Wednesday, April 22, 2015

ETS Ipoh - KL

Satu cara yang mudah nak pergi KL tanpa perlu memandu. Naik ETS. Masa perjalanan 2 jam 20 min atau kadang-kadang boleh jadi 2 jam 30 minit.  Tambang RM35 dewasa. Warga emas setengah harga. Paling awal pukul 5 pagi. Paling sesuai naik pukul 8 pagi. Idak le nak berambat pagi-pagi.  Untuk jadual  waktu perjalanan, boleh google sahaja. 

Letak kereta di depan stesen ni sehari RM 8. Ok la tu, sebab kita pun tak boleh nak agak pukul berapa nak balik. Ohh tapi ini harga 3,4 bulan yang lepas, sebelum gst. Harga terkini tidak pasti. 

Di sini ada juga yang pakai kupon, yang tu dari Majlis Bandaraya. Jadi pastikan anda park di tempat yang betul.
Kalau diikutkan, bila kongsi ramai-ramai naik kereta lagi murah dan boleh la pergi melencong ke tempat lain. Tapi kalau hanya anda seorang je yang drivenya, nak balik hari pulak tu.. hai baik la naik ETS ni. Boleh berehat sambil tengok cerita yang disiarkan atau buat kerja lain.  Tapi kalau balik hari, cerita yang diulangnya sama sahaja. So kalau anda naik pukul 8 dan balik pukul 8 malam juga. Cerita yang sama akan ditengok. Jadi ambil kesempatan megholoh zzzz.

Kalau dah nampak Rawang tu, tak jauh maknanya dah.
Memang senang naik ni kalau ada apa-apa acara nak pergi.  Ok minggu ni dah start Pesta Buku Antarabangsa. Laluannya:

ETS Ipoh –  berhenti KL Sentral – naik LRT ke Masjid Jamek- transit, tukar LRT -  ke PWTC (hentian akhir Sentul)

Boleh juga dari KL Sentral naik komuter, tapi saya rasa naik LRT lagi dekat turunnya terus ke PWTC. Sediakan touch n go. Kalau tersalah naik tren pun tak mengapa. Lebih mudah sebab tak perlu beli tiket. Dulu-dulu ada dua jenis LRT, PUTRA (warna merah putih) STAR (kuning) dan kita kena beli tiket beza. Tapi sekarang ni dah bersepadu jadi bila beli tiket pun senang sahaja sebab cuma pindah tren sahaja. Bagus.



Ok untuk beli-belah raya nanti he he he. Jalan TAR.

ETS Ipoh – berhenti KL Sentral- naik LRT ke Masjid Jamek. 

Ok turun sahaja Masjid Jamek tu dah boleh shopping –shopping jalan Masjid India dan menghala ke jalan TAR, Semua House , Sogo dan Pertama Kompleks. Kalau rasa dah banyak sangat barang yang bawa dan nak patah balik udah tak sanggup.  Begini laluannya:

Masuk Sogo dan pergi arah belakang, nanti akan nampak signboard menuju ke LRT Bandaraya. Senang je tak payah lintas jalan sebab laluannya  bersambung dengan bangunan Sogo.

LRT Bandaraya – Masjid Jamek - transit - KL Sentral - ETS - Balik Ipoh 

Di KL walaupun banyak pasar rayanya, tapi yang paling dekat di hati, Amcorp Mall kerana ada flea market setiap Sabtu dan Ahad. Di sini sahaja yang nampaklah barang yang boleh dibeli. Kalau pergi Pavilion atau KLCC, ish ish ish tak seronok langsung. Sekali saja dah cukup. Ok laluannya:

ETS Ipoh - KL Sentral - LRT ke Taman Jaya (hentian akhir Kelana Jaya)

Saya merupakan antara pengguna LRT yang terawal. Hujung 90-an rasanya. Maklumlah masa tu rumah dekat dengan LRT. Jakun sikitlah. Tapi kan sejak dari awal sampai la ke tahun 2015 ni  rasa tren tu sama sahaja. Cubalah tukar sikit yang laluannya tu ada lampu yang boleh nyala klip klip setiap kali sampai di sesebuah stesen tu macam dekat negara lain. Ni kalau dengar pengumuman suara je kadang bila tengah khayal, eh sampai kat mana ni ek. Tercangak-cangak jadinya. Orang lain setuju tak?? Haha marah pak menteri. 

Dalam banyak-banyak negara yang dilawat, pengalaman naik pengangkutan awam di Jepun dirasakan paling menarik. (Pengalaman selama 5 hari sahaja). 

  • Telefon dalam mode senyap  - mula-mula naik tren walaupun ramai dalam tu, tapi senyapnya suasana.Tak ada bunyi telefon atau mesej masuk. Penumpang biasanya membaca, tengok telefon, termenung, dan kalau datang berkumpulan tu bersembangnya perlahan sahaja dan tidaklah satu gerabak tu dengar suaranya. Keesokkan harinya baru nampak di dalam tren  ada sign “Please switch off your mobile phone when you are near the priority seat.”  Gamaknya tu la yang tak dengar bunyi telefon tu. Saya pun dah jadi biasa dan sampai kat Malaysia pun memang biasa silent phone bila naik pengangkutan awam.

  • Kalau nak keluar tren biasanya saya akan tunggu berhenti betul-betul baru bangun (kecuali kalau ramai orang).  Kalau di sana, penumpangnya biasa dah siap bangun dan tunggu depan pintu untuk keluar bila nak sampai. Memang mereka menghargai masa itu emas.
  • Siap berbaris untuk menunggu tren. Biasanya selagi tren belum sampai saya akan duduk dulu, bila dah dengar bunyi tren datang baru baris. Kalau di sana, jangan harap nak buat macam tu. Kalau tak baris awal memang orang akan bertambah ramai dan memang kita akan ke belakang-belakang.
  • Di sana, tren sampai awal dan masa tu juga akan dibersihkan dalam satu atau dua minit. Hairan juga mulanya sebab tren dah sampai tapi orang yang berbaris tu tak naik pun walaupun pintu terbuka. Rupanya tengah dibersihkan dan tukar arah seat. Macam yang disiarkan dalam Majalah Tiga kelmarin. Ada team pembersihan.
Narita Express (NEX) Narita-Tokyo. Siap palang lagi tak boleh masuk, tengah bersih.

4 comments:

miraarip said...

Sis! Tolong ajar dari Butterworth ke Ipoh sis!

miraarip said...

Sis! Tolong ajar dari Butterworth ke Ipoh sis!

siti hazreen said...

Wah siap ada route perjalanan lagi....nanti nak cuba nih!

zarina said...

Mira Arip, boleh rujuk dekat sini http://jomlah-zarina.blogspot.my/ naik ETS yang baru atau rujuk website KTMB