Thursday, May 30, 2013

Kizkulesi, Selat Bosphorus



Kizkulesi yang terletak di Selat Bosphorus mempunyai kisah yang tersendiri. Dulu-dulu saya suka baca Tidurlah Intan 1-6, Cerita Rakyat dan kisah-kisah dongeng jadi bila tour guide ceritakan kisah Kizkulesi ni lebih ingat berbanding cerita fasal sejarah yang ada fakta-fakta. 


Yang ni cerita pasal pasangan kekasih yang terpisah.

Restoran sebenarnya kat sini

Boleh menikmati keindahan selat


Kisahnya, seorang raja yang mempunyai seorang puteri. Ahli nujum telah meramalkan, puterinya akan meninggal dunia pada hari jadinya yang ke-18 kerana dipatuk ular. Oleh itu, raja tersebut telah mengasingkan puterinya jauh dari daratan dan membina menara di selat ini untuk mengelak dari dipatuk ular. Pada hari lahir yang ke-18, raja membawa epal untuk puterinya ketika datang melawat. Namun tidak disangka terdapat ular bersama epal tersebut dan akhirnya puterinya mati juga di situ seperti apa yang diramalkan. Sebenarnya ada dua tiga cerita lagi tapi itu yang paling ingat. Kisah-kisahnya turut tercatat di sini. 



 Menariknya papan tanda yang tunjuk arah tempat-tempat menarik di seluruh dunia dan jaraknya.

Sejuk sangat-sangat bila naik ke menara ni. Angin kuat. Tak bolehlah nak menikmati keindahan pemandangan dari atas. 

Semuanya indah kecuali pekerja kedai tempat cenderamata yang tidak peramah. Tak jadi beli barang. Sombongnya tak layan kita orang bila nak tanya harga, siapa suruh tak letak harga kat situ, kan semua orang asyik menanya

No comments:

Related Posts with Thumbnails