Tuesday, June 7, 2016

Membeli buku adalah bagus, tetapi alangkah baiknya jika kita membeli masa untuk membacanya juga.

Mutiara kata ke apa ni, tapi tersentap I bila terbaca ni  dalam status seseorang..haha..betul sesangat. Saya ada masalah kalau masuk mana-mana kedai buku/alat tulis, di akhirnya mesti akan terbeli juga buku. Jadinya buku yang tak baca bertimpa-timpa. Aduhai. Penyelesaian terbaik adalah dengan tidak memandang langsung laluan-laluan yang ada MPH, Popular, Times, Book Xcess. Azam je tu..tapi tak berjayanya.


Tapi, percaya atau tidak, dengan RM1 anda boleh ‘membeli’ waktu selama 3 jam untuk menghabiskan sebuah buku. Ya dengan cara mendapatkan rawatan di Hospital Kerajaan. Haipp..ni bukan post nak mengata hospital kerajaan ya, viral pulak karang. Bayar pun RM1, banyak bunyi pulak.  Saya faham hospital sentiasa ramai, malah kalau anda seorang yang muda (seperti saya) dan bukan dalam kecemasan atau pesakit diabetes (pesakit diabetes ada bilik rawatan lain) memang giliran menunggu lebih lama. Memberi laluan untuk warga emas dan bayi.

Habis satu buku ni semasa menunggu giliran. Silap pulak bawa bacaan yang ‘ringan’, cepat pulak habis, Patutnya bawa buku agama atau motivasi lambat sikit membacanya sebab kena fikir lebih. Biasanya saya akan mencari port yang jauh dengan orang. Malas nak bersembang dengan orang. Pergi hospital bermakna bukanlah dalam keadaan mood yang baik untuk nak bersembang santai. Pernah ada satu masa di Hospital Ipoh, tengah tunggu giliran ambil darah, orang sebelah bercerita dia accident. Oklah dengarlah juga..pastu makin lama, tanya saya sakit apalah, macam-macamlah. Terus balas, errm “boleh saya habiskan baca buku ni. Ni je masa yang saya ada.” Dia minta maaf. Bila dikenang balik lepas tu cam biadab la pulak hehe tapi dah takde mood, kan.

Dulu-dulu, saya memang tak suka baca e-book sebab macam sakit mata je tengok lama-lama. Lebih suka buku fizikal, boleh pegang tapi sejak beli DVD Inspirasi Qurani Ustaz Asraff dan  dapat percuma e-book. Minat sudah teralih juga pada e-book. Mata bukak besar bila nampak ada tulis e-book percuma dan lihat  ada tajuk yang menarik.  Download sahaja, masa untuk membacanya…hmmm seperti biasa balik kepada tajuk di atas huhuhu.

Ohh ada satu kedai buku baru di Taiping..eh baru tak baru tapi sayalah baru pergi dekat Stesen Bas Kamunting, Pafa Raudah. Banyak buku dari Telaga Biru, ada jubah, baju muslimah dan barangan untuk pergi umrah serta alat tulis. So sesiapa yang nak naik bas tu, bolehlah singgah sat kat sini mencari bahan bacaan. Buku hat ni pun ada jual kat situ:

 

No comments:

Related Posts with Thumbnails