Sunday, March 18, 2018

Persiapan sebelum menunaikan umrah (30 Nov-10 Dis): Tip 2


Keperluan yang perlu dibawa.

Berikut merupakan cadangan daripada EPL Travel Agency: Saya tumpukan pada yang wanita:

  • Telekung  - 2 (saya bawa 3 helai)
  • Mini telekung - 2 (saya bawa sehelai)
  • Baju kurung  -3 (saya bawa 4 helai)
  • Baju maxi - 2
  • Baju tidur & Seluar panjang – 2
  • Stokin -3 (saya bawa 4 pasang) –elok bawa yang tebal senang untuk tawaf dan saie.
  • Sarung tangan -1 (saya bawa sebab katanya taif sejuk tapi tak pakai pun masa kat sana)
  • Tuala mandi -2 ( EPL kata kadang kala ramai datang time yang sama jadi mungkin tak ada disediakan, just prepare at least 1. Saya bawa 1)
  • Baju sejuk /Sweater – 1 (sebelum nak pergi diberitahu cuaca sejuk 18 celcius tak silap. Tapi saya bawa sweater 1 dan inner 3)
  • Selipar getah – 1
  • Kasut biasa-1
  • Buku Doa (kecil) – diberi oleh Travel Agency
  • Penyangkut baju – senang basuh baju. Di Madinah saya basuh baju.
  • Gunting kecil – untuk tahallul nanti. Tapi ingat taruh dalam bagasi. Jangan pula letak dalam cabin bag. Kena tahan nanti.
  • Beg sejadah
  • Lencana nama – diberi oleh Travel Agency
  • Ubat gigi
  • Berus gigi
  • Sabun - kalau ikutkan duduk hotel mesti dah ada sabun tapi saya bawa juga sebab plan nak basuh baju.
  • Uncang besar – untuk kasut
Uncang untuk selipar
Buku doa yang diberi oleh travel agency

Lip balm
Bawa juga losyen dan lip balm. Di sana, kulit saya kering habis walaupun dah disapu losyen. Tapak kaki pecah-pecah dan adakala berdarah. Nak pijak pun sakit tapi Alhamdulillah masa tawaf dan saie saya terlupa kaki sakit. Jalan biasa je. Lepas tu baru terasa.


No comments: