Monday, October 7, 2013

Cross Stitch Flowers

Tajuk: Cross Stich Flowers  -over 200 flower-inspired charts for cross stich

Penulis: -

Penerbit: Kandour Ltd, UK      Cetakan Pertama 2006

ISBN: 1-904756-56-5

Harga:RM24.90 di MPH  1U, ahli MPH dapat 20% diskaun lagi.

Sinopsis:
What is more beautiful than nature’s own flowers? Not much, but unfortunately they are not enduring and eternal, whereas a well-crafted cross stitch flower design will last and last and bring fun and happiness to both the creator and those fortunate enough to receive these designs as thoughtful gifts or see them beautifully displayed in the home
This beautiful  full colour book is designed to be a centre-piece in itself, allowing the reader to create thousands of beautiful designs taken from or inspired by its pages.



 Komen:
Buku ni dah lama beli, sampai tak teringat pernah ada dalam simpanan. Masa puasa hari tu terjumpa kain-kain cross stich yang lama dan benang-benang yang tiada nombor lagi. Biasalah sebelum raya, berkemas lebih ekstrem sampai jumpa macam-macam harta benda. Sejak itu  minat menjahit cross stich/silang pangkah ni muncul kembali, nak perabih kan kain-kain lama dan benang-benang ni. Dulu kain murah, sekarang tak tau la berapa tapi ramai gak budak-budak sekarang ni rasanya tak menjahit dah. Kalau dalam family, biasanya projek jahit cross stich ni bermula lepas habis periksa, SRP, SPM, STPM. Setiap orang memang ada kerja tangan masing-masinglah. Nak nak pulak benang dulu-dulu murah. DMC tu kira terbaiklah, 50 atau 40 sen je seuntai. Sekarang ni rasanya dah seringgit lebih kot. Dah lama tak beli. Kalau pakai Minlon tu tak cantik sangat warnanya, sedikit kusam. Kalau Anchor, warna putihnya cantik-putih bersih tapi DMC punya putih beras. So kalau nak buat air terjun biasanya warna putihnya tukar benang Anchor.

Direktori ni menyimpan semua nombor benang dan jadi rujukan dalam simpanan ada nombor apa

Oleh kerana jahit guna benang lebih jadi cari warna yang irap-irap


 Benang ni boleh jadi sampai tak tau identiti sebab biasa kita jahit ikut kain, kalau kecil lubangnya guna dua urat atau tiga urat. Jadi bila ‘pecah’kan  tu yang tinggal ada 3 urat. Ada yang dah tak bernombor tu pulak biasanya bila tarik dah koyak nombornya, bila nak simpan, tak tau nombor apa. Memandangkan benangnya banyak, dengan ini dirasmikan Projek Benang Gumpal, tengok apa yang boleh dihasilkan dari benang-benang ni. Selalu orang ada projek kain perca, teringin pula nak buat projek lain hehe.

Ram tu pun jumpa masa puasa hari tu.  Jadi tak perlu kain jahit je atas ni. Ngam-ngam pulak ngan corak yang nak buat ni tapi memang kena kira dululah takut bila dah siap nanti luar dari kawasan pulak. Nampak kecil je tapi oleh kerana hanya buat masa tengok tv, dekat sebulan jugak nak siapkan.

2nd project. Untung beli selimut ni dekat IKEA boleh bahagi empat tapi haritu dah takde pulak yang corak plain. Ada yang bercorak punya so susah sikit lah kalau nak jahit huruf nanti.

No comments:

Related Posts with Thumbnails