Monday, September 17, 2012

Lemon grass tapi mana lemonnya?


Kalau tengok buku resipi BI kadang-kadang bahan-bahannya tak tahu apa bendanya sedangkan bahan tu mungkin biasa dengan kita. Dia punya translate memang lain teruslah.  Berikut merupakan bahan-bahan masakan dalam BI yang saya salin dalam buku nota saya. Tak ingat ambil dari mana sebelum ni.  Lama dah ni rasanya dari buku resipi Cina. 

Small limes – limau kasturi
Wild ginger  buds and flower – bunga kantan
Galangale – lengkuas
Spring Onion – daun bawang
Water Convolvulus – kangkung
Polyganum – daun kesum
Basil – daun selasih
Lemon grass – serai
Chives / koo chye or kau choi – kucai
Screwpine leaves – daun pandan
Cumin – jintan putih
Fennel – jintan manis
Coriander leaves – daun ketumbar
Sour starfruit – belimbing buluh
Kaffir lime leaves – daun limau purut
Candlenuts – buah keras
Tumeric root – kunyit
Fermented durian – tempoyak
Cloves – bunga cengkih
Star anise – bunga lawang
Cardamom – buah pelaga
Fenugreek – halba
Chow paeng – ragi (ni takde dalam BI kot)


3 comments:

PrettyTrekker said...

Cinnamon stick - Kulit kayu manis
Nutmeg - Buah pala
Mace - Serbuk buah pala

PrettyTrekker said...

Oh, ya.. ada jugak orang panggil buah keras, buah kemiri.

zarina said...

rasanya bahasa indonesia, kan buah kemiri

Kuntum Si Peramal Cuaca

Biasa dengar,kan binatang ni ada six sense . Dia boleh tahu ada bahaya di sekitar atau bencana alam.  Dengan bangganya saya nak beritahu ku...