gus. Hampir seharian di sini.

Sundae. Ada orang ambil sampai 3 kali. Nasib baik masih batuk, kalau tak mesti tersenarai juga..hehehe

Belon-belon berbentuk love yang comel. Budak-budak dari awal dah dok tenang je nak terkam.

Barakallahu lakuma wa baraka ‘alaikuma wa jama’a bainakuma fil khair untuk pasangan mempelai


2 comments:

Cendana Kasih said...

asyik citer kawin jer, bila plak giliran tuan empunyer blog ni...tingin la sangat nk tgk...

zarina said...

haah la bila la plak giliran tuan empunya blog ni nak kahwin. ? ?

Related Posts with Thumbnails