Monday, December 30, 2013

Mini Malaysia dan Mini Asean, Melaka

Pagi-pagi lagi dah gerak ke Ayer Keroh nak melihat Mini Malaysia. Tiket RM5 dewasa. Buka 9 pagi  hingga 6 petang. Last masuk rasanya zaman sekolah menengah. Kini mengulang kaji semula. 

Pergi hari biasa, antara yang terawal. Kaunter pun tak buka lagi.

Rumah Limas Terengganu.* teringat kuih limas/ limeh bahasa Peraknya. Tepung pelita bahasa bukunya.  Kalau di dalam bahasa Inggeris, Terengganu Five-Roofed House. Kalau check dalam kamus, limas tu atap rumah dll yang tirus ke atas seperti piramid. Makna lain limas tu sejenis timba atau takir yang dibuat daripada daun pisang (upih dll). So memang kuih limas tu tak ada kena-mengena dengan bumbung rumah. Ada dua makna.

Rumah Bumbung Panjang Kelantan

Rumah Bumbung Panjang Negeri Sembilan

Rumah Perak, apalagi bergambar dengan sange (sangai) atau tudung saji. Kesemua rumah diambil mengikut plan asal rumah setiap negeri. Binaannya sama macam masjid Kuala Dhal Kuala Kangsar dan Istana Kenangan.

Dalam tu ada buat pameran pasal sejarah Hang Tuah dan Melaka. Bayaran lain. Cawan ni terkandung wajah Puteri Hang Li Po. Sultan Mansur Syah hantar utusan untuk pinang puteri Hang Li Po. Oleh kerana pada masa tu tak ada kamera, Maharaja Dinasti Ming membekalkan kepada utusan raja cawan teh yang mengandungi wajah Puteri Hang Li Po. 

Bila balik, singgah kedai cenderamata. Lepas tu baru perasan, dekat tiket tulis Mini Malaysia dan Mini
Asean. Mana Mini Aseannya? Ek eleh dah nak keluar baru sedar hehe. Orang di kaunter tu kata tengah rennovate.

1 comment:

nohas said...

Assalam..berziarah disini..

menarik Mini Malaysia dgn rumah2 tradisional..mungkin sama jg kot dgn mini Asean, ada rumah2 tradisional..