Monday, September 17, 2012

Lemon grass tapi mana lemonnya?


Kalau tengok buku resipi BI kadang-kadang bahan-bahannya tak tahu apa bendanya sedangkan bahan tu mungkin biasa dengan kita. Dia punya translate memang lain teruslah.  Berikut merupakan bahan-bahan masakan dalam BI yang saya salin dalam buku nota saya. Tak ingat ambil dari mana sebelum ni.  Lama dah ni rasanya dari buku resipi Cina. 

Small limes – limau kasturi
Wild ginger  buds and flower – bunga kantan
Galangale – lengkuas
Spring Onion – daun bawang
Water Convolvulus – kangkung
Polyganum – daun kesum
Basil – daun selasih
Lemon grass – serai
Chives / koo chye or kau choi – kucai
Screwpine leaves – daun pandan
Cumin – jintan putih
Fennel – jintan manis
Coriander leaves – daun ketumbar
Sour starfruit – belimbing buluh
Kaffir lime leaves – daun limau purut
Candlenuts – buah keras
Tumeric root – kunyit
Fermented durian – tempoyak
Cloves – bunga cengkih
Star anise – bunga lawang
Cardamom – buah pelaga
Fenugreek – halba
Chow paeng – ragi (ni takde dalam BI kot)


3 comments:

PrettyTrekker said...

Cinnamon stick - Kulit kayu manis
Nutmeg - Buah pala
Mace - Serbuk buah pala

PrettyTrekker said...

Oh, ya.. ada jugak orang panggil buah keras, buah kemiri.

zarina said...

rasanya bahasa indonesia, kan buah kemiri

Related Posts with Thumbnails