Friday, December 20, 2013

Muzium Diraja Seri Menanti


Oleh sebab dah biasa ikut jalan tol, nak ikut jalan kampung ikut mana pun tak tau itulah padahnya bila asyik ikut tol. Ikut Kajang gamaknya so ikut je signboard warna biru yang bermakna jalan lama. Jangan ikut signboard hijau maknanya jalan tol. Dalam perjalanan oh ah oh,  ini tempatnya. Rugi pulak tak tulis tempat-tempat yang dilalui supaya boleh ingat nama-nama tempat untuk akan datang.
  
  Akhirnya sampai di Seremban. Mencari tanda yang menunjukkan kami dah sampai Seremban untuk photoshoot hehe.   Mencari Masjid Negeri. Signboard dah nampak ai tapi bendanya tak jumpa.. berpusing sampai 3 kali pun tak nampak bayangnya.  Signboard warna coklat maknanya tempat menarik/tempat pelancongan. Nampak signboard taman di atas bukit. Terjumpa pula bangunan Perpustakaan Awam Negeri. Tapi macam tak digunakan aje.

 Akhirnya masa nak cari jalan keluar, terjumpa Masjid Negeri. La di sini rupanya, atas bukit dan seakan-akan tersorok dari kesesakan bandar.

Masjid Negeri, Negeri Sembilan Darul Khusus


Muzium Diraja Seri Menanti

Merupakan salah sebuah istana lama. Dibina tahun 1905 dan siap pada 1908. Pembinaannya tidak menggunakan paku. Seni bina empat tingkat mempunyai 99 batang tiang menggunakan kayu cengal. Masuk percuma. Cuma tanda tangan buku pelawat.  Buka kasut. Di dalamnya ada salasilah Yang diPertuan Besar Negeri Sembilan, Tunku Muhriz ibni Almarhum Tunku Munawir serta kerabat diraja.

Institusi rajanya bermula daripada ketibaan Raja Melewar dari Pagar Ruyung. Pembesar-pembesar negeri yang menjemput dan dirajakan. Berbeza dengan negeri lain yang memakai gelaran Sultan, di Negeri Sembilan dikenali sebagai Yang di Pertuan/Yamtuan.

9 nagari  iaitu Sungei Ujong, Jelebu, Rembau, Jelai, Kelang, Naning, Segamat, Pasir Besar dan Ulu Pahang

Bandar Diraja Seri Menanti

Masjid Diraja Tunku Munawir
Solat di Masjid Diraja Tunku Munawir yang terletak berdekatan Muzium ini sambil tu melawat makam.  Kita dapat melihat susur galur diraja. Kawan seorang ni memang pandai fasal sejarah walaupun dia ngajar BM tapi dia pandai menceritakan kaitan antara raja ni kahwin dengan negeri mana, yang ni nenda kepada sekian-sekian, kagum sungguh.  

Kami makan di Perkampungan Budaya Terachi, apalagi pekena Masak Lomak Cili Api sebelum menuju ke Melaka dan tidur di sana.

No comments:

Related Posts with Thumbnails