Tuesday, April 21, 2015

Maktab Koperasi Malaysia (MKM) Zon Utara, Alor Setar


Maktab Koperasi Malaysia

Mengikuti kursus di MKM baru-baru ni. Orang yang tinggal melebihi 25km dari tempat kursus boleh dapat penginapan. Penginapan disediakan di Hotel Koperasi .Agak strategik lokasi di sini untuk berjalan-jalan selepas kursus. Hilangkan stress lepas belajar.
Hotel Koperasi
Dari hotel ke tempat kursus jalan kaki sahaja lebih kurang 10 minit. Kalau hujan pun tak mengapa sebab laluan berbumbung. Kiranya MKM permulaannya dan hotel ni di hujungnya. Terletak di Jalan Tunku Ibrahim. Dekat situ ada banyak kedai-kedai yang menjual barangan haji/umrah. Untuk cuci mata, boleh lah. Kalau sakit boleh pergi klinik MAHA kat sebelah hotel sahaja.  UTC, City Plaza berdekatan dan Masjid Zahir pun kalau tengok peta tak jauh sangat la.

Sebilik dengan orang Kulim dan orang yang kahwin dengan orang Alor Setar, memang dah biasalah datang Alor Setar ni. Jadinya jalan seorang-seorang. Rugi lepak kat hotel sahaja, masa nilah nak tengok apa yang menarik di sini.  Balik kursus pukul 4.30. Lepas solat mulakan operasi melawat kawasan. Yeah! 

Orang kata, kalau dah datang Alor Setar tak sah kalau tak pergi Pekan Rabu. Dulunya, Pekan Rabu ni terletak betul-betul depan  bangunan MKM ni. Huish memang dekat sangat, seberang jalan sahaja. Tapi sekarang ni dah tinggal tapak. Semuanya berpindah ke Ukir Mall. Orang kata jauh. So naik la teksi, senang nak dapat teksi kat sini sebab memang hentian teksi dan bas di sini.

“Berapa ringgit?”

“2 ringgit.”

Dalam hati, “Impossible, 2 ringgit je tapi mungkin dekat tu yang murah”.

Bila dah sampai sambil menghulurkan 2 ringgit. “10 ringgit cik”

“Lor 10 ringgit ke.” Hurrm dah sampai, bayar ajelah. Salah dengar rupanya tadi haha.

Macam-macam jual di sini, baju, telekung, tudung, buku, barang jamu, makanan tradisi. Saya beli jajan je untuk buah tangan.  Hari pun sudah mahu hujan. Payung tinggal di hotel. Memandangkan sakit hati dah bayar 10 hengget tadi padahal dekat, straight sahaja. Jalan kaki, balik. Lebih kurang 1/1.5 km la. Dekat atau jauh tu susah nak ditentukan. Bila anda bertanya orang yang tak biasa jalan, memang dia kata jauh tapi macam saya biasa berjalan, ok je tak jauh mana.

Hotel Koperasi ni sesiapa pun boleh menginap bukan setakat ahli koperasi sahaja. Boleh cari di fb. Sarapan pagi disediakan dan sambil makan tu dipasang ayat suci al-Quran. Kemudahan lain seterika di luar bilik, wifi laju jugak, sejadah dan tafsir quran disediakan. Boleh masak air, tuala, sabun, tv,hanger semua ada. Katil bujang dan kelamin. Kongsi tiga orang. Cuma rungutan yang banyak dengar dari peserta kursus lelaki sebab katil kelamin. Tak selesa berkongsi. Saya awal-awal dah rebut katil single. Tiada kompelin. Memang selesa duduk dekat sini.


No comments:

Related Posts with Thumbnails