Sunday, January 15, 2017

The Rules of Living in Japan

Saya suka buku ni dari muka surat awal lagi.  Mula-mula nak beli, tapi memikirkan baru je beli buku dan tak mula membaca pun lagi, letak semula. Eh tapi suka.  Harga pun boleh tahan mahal, lepas satu set makan untuk sehari. Ok, macam mana nak atasi bila suka sesuatu tapi tak nak beli?
...

Tambah ilmu. Mana yang baik kita ikut.
Kita pengaruhi orang lain. Muahaha see this sekarang ada di tangan saya.  Sebenarnya kakak memang nak beli pun buku cenggini. Tq Yang dapat tumpang baca.

Tajuk: The Rules of Living in Japan from everyday manners to ceremonial rituals
Penulis: Tak tahu siapa penulisnya tapi alih bahasa oleh Fuhito Shimoyama, ada nama Nobu Yamada juga
Ilustrasi: Miki.itou
Penerbit: Gakken, 2008
ISBN: 978-4-05-403965-0
Harga: JPY 1300 dan tax JPY 104 di Kinokuniya Tokyo
M/s: 155 halaman

Sinopsis:
This book presents episodes that explain Japanese manners, etiquette, custom and rules. It introduces not only traditional Japanese customs but also the simple manners of everyday Japanese life both in English and Japanese.

Buku berilustrasi tidak bosan membacanya.
Komen:
Kalau buku kita, keterangan  mengenai buku (alamat, penerbit, penulis) terletak di muka surat hadapan belakang tajuk. Buku Jepun ni pula di muka surat akhir. Layout kemas.  Penggunaan bahasa yang ringkas. Menarik sekali dengan tambahan ilustrasi. Tak perlu ada gambar yang cantik menawan tapi sedap mata memandang untuk membantu menjelaskan teks. Kadang tengok ilustrasi saja pun kelakar. Kagum betul kalau semua orang Jepun memang cara hidupnya macam yang ditulis dalam buku ni. Sangat terperinci. Tension pulak tengoknya macam banyak kena ikut hehe. Disiplin tu.

Antara tajuk yang menarik; (tulisan berwarna merah adalah ekspresi saya.)

Making a Good Impression on Neighbors

The Entrance to Your Home -Keep clean the inside and outside of you front door even if the rooms inside may be messy. Masa di apartment Airbnb haritu memang kelihatan sampah yang semua orang di apartment tu buang pun disusun dengan kemas walaupun tak de tong sampah besar. Idak le dicampak-campak ikut suka hati.

Etiquette on Throwing out the Trash – it goes without saying that you should follow the community rules on sorting out your garbage. When you put kitchen garbage in the designated semi-transparent garbage bags, wrap them in newspaper to hide the contents. When disposing of documents and envelopes with private information, tear them into little place. Yang ni memang  ada buat, koyak kecil-kecil.

Hanging Your Laundry-since few Japanese homes have dryers, people hang their laundry to dry on balconies. When you hang out the laundry, hang bath towels and sheets on the outside so your clothes won’t be seen from the street. Ha betul tu, yang  dalam-dalam  tu pun patutnya disorok di belakang kain. Kalau tak idakla keluar istilah banyaknya jemur  ‘sotong kering’, kan.

The Sound of Running Water-the sound of running water may also disturb your neighbors. Take baths by midnight. Finish doing the laundry by 9 pm at the latest. Kalau di Malaysia ni rasanya kira awal lagi pukul 9. Pukul 11 malam baru rasa macam tak patut guna mesin basuh.

The Sound of Talking on the Phone- Even if you’re in your own apartment, loud voices can be heard through open windows. Keep your voice down when you talk on the phone. Baiklah, akan cuba mempratikkan.

Smell and smoke-The offensive smell and smoke of fireworks and barbecues will cling to the laundry hung on neighbors’ balconies. Inform neighbors in advance when you hold a party in your yard, on the balcony or on the rooftop. Also, keep your pet clean since some may be bothered by pet odors. Toleransi.

Airing Futon Mats-In Japan, people air ‘futon’ regularly in the sunshine to prevent house dust mite. Many futon may be seen hanging on the balconies of apartment buildings on a sunny day. When beating the futon to remove dust, be careful so the dust won’t fly in all directions. Mak ai habuk je kot.

Footsteps-Footsteps echo downstairs, especially in apartment with wooden floors. It is a good idea to put a rug on the floor to muffle the sound. Oooo…kalau di sekolah dahulu ada tangga kayu. Dalam perhimpunan,  Cikgu memang suruh jalan perlahan-lahan, ni dah macam anak gajah berjalan. Biasalah orang yang berjalan tu memang tak rasa dia mengganggu orang lain.

Praticing the Piano-Inform the neighbors if you regularly practice the piano. Tell them that you’re concerned that the piano sound may disturb them. If you need to practice the piano for prolonged periods of time, for instance before a recital, let the neighbors know when you see them in the building. Macam mana nak tumbuk sambal belacan ni?

Community Etiquette
Be aware of the do’s and don’ts in your community. Respecting rules and customs will keep problems away.

Kesimpulannya, peraturannya bukan saja-saja tapi sangat memikirkan tentang orang lain. Biasanya sekarang semua orang cakap pasal hak,  “Aku punya rumah, aku punya suka nak buat apa.” Teringat pula dengan Hadis 40 Imam Nawawi tentang hak jiran tetangga. Hadis ke 15- Adab-adab yang baik.

Pengertian jiran tetangga

Pertama, orang yang tinggal serumah dengan kita
Kedua, orang yang rumahnya bersebelahan dengan rumah kita
Ketiga, orang di sekitar empat puluh rumah yang terletak di sekitar rumah kita
Keempat, orang yang tinggal satu negeri dengan kita.

Jika tetangga itu muslim sekali gus kaum keluarga, dia memiliki tiga hak iaitu hak tetangga, hak Islam dan hak keluarga. Jika dia muslim yang bukan kaum keluarga, dia mempunyai dua hak iaitu hak tetangga dan hak Islam. Jika dia kafir yang bukan kerabat, dia mempunyai satu hak iaitu hak tetangga.

-dipetik daripada Syarah hadis 40 Imam Nawawi,  Fahrur Muis, Muhamad Suhadi, Kemilau Publika.

Hak jiran tetangga

Jika dia minta tolong kepadamu, engkau akan menolongnya.

Jika ia minta pinjaman engkau akan memberikan pinjaman kepadanya.

Jika ia memerlukan sesuatu engkau akan memberikannya.

Jika ia sakit engkau akan menziarahinya.

Jika ia mendapat sesuatu kebaikan, engkau ucapkan tahniah kepadanya.

Jika ia tertimpa bahaya, engkau turut sedih bersamanya.

Jika ia meninggal dunia, engkau turut menghantar jenazahnya.

Jangan sekali-kali engkau meninggikan rumahmu sehingga menyekat angin untuk sampai ke rumahnya kecuali dengan izinnya.

Jangan mengganggu perasaannya dengan bau masakan kamu melainkan engkau akan memberikan sedikit daripada makanan itu.

Jika engkau beli buah-buahan berikan sedikit kepadanya.

Jika engkau tidak mahu memberikannya maka hendaklah engkau memasukkan buah-buahan itu ke dalam rumah secara rahsia supaya tidak kelihatan olehnya dan janganlah membiarkan anakmu memakan buah-buahan itu di hadapan anaknya kelak anak jiran itu akan menangis mahukan buah tersebut.

dipetik daripada artikel JAIS.

  

No comments:

Related Posts with Thumbnails