Monday, April 24, 2017

Budak Kripton

Alaf 21/Karangkraf, Telaga Biru, Utusan Publication, Berita Publishing, Dewan Bahasa Pustaka antara nama-nama besar yang memang dikenali bagi pencinta buku. Tapi sekarang ni rasanya macam banyak sangat penerbit-penerbit baru yang muncul. Contohnya macam buku ni daripada Legacy Publishing. Walaupun ada sesetengah majalah yang sudah dihentikan penerbitan sejak ada GST tapi banyak pula la kemunculan penerbit-penerbit baru ni. Itu belum masuk lagi ramai pula yang berkerjaya dalam bidang perubatan, engineering, dan kerjaya lain yang banyak pengikut di FB dan Twitter pun turut menulis buku. Yang memang penulis tak tau pulak nak tulis apa hehehe. Apa-apa pun baguslah bila ramai yang mula membaca buku. Bermakna buku fizikal masih diperlukan dalam industri walaupun dah banyak penawaran e-book. 



Tajuk: Budak Kripton
Penulis: Ammar Kamilin
Penerbit: Legacy Publishing PLT
ISBN: 978-967-0893-22-8
Harga: RM24.00                Cetakan pertama 2016
M/S: 146 halaman

Sinopsis:
Seronok melayan cerita anak-anak. Tanyalah sesiapa pun, soalan paling susah dalam dunia mesti soalan budak-budak. Mak ayah nak jawab pun boleh mendidih otak.

Tidak mengapa. Bapa yang jadi rujukan lebih 5,000 orang ibu bapa ini boleh membantu. Sebab beliau pun ada Budak Kripton di rumah.

Komen:
Tajuk Kripton tu memang menarik perhatian. Kenapa pula dipanggil sebegitu?  Ha kena baca sendiri ya. Biar ada kejutan sedikit. Buku ni sesuai untuk ibu bapa nak jadikan panduan macam mana nak jawab soalan anak-anak yang kadangkala boleh memeningkan kepala. Penulis, seorang yang mempunyai kelulusan Master Psikologi Pendidikan  UPM.  Beliau menceritakan pengalaman bersama anak-anak dan bagaimana cara mengatasi pertanyaan anak-anak tersebut. Ditulis secara santai, dan dalam buku ni ada warna-warni sikit jadi seronok membacanya. Dalam 3 jam je habis  itupun sebab tunggu giliran masa di hospital. Kalau tak, entah berapa lamalah nak habis. Saiznya pun kecil dan nipis jadi muat dalam handbag.

Antara soalan menarik,

Anaknya yang bernama Iman bertanya kenapa aurat perempuan lebih banyak daripada lelaki setelah melihat wanita Jepun yang memakai jubah sewaktu melawat masjid.

Penulis menjawab,
“Orang perempuan ni sangat berharga Iman. Tinggi nilainya. Cuba Iman tengok barang-barang mahal di kedai semua berbungkus, kan? Ada dalam kotak, ada dalam bungkus hadiah, diikat cantik-cantik. Sebab apa? Sebab nak jaga barang tu. Bila orang nak tengok, baru orang kedai bukakan bungkusan.” (Idea jawapan memang diceduk dari kisah-kisah pernah baca sebelum ini, abah tenang je jawab)
“Ooh, samalah macam lego Iman, Lego kan mahal, sebab itu dia masuk dalam kotak kan abah?”
“Haa, macam tulah lebih kurang.” ‘Macammana boleh tersasar ke lego pulak ni, takpelah janji sel-sel  otak mula berhubung’.
“Tapi abah, maknanya orang lelaki ni tak berharga lah eh?”
(Abah dah pengsan kat sebelah, berbuih mulut.)

*********************************


No comments:

Related Posts with Thumbnails