Thursday, July 5, 2012

Tip untuk yang berjalan sendiri (Korea): Bahagian 1

1.    
  1. Kalau bawa bagasi besar, elok naik bas dari lapangan terbang.  Di luar dah ada tulis nama-nama kawasan yang dilalui. Kalau naik subway, tangga dia tinggi-tinggi. Bukan semua tempat ada eskalator dan  lif. Perlu transfer subway  juga. Payah tu nak bawa beg besar gedabak. Tambang bas KRW10,00 (RM28) 
  2.  Di lapangan terbang Incheon ada tempat simpan beg. Jika hendak berjalan di daerah Incheon dahulu bolehlah letak beg kat sini sebelum bertolak ke Seoul. Ada dua syarikat yang beroperasi di tingkat 3, hujung sebelah kiri dan hujung sebelah kanan  Mungkin harga di dua tempat berbeza. Tak larat pula nak survey. Charge 6 jam KRW 7000 (RM19.60) dan 24 jam KRW 9000 (RM25.20)       
  3.   Pemanduan di sebelah kiri, jadi kalau nak tunggu bas tu tengok sikit arahnya. Bertentangan dengan Malaysia.

Bus stop
   4.Ada bas yang mesin boleh tukar wang kecil . So tak payah susah-susah kita nak tukar wang kecil.



   5. Kalau tengok peta subway memang memeningkan. Berselirat. Ada 16 laluan. Line 1-9, Incheon Line, Bundang Line, Gyeongui Line, Airport, Gyungchun Line dan Shin Bundang Line. Setiap stesen juga mempunyai warna yang tersendiri seperti hijau, biru dan macam-macam lagi. Tak payahlah nak study sebelum pergi, tak mahunya dapat. Bila dah sampai sini baru terus faham. Kena tengok arah mana, transfer mana dan exit mana sahaja.

g
Rasanya macam semua warna dah lalu.

Laluan untuk berkerusi roda. Tapi tak dapat engok macam mana ia berfungsi.
Kena pastikan exit yang betul supaya tidak tersalah jalan nanti. Ini pun memeningkan kepala juga.
 6. Minum - kat subway sentiasa ada vending machine. Air serendah KRW800 (RM2.30) Di airport banyak water filter ke apa namanya ek? Air sejuk tu. So freelah. Sedia je botol kosong.
Pocari Sweat ni teringat pula masa pergi Hong Kong beli air mineral.

Ni dekat Yeosu. Tapi jumpa satu ni je.



7. Dekat Malaysia dah ambil info dari Korea Tourism Organization mana nak pergi, ada apa-apa promosi tak. Untungnya bila Tahun Melawat Korea 2010-2012, jadi lebih banyak maklumat boleh diperoleh melalui pamphlet. Buku panduan yang utama, Malaysia Independent Tourist Guide Korea.
1.      

1 comment:

faizal said...

wah thanks a lot! banyak membantu saya. anyway nice blog! singah2 lah ke blog saya juga ye.