Thursday, November 19, 2015

ETS Kuala Kangsar-Kuala Lumpur (17 Nov -18 Nov 2015)

Stesen Kuala Kangsar. Sebelum ETS ni ada Ekspres Rakyat yang ke JB pukul 9.50 pagi. So boleh juga kalau nak naik untuk pergi KL tapi lambatlah sampai sebab berhenti banyak tempat.

Sejak ada ETS ni, ETS jadi pilihan utama berbanding bas walaupun tambang sekali ganda tapi ketepatan masa tu lebih terjamin dan selesa.  Nak membaca, tak adalah goyang sangat, nak menulis ada meja, lapar pergi ke kafe, minum/makan banyak  tak perlu risau, tandas ada.  Tambahan pula berhenti dekat KL Sentral jadi senang boleh naik LRT, Monorail, Komuter atau ERL untuk pergi ke destinasi pilihan seterusnya.

 Alhamdulillah setelah jerebu menghilang, dapat melihat pemandangan indah ciptaan Tuhan.

 Tiket RM44 dewasa sehala. Rasanya orang di KK ni beruntung juga. Walaupun bandar kecil je tapi sebab ia stesen diraja jadinya keretapi berhenti juga. Trip untuk ke KL dah bertambah. Stesen berdekatan, Padang Rengas dan Sungai Siput tapi ada yang singgah ada yang tidak.

Trip terbaru Padang Besar-Gemas . Last stop Gemas tapi ramai yang turun di KL Sentral.
Laluannya:
Kuala Kangsar 10.02 pagi
Ipoh 10.27 pagi
Tanjung Malim 11.45 pagi
KL Sentral 12.45 tengah hari
Kalau tengok di tv, laluan seterusnya Bandar Tasek Selatan-Kajang-Nilai-Seremban-Gemas

Walaupun boleh aje balik hari, macam rugi je tak jalan-jalan dulu setelah banyak perubahan yang dilihat. Oh stesen Bangsar dah tukar  nama kepada Bank Rakyat Bangsar dan Universiti dah tukar kepada Kl Gateway Universiti.
KL Sentral. Kadang-kadang berlepas di pintu A, kadang-kadang di pintu B. Tapi senang je nak tengok, kalau ramai orang tu, di situlah kita tunggu.
So balik esoknya KL Sentral-Padang Besar
Laluannya:
KL Sentral 9.30 pagi
Tanjung Malim 10.36 pagi
Tapah Road 11.17 pagi
Kampar 11.27 pagi
Ipoh 11.47 pagi
Kuala Kangsar 12.16 tengah hari.


Adoi ni yang lemah bila tengok iklan ni.. hehe. Tingkat yang sama sementara tunggu keretapi datang.. Akhirnya dapat juga dua buah buku RM12 je. Itupun nasib baik dah keluar pengumuman suruh turun kalau tidak mahu lepak kat situ lagi.

Elok pulak orang kat kaunter tu tanya nak tiket tepi tingkap ke. Tak kira kapal terbang atau keretapi atau bas, lebih suka dapat tepi tingkap sebab boleh tengok pemandangan.

OTW sampai ke KK. Alhamdulillah.

No comments:

Related Posts with Thumbnails