Wednesday, March 23, 2016

Bangkok 16-20 Mac - Akhir

Melarikan diri dari kesibukan Bangkok, kami pergi ke Kanchanaburi. Melawat Bridge on the River Kwai. Landasan kereta api maut. Ni belajar Sejarah dulu-dulu ni. Masa zaman Jepun, ramai yang dipaksa bawa ke sini untuk menyiapkan landasan kerana Jepun nak melebarkan kuasanya ke India melalui Burma. Perjalanan satu hari naik kereta api lagi! Pilih kelas ketiga yang tiada air cond, konon-konon nak keluar kepala ikut tingkap  macam cerita Hindustan eh hahaha. Sudahnya panas membahang dalam kereta api, nak pengsan dibuatnya.  Bekalan air pulak tak bawak secukupnya.

Orang ramai boleh bergambar di tengah-tengah jambatan ini. 

Batu tanda yang menunjukkan pembinaan landasan kereta api maut ini bermula di stesen Nong Pladuk

Cak!

Kereta api melalui Wampo Viaduct. Suspen, dekat sangat dengan tebing tu, memang jalan-jalan pelan-pelan lepas tu dia mengundur semula mungkin sebab dah terkena tebing tu. Boleh google image Wampo Viaduct tu macam mana.

Mengenang kembali sejarah lama, fuh memang susah tu nak buat landasannya kalau tengok keadaan geografi yang melalui sungai dan gunung, jauh pulak tu. Dahlah masa tu tiada peralatan, kan. Sepanjang perjalanan ada penerangannya, tapi dalam bahasa Thai, boleh faham dua tiga patah je, adoi idak le dia terangkan dalam bahasa Inggeris tak berapa nak feelinglah sejarahnya, cuma ingat dalam sejarah Malaysia je.

Kesimpulannya, masa belajar dahulu pensyarah ada kata kalau di Malaysia, setiap hari berita di TV dan akhbar muka siapa yang banyak keluar? PM. Tetapi di Thailand, cerita rajanya yang banyak keluar. Bila sampai sini memang la nampak penghormatan kepada rajanya sangat tinggi. Di setiap tempat mesti ada gambar rajanya. Tak kira la nama hotel gah dan dah bina cantik, kat situ tiba-tiba ada juga gambar rajanya dengan frame besar lagi. Di bulatan, di jalanan memang ada sahajalah.

Penghormatan kepada sami juga tinggi, dekat stesen kereta api Bangkok sendiri memang ada disediakan tempat duduk khas untuk sami di barisan depan siap ada tulis sign. Dekat sini memang banyak la Wat (kuil). Hampir di setiap tempat dekat celah hutan mana pun ada. Derang bila nampak temple tu akan sembah. Tak tahulah temple yang macam mana, rasanya macam yang betul-betul besar. Budak-budak sekolah je tu, maknanya derang ni walaupun budak muda kira alimlah (alim cari dialah).
Perhatikan gambar dua orang yang duduk ni.

Masa lagu kebangsaan dimainkan (mungkin la ya, tak ada orang nak ditanya) motor ni berhenti. Habis je lagu tu baru dia gerak  

Gambar dua orang tadi dah berdiri sama dengan yang lain-lain tu, berdiri tegak.

Satu lagi yang menarik dilihat, semasa di stesen kereta api, pukul 8 memang ada dengar macam pengumuman lepas tu ada dengar lagu. Lepas tu tengok orang yang berjalan berhenti tiba-tiba. Lagu kebangsaan gamaknya. Keadaan macam tu seakan-akan waktu berhenti. Sekali lagi dapat lihat masa di satu stesen kereta api, memang pasang speaker kuat. Orang yang atas motor tu dia tak teruskan bergerak tapi still tunggu lagu tu habis. Bila habis sahaja lagu tu, baru semuanya bergerak semula.  Kagum juga tengok kesetiaan rakyatnya.


Marathon dari train ke train. Balik  dari Bangkok ambil tiket berhenti di Padang Besar, kononnya lepas tu naik ETS sahaja sebab malas nak berhenti di Butterworth. Delay sangat kereta api dari sana, terlepas ETS. Sepatutnya sampai 7.55 pagi tapi dekat pukul 10 sampai.  Tiket pula habis, yang tinggal tiket keretapi biasa (Express Peninsular) pukul 7 malam.  Letak beg di kantin (baru tau boleh tinggal beg di situ – RM5 seorang) dan jalan-jalan di Padang Besar dulu. Dalam kereta api sejuk sangat, bila keluar panas sangat, tak larat nak jalan-jalan. Rasa macam tak jejak kat bumi…fikiran dah terawang-awang ke langit ketujuh dah rasanya hehe.. lastnya sewa motel je untuk berehat.  Dengan sim kad siam yang  masih laju nak surf (berbaloi beli THB 200 – internet unlimited, laju siap boleh tengok you tube lagi masa dalam train) dapat cari motel dalam Padang Besar tu je. Setengah hari RM40.  Alhamdulillah selamat semuanya mengutip pengalaman berjalan ke negara orang. Laa kawn Bangkok.

No comments: