Tuesday, January 14, 2014

Batam Miniature House Indonesia 1


Dalam ni macam Mini Malaysia juga sebab terangkan mengenai identiti rumah-rumah di Indonesia. Tapi modelnya kecillah, bila diri kat sebelah dah macam gergasi datang menyerang je. Seronok gak tengok kesenian yang berbeza di setiap rumah. Yang tak bestnya tak de info  terangkan fasal rumah tu, hanya nama rumah dan tempat sahaja.  Jadi kalau pelancong luar yang datang, mungkin kurang mendapat info tentang rumah-rumah ini. Brosur pun tak de. Sebelum kita tengok rumah-rumah yang ada di sini. Jom kita tengok dulu negeri di Indonesia atau mereka panggil provinsi: 

Sumatera                                                     
  • Aceh
  • Sumatera Utara
  • Sumatera Barat
  • Riau
  • Kepulauan Riau
  • Jambi
  • Sumatera Selatan
  • Kepulauan Bangka Belitung
  • Bengkulu
  • Lampung

Kalimantan
  •  Kalimantan Barat
  • Kalimantan Tengah
  • Kalimantan Selatan
  • Kalimantan Timur 
  • Kalimantan Utara
 Jawa
  • Ibu Kota Jakarta
  • Banten
  • Jawa Barat
  • Jawa Tengah
  • Daerah Istimewa Yogyakarta
  • Jawa Timur 




Kepulauan Maluku
  • Maluku
  • Maluku Utara
Kepulauan Sunda
  • Bali
  • Nusa Tenggara Barat
  • Nusa Tenggara Timur

Papua

  • Papua Barat
  • Papua
Sulawesi

  • Sulawesi Utara
  • Gorontalo
  • Sulawesi Tengah
  • Sulawesi Barat
  • Sulawesi Selatan
  • Sulawasi Tenggara    
Peta Indonesia

Provinsi Jambi - Rumah Panggung
Rumahnya berbentuk bangsal, empat persegi panjang. Atapnya dinamai ‘gajah mabuk’ diambil dari nama pembuat rumah yang mabuk cinta tapi tidak mendapat restu orang tuanya. Bumbung dibuat menyerupai perahu dengan hujung bahagian atas bumbung melengkung ke atas yang berfungsi untuk mencegah air hujan agar tidak masuk ke dalam rumah. Bumbungnya juga ada dinding penutup ruang atas yang menahan  tempias air hujan. Rumahnya mempunyai 30 tiang. Ukiran yang terdapat di rumah ini mempunyai cita rasa seni budaya masyarakat Jambi.

Pada masa dahulu, fungsi rumah hanyalah untuk melindungi gangguan alam dan haiwan. Namun seiring dengan peradaban, fungsi rumah berkembang sebagai tempat untuk merasa aman dan nyaman.  Secara sosial juga rumah berfungsi sebagai status simbol dan ukuran kemakmuran.

Sumber: google.
Rumah Lembaga Adat Melayu

Provinsi Riau - Rumah Melayu Selaso Jatuh Kembar

Provinsi Bengkulu


No comments:

Related Posts with Thumbnails