Saturday, December 29, 2012

Travelog Haji



Tajuk: Travelog Haji Mengubah Sempadan Iman
Penulis: Muhd Kamil Ibrahim
Penerbit: PTS Publications & Distributors        Cetakan Ketiga 2009
ISBN: 978-967-5137-20-4
Harga:RM 18 (Edisi Jimat) Rasanya ada juga jual yang siap ada VCD lagi

Sinopsis:
Buku ini mengisahkan tentang pengalaman, pandangan dan catatan berkaitan dengan ibadat haji yang telah dilalui oleh seorang insan. Namun ia dapat memberi manfaat kepada semua orang. Ia boleh dilabelkan sebagai sebuah buku motivasi dakwah.

Komen:  Dah lama buku ni ada di rumah, orang lain yang membelinya tetapi tak berminat nak membacanya. Mungkin beranggapan lambat lagi nak pergi haji, buat apa nak baca. Tapi setelah ikut blog Prof Kamil mula tertarik dengan gaya penulisannya dan usia pun dah bertambah jadi pemilihan genre buku pun ikut berubah. Bermula dengan ‘Bersyukur Saat Diuji’ dan seterusnya Travelog Haji. Ia bukanlah buku Haji yang biasa tapi menceritakan pengalaman beliau sebelum mengerjakan haji  dan pengajaran yang diperoleh melalui setiap ibadat yang dilakukan.

Teringat perbualan dengan rakan sekerja Cina lima enam tahun lepas. Masa tu dekat nak raya Haji dan dia tahulah Mekah tempat suci dan ramai orang Islam pergi. Lepas tu dia tanya, “Kenapa you tak pergi?” “Tak ada duit.” “You selalu pergi jalan tu bukan banyak duit ke?” Dush!! Wah kena sebijik. Kerana jahilnya boleh je jawab,“Ermm selalu orang tua je pergi.” Berdosanya rasa di dalam hati. Balik je kampung lepas tu terus daftar nama. Insya-Allah 2037 nanti. Nampak macam lambat lagi tapi masa semakin pantas dan cepat saja berlalu. Semoga diberi kesihatan yang baik apabila tiba waktunya nanti.

2 comments:

IdaShazana said...

sedih tak bila kena tembak macam tu?

zarina said...

Malu lagi ada la

Related Posts with Thumbnails