Thursday, February 9, 2017

Lengat Pisang

Kosa kata bahasa Kuala Kangsar

Lengat – loyang
Langat – eh itu di Selangor. Hulu Langat.
Langgat – susun secara berlapis. Contoh: Bila jiran selalu bagi kuih masa buka puasa tapi ko tak ada masa nak balas. Sudahnya piring dia banyak kat rumah kita. Oleh kerana malu alah piring dia berlambak di rumah kita dan bimbang nanti dia tak hantar kuih lagi, kita pun susun secara bertindih piring yang banyak tu dan piring yang atas kita taruh karipap 5 biji. Perbuatan tindih piring tu adalah langgat. Hehe. Langgat-langgatkan. Ejaan tidak pasti macam mana tapi bunyinya gitu la.

Resipi lengat pisang ini semudah namanya. Pejam mata pun boleh siap.

Amboi eksennya, terkerat jari kena pisau baru tau. Bahan-bahannya, pisang, santan, gula, garam dan tepung beras.

Resipi ni biasa dibuat apabila pisang sesikat tak sempat habis makan dan akhirnya hampir lebam tanda nak expired. Takkan nak tukar jadi cekodok je, banyak lagi resipi lain.


Panaskan kukusan. Biar dia menggelegak. Belah  dua pisang ni dan disusun sepenuh-penuh loyang. Tabur gula rata-rata. Ala-ala merenjis je, jangan banyak sangat. Dalam pinggan yang lain, tuang santan ikut suka banyak mana. Taruh tepung beras dalam dua sudu besar. Kacau hingga sebati. Taruh garam bagi rasa lemak-lemak masin. 

Susun pisang ikut kreativiti. Bancuhan santan tu jangan dimasuk awal. Bila kukus dah mendidih baru kita masukkan.

Bila air kukusan dah mendidih, bolehlah taruh bancuhan santan itu dalam loyang tadi. Biar pisang tu tenggelam. 1, 2, kukus.
Pisang tengah berendam, jangan tengok lama-lama. Malu.

Sekejap je kukus. Sampai santan tu dah nampak beku/pekat. Tutup api dan biar sejuk. Lepas tu boleh masuk peti ais sebab lebih sedap dimakan sejuk.
Jangan masak lama. Bila nampak santan ni pekat je tutup api sebab nanti pisang tu pula lembik.
 Orang dulu-dulu biasa recycle makanan yang tak habis. Daging masak berkicap (kuah) boleh bertukar menjadi daging goreng masak kicap atau murtabak. Roti nak expired tukar jadi puding roti. Nasi tak habis boleh jadi nasi goreng atau tapai yang akan dijadikan apam. Kalau semua orang pratikkan sebegitu pasti tiada lagi lebihan sisa makanan yang akan dibuang di tong-tong sampah.

No comments:

Related Posts with Thumbnails