Friday, December 25, 2015

Al-Qamariah vs Asy-Syamsiah

Peringatan: Hasil tulisan orang yang bukan bersekolah aliran agama dan baru belajar bahasa Arab. Kalau salah, sila tunjukkan. Perkataan dieja mengikut bunyi, untuk ejaan lebih tepat sila rujuk kamus atau google je.

Bila kita tengok tafsir al-Quran, perasan tak untuk nama surah (dalam rumi) ada yang dimulai dengan huruf ‘al-‘, ‘an-’atau ‘asy-‘.  Masa bila guna awalan ini? Biasanya saya sebut semuanya ‘al-‘ je. Akhirnya bila dah belajar bahasa Arab baru tahu penggunaannya.

Kita kena tahu kategori huruf-huruf qamariah dan huruf-huruf syamsiah. Kedua-duanya dieja dengan huruf alif dan lam (al) tetapi untuk huruf qamariah sebutan alif dan lam disebut dengan jelas tetapi untuk huruf syamsiah huruf lam itu tidak dibunyikan tetapi terus sebut huruf seterusnya. Contoh: Ad-Dukhan, An-Naml, Ar-Rad.

Huruf qamariah ada 14. Baki 14 huruf lagi huruf syamsiah. Jadi kita hafal huruf qamariah sahajalah. Lebih senang. Maksudnya kalau jumpa huruf lain tu kena baca ikut prinsip huruf syamsiah la.

Kategori huruf qamariah dengan contoh perkataan:
  1. Alif –  al-abu (ayah)
  2. Ba – al-babu (pintu)
  3. Jim – al-jannatu (syurga)
  4. Ha – al-himaru (keldai)
  5. Kho- al-khubzu (roti)
  6. Ain – al-ainu (mata)
  7. Ghin- al-ghoda’u (makan tengah hari)
  8. Fa – al-famu (mulut)
  9. Qaf- al-qamaru (bulan)
  10. Kaf- al-kalbu(anjing)
  11. Mim- al-ma’u (air)
  12. Wau – al-waladu (budak lelaki)
  13. Ha- al-hawa’u (udara/angin)
  14. Ya- al-yadu (tangan)

Susah kalau nak hafal satu-satu macam ni. Jadi cara saya buat macam cerita sambil membayangkan:


AL-ABU pakai AL-YADU buka AL-BABU guna AL-AINU tengok AL-HIMARU bagi AL-KHUBZU untuk AL-GHODA’U guna AL-FAMU halau AL-KALBU bagi AL-MA’U pada AL-WALADU tengok AL-QAMARU rasa AL-HAWA’U macam AL-JANNATU

No comments:

Related Posts with Thumbnails