Sunday, November 16, 2014

Kawan



Form 5

 Ada kawan tadika (hmmm tak ingat langsung siapa kawannya), kawan sekolah rendah, kawan sekolah menengah, kawan universiti, kawan serumah dan kawan sekerja.  


Kawan, cerminan diri kita. Biasanya kita mesti cari kawan yang boleh geng dan ‘masuk’ dengan kita. Masa sekolah, pandai biasanya sama pandai. Yang sederhana ni walaupun boleh juga masuk golongan kelas pandai tapi biasanya jadi canggung sebab yang pandai ni biasanya anak-anak orang besar/kaya.  Jadinya lebih selesa kalau geng dengan kelas yang tak berapa pandai ni. 
Lower 6.

Kawan serumah, biasanya bila dah duduk di KL lebih ramai jumpa kawan yang bukan senegeri dengan kita. Berbeza budaya, adat dan loghat. Sehingga kita bercakap pun kena hati-hati.  Cakap lain, makna lain. Yang faham lain. Masing-masing pening. 1st year sahaja lepas tu masing-masing dah boleh faham. Kawan serumah ni lah yang akan tahu buruk baik kita sebab dah serumah. Kena selalu bertoleransi. Bila asyik tak puas hati itulah yang asyik bertukar rumah sewa sahaja.  Sepatutnya kawan inilah yang akan menjadi kawan rapat tapi disebabkan berlainan negeri dan jarang berjumpa, yang rapat pun boleh jadi jauh.

Kalau rakan sekolah/sekampung menjadi rakan serumah juga tak berapa elok. Bila tak puas hati, rajuknya akan berpanjangan hingga ada yang berpatah arang berkerat rotan. Memang kalau boleh nak elak daripada berjumpa sebelum tercetus semula luka lama.
Upper 6
Kawan sekerja pun boleh jadi rapat sebab berkongsi ‘sasaran’ yang sama iaitu Bos. Ni bab kalau tak puas hati, memang kena cari geng untuk sesi luahan perasaan. Hehehe..tak baik tau tapi tak boleh elak. Biasanya juga dia tak boleh geng langsung dengan orang yang suka ‘kipas’ bos. Nak cari nahas? Tapi rapat pun masa kerja kat situ sahajalah. Bila bertukar tempat dan lain negeri memang jadi renggang lah.


Hanya yang akan kekal rapat. Kawan sekolah yang sama kampung.  Walaupun merantau jauh, pasti akan balik ke kampung juga. Berkongsi makanan kegemaran yang sama, tempat lepak yang sama, loghat yang sama dan kenangan sekolah yang sama. Tambahan pula kawan sekolah ni memang kita dah kenal tabiatnya, kenal keluarganya. Mana taknya, biasanya adik-beradik sekolah yang sama. 

Jadinya kalau jumpa dengan kawan sekolah ni, memang gurau kasar. Jangan ambil hati. Kadang-kadang tak bermaksud pun tetapi janganlah melampau-lampau. Semakin meningkat usia, semakin sensitif (uwaaa) depan nampak ok tetapi dalam hati siapa yang tahu.

     “Memendam rasa, baik yang elok mahupun yang tidak, semuanya pasti meletup. Yang diperam pasti masak, yang direbus pasti mendidih, yang ditanak pasti menjadi bubur.” (Petikan dari entah mana-mana tapi dari pembacaan sebelum ni)

Hati-hati dengan siapa berkawan. Mungkin akan berjumpa dengan kawan yang ‘makan’ kawan atau  yang mengambil kesempatan dan berkawan dengan kita kerana ada kepentingan. Namun jangan terus tinggalkan, cuma berhati-hati. Jangan ikut perangai buruk kawan tetapi jadilah seperti ikan yang tetap menjadi diri sendiri walaupun berada di lautan yang masin.

“Pizza always confuses us … it comes in a square box … when you open it’s round … when you start eating it … it’s triangle! Life and people are also like pizza. Look different, appear different and behave absolutely different” (dari FB)

Kini
Di dalam kuliah di Masjid Ubudiah kelmarin,  bercerita tentang hasad dengki. Hasad boleh ‘makan’ apa-apa amalan yang telah kita buat. Hasad dengki  ini merupakan perasaan dalam hati supaya sesuatu nikmat yang ada pada saudara itu hilang dan dapat dekat kita atau hilang terus supaya dia pun tak merasa.

Contoh:  Bila kita tengok kawan kita ni asyik berganti kereta baru.  Dalam hati dah merungut, “ Asyik-asyik kereta baru. Kena curi nanti, baru padan muka. Menunjuk sangat.”

Puncanya akidah kita tidak betul. Sepatutnya kita berfikir,  siapa yang beri nikmat? Allah. Allah yang beri rezeki pada dia. Dia rajin, aku malas. Padan muka aku!.

Kita dengki sebab tidak dapat berkongsi nikmat (kereta baru) itu. Oleh itu kawan yang kereta baru tu silalah ajak kawan yang dengki ni car pool setiap hari, kot-kot dengan berkongsi nikmat itu hilang dengkinya.. hehehe

‘Semak’ hati agar tidak dihinggapi virus hasad dengki ini. Payah nak buat tetapi memang kena buat. Kena selalu memujuk hati.

Adakah kita mampu menjadi kawan yang baik kepada orang lain?

13 tahun di SKDKKK dan SMRPKKK, berjumpa muka yang sama dari dulu hingga kini. Kalau masuk asrama penuh mungkin ceritanya akan berbeza.

Terima kasih kawan-kawan.

3 comments:

IdaShazana said...

cerita ni ada kena mengena dengan aku tak?????

walau apa pun, aku maintain comel

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

bila le kita nak bersua...berjumpa dlm blog je kan..

zarina said...

Ida: Of coz..ada kena-mengena dengan yang masih hidup.. ewah ewah baby ni suka up diri sendiri :)

BSB: kalau balik lenggong jom p makan laksa ngan cendol kat lembah.

Related Posts with Thumbnails