Saturday, August 17, 2019

Cornflakes Telur Masin

Resipi ni versi leftovers ... lebihan makanan sedia ada. Ada cornflakes lebih buat kuih raya dan whipping cream yang memang tak tahan simpan lama bila dah dibuka. Jadinya resipi ni banyak derhaka daripada resipi orang lain. Telur masin pun ada di rumah. Biasanya ada sebab sedap makan dengan lauk pajeri. Jadi kita on je.

Bahan:

139 gm cornflakes - ni baki daripada buat biskut choc chip
2 tangkai daun kari (raut daunnya)
12 tangkai cili api - potong kecil
3 biji telur masin - kuning sahaja. 
30 gm whipping cream - sebenarnya dalam resipi asal tiada tapi sebab dah tinggal sikit je, masukkan aje dalam ni sekali.
80 gm mentega

Cili api petik belakang rumah dan daun kari juga.

Mula-mula proses dulu telur masin. Kalau ikut resipi asal dia rebus dulu baru ambil kuningnya. Memandangkan saya rasa rugi nanti bila tak makan bahagian putih, jadi saya tak rebus. Pecahkan je dan ambil kuningnya. Yang putih tu nanti campur dengan telur lain jadi telur dadar le pulak. Tapi pastikan tambah telur lain tu lebih banyak nanti masin benor rasa telur dadar tu.  Lecek-lecek telur kuning tu gunalah garpu, ke sudu ke pelecek kentang ke. Jangan biar berbuku, nanti tak rata nak gaul cornflakes. 

Ok dah boleh masak. Panaskan kuali dan cairkan mentega. Masuk kuning telur. Gaul-gaul dan masuk whip cream. Masuk daun kari dan cili api. Kacau sebati dan masukkan cornflakes. Tutup api. Pindah pula dalam dulang pembakar dan set oven 160 C. Bakar 10-15 minit. 


Sedia untuk dibakar

*sebenarnya masa buat ni malas nak bakar sebab macam dah sedap garing. Tapi rupanya esoknya dah lembik. Jangan bimbang. Kita bakor aje. Elok rangupnya. Krup! Krap!

Friday, August 9, 2019

Tabung 2 Ringgit - Korban 2019

Kebaikan blog  supaya dapat melihat kembali tulisan lama. Mana yang baik kita teruskan, mana yang buruk kita tinggalkan dan perbaiki. Akhirnya dapatlah melihat balik kisah tabung 2 Ringgit pada tahun 2016. Tabung 2 Ringgit dilancarkan semula habis je korban 2018.

Masa kerja tetap dulu patutnya senang lagi nak buat korban tapi tak pernah terlaksana. Hairan! Mungkin pemahaman tentang korban tu cetek jadi semangat tu kureng.
Masih mengekalkan kotak yang sama. Sticker colourful bertulis tarikh masuk duit supaya dapat memastikan setiap hari masuk. Tapi kadang bukannya masuk tiap-tiap hari RM2, ada juga hari yang lupa, so kadang masuk je RM10 tapi tulis tarikh untuk 5 hari terus. Jadi duit dalam tu ada yang bernilai RM5, RM10, RM20. Paling banyak sudah tentu nilai RM1. Bila orang dah tau saya banyak duit kecil ni, jadilah tempat orang tukar duit sokmo. Haha.
Hari yang paling gembira bila kira duit dan dah cukup.

Rasanya yang paling penting, bila niat untuk korban tu dah ada, semuanya akan jadi mudah. Tahun ni pulak dapat rezeki hadiah hari jadi dalam bentuk wang tunai dan dapat duit raya pulak. Alhamdulillah. Jadi, hasil yang terkumpul lebih cepat.  Semoga murah rezeki juga kepada yang memberi dana. Peringatan mesra, birthday Disember. Hihi. Betullah kata peribahasa, sikit-sikit lama-lama jadi bukit. Bermula dengan RM2 je. Akhirnya dapatlah jumlah untuk 1 bahagian lembu.

Salam Aidil Adha semua. Berakhirnya bulan Zulhijjah bermakna bakal bertemu tahun baru. Azam baru kita. Insya-Allah.

Sunday, June 23, 2019

Tujuan Hidup


*tulisan ini ditulis berdasarkan pengajian di kelas tadabur Semat Quran Kuala Kangsar.

Rujukan nota kaki merupakan ayat terjemahan al-Quran (Al Quran Mu’jam terbitan Karya Bestari). Untuk tidak ‘mengganggu’ bacaan sebab tengok atas bawah atas bawah, boleh je abaikan nombor-nombor nota kaki tu.

Saya suka dengar dan baca kisah orang bukan muslim yang telah memeluk agama Islam. Terpancar kebahagiaan tatkala bercerita mengenai Islam. Mereka mendapat semangat baru dan nampak jelas tujuan hidup setelah membuat bandingan daripada anutan mereka selama ini. Bagaimana pula kita yang sedia muslim sejak dari lahir ini? Jelas tak tujuan hidup kita?  Tengok semula seharian hidup kita, solat, makan, kerja, tengok tv, tengok telefon- fb-whatsapp-ig-twitter-telegram, masak, tidur dan esok pun sama je.  Memang matlamat kita supaya dihindari dari masuk ke neraka dan menuju syurga yang abadi tanpa dihisab. Tetapi adakah amalan kita ini menuju ke sasarannya?

Tidakkah kita memerhatikan pada diri kita sendiri [1] tujuan hidup kita di bumi ini tidak lain untuk mengabdikan diri kepada Allah[2].

Allah jadikan kita khalifah (pemimpin atau penguasa) di muka bumi[3] untuk memakmurkan bumi ini.

Tidakkah kita pernah berfikir tentang diri kita semua yang Allah ciptakan ada tujuannya, bukan saja-saja. Allah ciptakan langit dan bumi untuk kita (manusia)[4] ambil manfaatnya. Perhatikan apa yang Allah ciptakan, bulan, matahari.  Burung yang terbang di langit dan haiwan lain yang bertebaran di bumi juga ada manfaatnya. Kita fikirkan. Semuanya dari rahmat Allah dan rezeki yang dikurniakan Allah[5]. Allah kurniakan bukan hanya untuk orang Muslim sahaja tapi semua manusia.

Allah juga telah berikan ‘kelengkapan’ buat kita dengan ‘alat-alat’ makrifah seperti pendengaran (telinga), penglihatan (mata) untuk kita belajar[6] dan menerima ilmu. Adakah kita bersyukur?

Allah beri panduan hidup kepada kita dengan diturunkan al-Quran pada bulan Ramadan[7] yakni bulan yang istimewa supaya dapat ‘membina jiwa’. Malah dihantarkan Rasul[8] sebagai ‘guru’ kita untuk memahami panduan hidup ini (al-Quran) supaya kita dapat menjalani hidup dengan sempurna.   Analoginya, jika kita di sekolah hanya ada buku teks tanpa guru sebagai tunjuk ajar, bolehkah kita memahami dengan jelas apa yang hendak disampaikan?

Allah berikan kita semua ini untuk diuji. Manusia boleh pilih untuk jadi hamba Tuhan sebaik-baiknya atau tidak. Bukannya bergantung pada banyak amalan, tetapi yang baik amalannya[9]. Ujian yang kita tempuhi ini  sebagai persediaan untuk mati[10]. Jangan takut mati, semua orang akan mati. Kita bersedia untuk mati dan terselamat dari neraka dan masuk ke syurga Allah. Itulah orang yang berjaya.

Halangan yang kita akan tempuh; pertama, dunia. Dunia ini akan memperdayakan sehingga kita seronok dengan dunia. Kedua, syaitan[11] yang akan menyuruh kita melakukan keburukan seperti syirik, perkara keji - kedekut dan melanggar perintah Allah hingga boleh membuatkan kita terjerumus ke dalam neraka.[12] ‘Alat-alat’ makrifah yang telah dikurniakan[13] kepada kita seperti yang dinyatakan sebelum ini akan dipertanggungjawabkan. Ada hati tapi tak gunakan untuk faham ayat-ayat Allah, ada mata tapi tak digunakan untuk melihat tanda kekuasaan Allah, ada telinga tapi tidak digunakan untuk mendengar ayat-ayat Allah. Jadi apa bezanya dengan haiwan ternakan yang lain, malah lebih teruk lagi.

Macam mana syaitan ni menyesatkan kita? Syaitan jauhkan kita daripada al-Quran[14] dengan jauhkan kita dari membacanya. Sedangkan kita Islam, al-quran tu panduan kita. Ada yang boleh baca dan boleh pula mengalunkan bacaannya dengan sedap tapi tak faham pula. Sekadar membaca dan melagukannya. Ada pula yang bila dah faham, belajar dan belajar lagi tapi tak sanggup pula nak ikut seperti apa yang dinyatakan dalam al-Quran. Ayuh kita pecahkan benteng-benteng yang syaitan buat ni[15]. Bagaimana caranya?  Kembali kepada al-Quran dengan membacanya, memahaminya dan melaksanakannya.  Selagi masih hidup kita masih punya masa. Jangan nanti bila ajal sudah datang kita gigit jari menyesal[16]. Orang yang zalim[17] meninggalkan apa yang Allah beri[18] dan akhirnya akan diseksa.[19] Semoga kita terhindar dari golongan ini.

Wallahu a’lam

Semoga bermanfaat dan ingatan buat diri sendiri yang sering lalai dan lupa.




[1] Al-Dzariyat 51:21 Dan pada dirimu sendiri. Maka apakah kamu tidak memperhatikan?
[2] Al-Dzariyat 51:56 Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan agar mereka beribadah kepada-Ku.
[3] Al-Baqarah 2: 30 Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat. “Aku hendak menjadikan khalifah di muka bumi.” Mereka berkata, “Adakah Engkau hendak menjadikan orang yang akan merosakkan dan menumpahkan darah di sana, sedangkan kami sentiasa bertasbih dengan memuji-Mu dan mensucikan-Mu?” Allah berfirman, “Sesungguhnya, Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui.”
[4] Al-Rum 30:8 Dan mengapa mereka tidak memikirkan tentang (kejadian) diri mereka? Allah tidak menciptakan langit dan bumi serta apa yang ada di antara kedua-duanya melainkan dengan (tujuan) yang benar dan dalam waktu yang ditentukan. Dan sesungguhnya, banyak di antara manusia, benar-benar mengingkari pertemuan dengan Tuhannya.
[5] Al-Baqarah 2:168 Wahai manusia! Makanlah daripada (makanan) yang halal dan baik yang terdapat di bumi dan janganlah kamu mengikuti langkah-langkah syaitan. Sesungguhnya syaitan itu musuhmu yang nyata.
[6] Al-Nahl 16:78 Dan Allah mengeluarkan kamu daripada perut ibumu dalam keadaan tidak mengetahui sesuatu pun, dan Dia memberikanmu pendengaran, penglihatan, dan hati, agar kamu bersyukur.
[7] Al-Baqarah 2:185 Bulan Ramadan adalah (bulan) yang di dalamnya diturunkan  al-Quran, sebagai  petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu, dan sebagai pembeza (antara yang benar dengan yang batil). Oleh sebab itu, barang siapa dalam kalangan kamu yang berada di bulan itu, maka berpuasalah. Dan  barang siapa sakit atau bermusafir (dia tidak berpuasa), maka (wajib menggantinya), sebanyak hari yang ditinggalkannya itu, pada hari-hari yang lain. Allah menginginkan kemudahan bagimu, dan tidak menginginkan kesukaran bagimu. Hendaklah kamu mencukupkan bilangannya dan mengagungkan Allah atas petunjuk-Nya yang diberikan kepadamu, agar kamu bersyukur.
[8] Al-Ahzab 33:21 Sesungguhnya, telah ada pada diri Rasulullah SAW itu teladan yang baik bagimu iaitu bagi orang yang mengharapkan rahmat Allah dan (kedatangan) hari Kiamat serta yang banyak mengingati Allah.
[9] Al Mulk 67:2 Yang menciptakan mati dan hidup, untuk menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalannya. Dan Dia Maha Perkasa, Maha Pengampun.
[10] Ali Imran 3:185 Setiap yang bernyawa akan merasakan mati. Dan hanya pada hari Kiamat sahajalah disempurnakan balasan bagimu. Barang siapa dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam syurga, sesungguhnya, dia memperoleh kemenangan. Ingatlah kehidupan dunia hanyalah kesenangan yang memperdaya.
[11] Al  Baqarah 2:169 Sesungguhnya (syaitan) itu hanya menyuruhmu melakukan kejahatan, perkara yang keji dan berkata (dusta) terhadap Allah, sesuatu yang kamu tidak ketahui.
[12] Al-Araf 7:179 Dan sesunguhnya, akan Kami isi neraka Jahanam banyak daripada kalangan jin dan manusia. Mereka memiliki hati, tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami (ayat-ayat Allah) dan mereka memliki mata (tetapi) tidak digunakannya untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah) dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak digunakan untuk untuk mendengarkan (ayat-ayat Allah). Mereka seperti haiwan ternakan, bahkan lebh sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lalai.
[13] Al Isra 17:36 Dan janganlah kamu mengikuti sesuatu yang tidak kamu ketahui. Kerana pendengaran, penglihatan, dan hati nurani, semuanya akan diminta bertanggungjawab.
[14] Al Zukhruf 43:36 Dan barang siapa yang berpaling daripada pengajaran Allah Yang Maha Pemurah (al-Quran). Kami biarkan syaitan menyesatkannya dan menjadi teman karibnya.
[15] Al Zukhruf 43:37 Dan sesungguhnya, syaitan-syaitan itu benar-benar menghalang mereka daripada jalan yang benar, sementara mereka menyangka bahawa mereka mendapat petunjuk.
[16] Al Furqan 25:27 Dan (ingatlah) pada hari (ketika) orang-orang zalim mengigit dua jarinya (menyesali perbuatannya) seraya berkata, “Wahai Tuhan! Kalaulah (dahulu) aku mengambil jalan bersama Rasul.”
[17] Al-Furqan 25:28 Wahai Tuhan, celakalah aku! Kalaulah dahulu aku tidak menjadikan si fulan (syaitan atau orang  yang telah menyesatkannya di dunia) itu sebagai teman akrabku.
[18] Al-Furqan 25:29 Sesungguhnya, dia telah menyesatkan aku daripada peringatan (al-Quran) ketika (al-Quran) itu telah datang kepadaku. Dan syaitan memang pengkhianat manusia.”
[19] Fatir 35: 6 Sesungguhnya, syaitan itu musuh bagimu, maka layanlah dia sebagai musuh, kerana sesungguhnya syaitan itu hanya mengajak golongannya agar mereka menjadi penghuni neraka yang menyala-nyala.

Tuesday, June 18, 2019

Group WhatsApp Rakan-rakan Sekolah – Group Sokongan


Kewujudan Facebook membuatkan ramai yang jumpa semula kawan-kawan sekolah. Dari tadika sampai ke sekolah menengah. Selepas adanya WhatsApp, komunikasi beralih arah dan sembang-sembang lebih rancak lagi kat situ. Wujud pula group WA sekolah rendah dan menengah/group WA sekolah rendah sahaja, group WA form 5, group WA form 6. Biasalah tu kan, bila mencari geng yang serasi, wujud group-group kecil yang kadang lima enam orang je. Sekolah saya semua perempuan je. Topik utama dalam semua kumpulan tu, “Camne nak kurus ni. Ala, dah naiklah berat.” Hmm.. topik yang tidak akan habis. Haha.

Macam-macam hal kawan-kawan ni. Ada yang perangai dari sekolah tak berubah sampai lah ke besor ni. Reda aje.  Asam garam kehidupan.  Ada yang terasa hati, udahlah tinggalkan group. Pastu keluar madah berhelah di media sosial lain. Eh! Hihi. Demokrasi kan.  Tapi ada juga yang tinggalkan group sebab banyak beno bersembangnya, lagho kata dik dema. Ada yang memang tak masuk group langsung sebab dia mencari kawan-kawan baru yang dia kenal sahaja, kawan sekolah tak pandang. Senang je nak detect kawan gini, bila kita tanya sepatah, dia jawab sepatah. Pastu diammmm. Haha maknanya orang tu tak nak kawan dengan kita tau. Jadi biarkan si luncai terjun dengan labu-labunya.

Tinggalkan yang negatif, mari kita pandang dari sudut positif. Bila adanya group sekolah yang sama umur, sama jantina, sama kampung dan sama membesar ia seakan group sokongan. Contoh, sama-sama tua dah. Masing-masing banding uban di kepala dan kedut di mata yang mula kelihatan. Membesar di kawasan yang sama membuatkan memori yang tersimpan pun sama dan rasa cinta pada kampung tu masih kekal walaupun dah berhijrah. Lagipun, masing-masing kenal dah mak, bapak, adik beradik dan rumah lama.  Saling sama mendoakan kesihatan ibu bapa masing-masing. Tak sama perasaannya bila kita bercampur dengan group yang kita kenal masa belajar universiti, group kerja atau group rumah sewa.

Masa Ramadan baru ni kami yang dalam group WA sekolah rendah dan menengah buat satu projek untuk beri sumbangan kepada rakan sekolah dan suaminya yang mempunyai masalah kesihatan. Ramai yang menyumbang sebab terkenangkan rakan ni yang memang baiklah zaman sekolah dulu dan tingkah laku baiknya tak berubah sampai sekarang. Semoga persahabatan antara kita berkekalan dan sama-sama menuju ke syurga.

Sekolah Rendah

Sekolah Menengah


Gambar ihsan google sebab gambar saya banyaknya dah habis kena banjir masa bawa ke kl.



Sunday, June 16, 2019

Lembaga Air Perak - Cara Buat Aduan

Masa saya duduk Petaling Jaya dulu-dulu, Majlis Bandaran Petaling Jaya ada buat inisiatif siapa yang banyak buat aduan tentang paip pecah dan lain-lain, hujung tahun ada dapat hadiah barang elektrik (rasa macam satu tahun je inisiatif tu). Jadinya kalau nampak je paip pecah kat mana-mana, rajin menelefon. Haha demi hadiah tu dan perkara tu terbawa-bawalah bila balik ke Perak walaupun takde ditawarkan hadiah. Kalau aduan untuk air di Perak ni, hubungi Lembaga Air Perak (LAP).

Memang kalau nampak ada paip pecah akan call beritahu. Tahun lepas entah macam mana terbuka laman web LAP ni. Nampak boleh buat aduan terus di situ. Kebetulan meter rumah ada bocor sedikit. Tangkap gambar dulu. Isi detail dan hantar gambar. Gambar tak boleh lebih 1MB saiznya.

Esoknya dia datang terus. Selesai. Ohh so oklah senang je buat aduan.

Kelmarin nak tolong laporkan meter bocor di rumah sepupu pula. Tapi malas nak buka laptop nak lapor melalui website. Pakai telefon leceh. Skrin kecik. So saya pun terus call. Saya beritahu meter air bocor sikit. Perempuan tu tanya, bahagian mana sambil sebut istilah paip. Saya tak faham,  tak dapat tangkap. Saya beritahu, dekat meter tu. Bla bla bla tanya lagi, dah lupa biji butirnya tapi akhirnya dia kata, "itu tanggungjawab tuan rumah." "Eh, haritu sama je masalahnya, boleh je." Tapi malas panjangkan cerita. "Terima kasih." Terus buka laptop dan buka website haha. Ha senang sikit nak tunjuk tang mana yang bocor. Nak cakap pun payah.

Google je Lembaga Air Perak anda akan dibawa ke laman LAP

Pilih dekat ADUAN dan akan keluar borang untuk kita beritahu detail
Masukkan gambar tapi kecilkan dahulu saiznya,  Akhir sekali ikut nombor"captcha" tu untuk kod pengesahan. Tekan "simpan" Anda akan diberi nombor rujukan. Kita boleh semak semula aduan kita tu dengan menggunakan nombor rujukan. Click Aduan tu juga tapi pilih semakan aduan. Akan nampak dia tulis Tindakan.
Saya kecilkan saiz gambar dekat Telegram, lagipun sebab nak lukis kawasan yang menitis tu.
Esoknya datang tanpa disedari. Cuma nampak ada tape putih tu je. Tak menitis dah. Walaupun sikit je menitis tapi kalau dah seharian, memang membazir juga. 
Kalau dalam kawasan rumah kita, itu tanggungjawab kita. Terima kasih LAP.

Friday, May 10, 2019

Nasi Ulam Perak

Anda mampu makan ulam-ulam sebanyak 17 jenis sekaligus? Ha, hebat tak hebat orang Perak, boleh makan kesemuanya pada satu masa hahaha. Jom pekena nasi ulam puasa ni. Untuk orang yang ada tanam ulam-ulam ni memang mudah nak buat bila-bila masa sahaja tapi yang tidak menanam kenalah membeli. Kalau di pasar tu adalah orang siap menjual ulam-ulam untuk nasi ulam ni. Tapi kalau seringgit pun takdelah banyak mana. Akhirnya nasi lebih banyak daripada ulamnya.

Ini ulam-ulam yang digunakan:

Dari kiri atas : 1)Pegaga  2) Belalai Gajah 3)Tujuh Bilah 4) Mengkudu 5)Daun Kari 6) Daun Kunyit 7)Cekur  8)Bunga kantan

Dari kiri bawah: 9)Daun limau purut 10)Serai 11)Daun ati-ati 12)Kaduk 13)Bangun-bangun 14)Daun Gajus  15) Ulam raja.16)Kesum/Cenohom (bahasa Perak) 17)Kemangi
Hiris kesemua daun tadi. Untuk mudahkan menghiris daun-daun yang kecil, masuk dalam daun yang besar. Boleh dihiris bersama-sama. Hiris bawang besar dan halia. Boleh hiris awal dan simpan dalam peti ais dulu. Dah nak berbuka nanti baru gaul dengan nasi.

Sebelum nak gaul dengan nasi, pastikan nasi tu sejuk dulu. Janganlah lepas masak terus buat nanti lecur daun-daun tu. Ohh jangan lupa goreng ikan masin sementara tu. Agak-agaklah besar mana nak goreng ikan masin tu mengikut portion nasi.

Proses menggaul: Gaul nasi dengan kerisik. Tu yang warnanya gelap-gelap sikit. Kerisik tu buat sendiri juga. Tambah ikan masin tadi dan gaul dengan ulam-ulam.  Saya tambah sikit telur masin yang potong kecik dan gaul sekali. Makan macam tu saja pun dah sedap.

Wednesday, May 8, 2019

Kanji Masjid Ubudiah

Setiap kali datangnya Ramadan, pastinya hidangan yang dinanti, kanji atau orang luar Kuala ni panggil bubur lambuk. Tradisi zaman-berzaman. Bulan Syaaban lagi sudah diuar-uarkan jika ada jemaah yang ingin memberi sumbangan duit dalam penyediaan kanji.

Disember tahun lepas, ketua muslimat merangkap orang kuat dalam penyediaan kanji ni telah kembali ke rahmatullah. Semoga roh Cikgu Napisah dicucuri rahmat. Al-fatihah.

Terima kasih kepada sukarelawan bahagian menghiris, mengacau, dan segala kerja yang telah berkorban masa dan tenaga untuk menyediakannya.  Sekitar 11 pagi ke atas dah siap boleh ambil secara percuma.
Gambar dari fb page Masjid Diraja Ubudiah Kuala Kangsar



Gandingan hebat kalau makan kanji mesti ada kerabu apa-apa pun. Yang ni kerabu tauge dan telur masin.  
Ayuh kita mengimarahkan masjid lebih-lebih lagi sepanjang bulan Ramadan ni. Memetik kata penceramah tetap kuliah muslimat Ubudiah, Ustaz Jamaludin. "Bukannya jadi jemaah wal kanji wal moreh je". Hahaha.


Saturday, May 4, 2019

Chef Nic – Food Travelogue


      Tak kisahlah sekarang ni K-Pop ke, K-Drama berkuasa, saya tetap tengok cerita cina Hong Kong juga. Sama juga masa dulu-dulu popular drama Jepun, pilih cerita Hong Kong juga. Kalau Tahun Baru China tu memang tengok cerita cina ajelah sebab kebanyakan channel tayang filem baru. Cuma sekarang ni tak adalah ikut cerita-cerita bersiri TVB dah tapi tengok filem atau rencana je. Tak kuasa nak tengok cerita panjang-panjang, nanti melekat depan TV.

      Nicholas Tse memang popular zaman-zaman saya. Ada rupa, pandai berlakon dan cerita dia selalu best. Anak pelakon, Patrick Tse. Menyanyi juga tapi tak tahu lagu apa yang popular. Seiring peredaran masa, tertengok cerita Chef Nic ni tiga atau empat tahun lepas di 8tv. Jadi Chef la pulak. Memang terkejutlah sebab dulu imejnya artis yang suka memberontak. Zaman tu, berita hiburan artis dari Hong Kong hanya ada di Majalah Galaxy setiap bulan atau Media Hiburan setiap minggu. Beritanya pun satu muka surat sahaja.

    Season awal Chef Nic, dia masak di studio. Season yang sekarang ni dia pergi ke luar negara bersama artis jemputan yang berasal dari HK atau China. Untuk season yang ni Chef Nic banyak meluahkan perasaan. Mula masuk dalam industri hiburan di usia muda. Meraih populariti. Sering berjauhan dari keluarga sebab sibuk kerja hingga tak banyak bercakap dengan mereka. Dan dia memang mengaku zaman tu suka memberontak.  Namun sejak jadi chef ni dia bertambah rapat dengan keluarga dan melatih dia jadi sabar.



      Season yang baru ni konsepnya Nicholas dan tetamu jemputan akan ke rumah penduduk tempatan. Berkongsi pengalaman kehidupan dan akan masak untuk mereka. Ada satu babak dia tunjuk mainan tradisional dan basikal tua.  Dia kata seronok zaman tu sebab main sahaja. Ada juga dia tunjuk handphone lama yang besar tu (cordless). Dia kata teringat pergi sekolah bawa bekas air macam telefon tu. Ha! Di Malaysia pun sama, kan. Ada bekas air tu. Kiranya kalau orang Malaysia bersembang dengan orang Hong Kong pun boleh masuklah kisah-kisah nostalgia ni. Allah pun mencipta pelbagai ras  manusia untuk kita saling mengenali.

      Episod minggu lepas, penggambaran di Xian yang ada patung Terracota tu. Chef Nic berjumpa dengan penduduk di situ yang bekerja sebagai konduktor bas dan bekerja 7 hari seminggu. Kiranya 365 harilah. Boleh ambil cuti dalam 24 atau 25 hari setahun. Setiap kali Tahun Baru Cina pun kerja weh, sampai mak dan bapanya sedih tak dapat makan bersama. Tapi nak buat macam mana,  dah kerja. Pergi kerja awal pagi, balik malam. Ya belajar sesuatu dari situ, bersyukur kita ni. Ha, saya suka tengok rancangan begini. Ada feel.

     Di akhir cerita, Chef Nic sediakan makanan macam Yee Sang (dia sebut nama lain) tapi dekat Xian ni tak biasa makan macam tu. Chef terpaksa mengajar gaul Yee Sang tu rata-rata dan tarik tinggi bersama-sama.

     Pernah juga season sebelum ini jemputannya Lin Dan. Saya suka tengok personalitinya dalam rancangan tu dan jadi suka dan minat  pulak haha. Padahal kalau tengok dia berlawan dengan Lee Chong Wei, gayanya berlagak gila. Kerek je.

Eh terpanjang pula review cerita ni, hehe sebab suka tengok.

     Untuk minggu ni jemputannya penyanyi dan komposer Jay Chou. Gandingannya dalam Sing! China(macam The Voice) .Hari Ahad di 8tv jam 5 petang.



Friday, May 3, 2019

Pulut Tanak Menjadi Tapai



Orang belah-belah Utara ni, kalau sarapan, biasa makan pulut tanak dengan gula kabung.

Tanak tu masak lah ya. Manalah tau, ada pula yang terpaksa membuka kamus. Pulut tu masak dalam periuk nasi aje pun senang. Kacau sesekali. Jangan tinggal terus macam masak nasi tu. Kalau rasa keras, masuk air lagi. Ikut sendiri nak teksturnya macam mana.  Siap untuk dimakan. Tabur kelapa yang ditaruh garam sikit atas pulut tu dan makan dengan gula kabung atau gula melaka atau gula merah. Kalau pulut jagung pula biasanya saya makan dengan gula putih tu.

Kalau tak habis makan, apa nak buat ya?

Ha senang je, jadikannya tapai. Ambil ragi dan hancur-hancurkan. Tapis dan tabur atas pulut tu. Simpan dalam almari untuk dua atau tiga hari.  Nanti dia akan keluar airnya. Kreatifkan orang dulu, dari sarapan ke minum petang.
Banyak keluar airnya. Manis.

Yang ni kita tabur dengan kelapa yang ditaruh garam sikit. Sedap.
Tapai ni boleh makan dengan aiskrim (sesuai yang vanilla). Ragi yang elok akan membuatkan hasil tapainya pun elok.


Tuesday, April 30, 2019

Biskut Kapal : Makanan poket nipis.


Orang dulu-dulu kalau makan petangnya tak rumit. Kebanyakannya yang ada dekat rumah dan dipelbagaikan.

Contoh: Ni mak panggil biskut kapal, entah mana datangnya nama tu. Zaman 60-an dah ada lah gamaknya kalau mak pun masih teringat lagi. Saya pun ingat-ingat lupa biskut ni. Zaman sekolah rendah adalah makan. Biskut ni tawar je tapi sedap je makan.

Tekstur biskut ni macam lompong je.


Biskut ni boleh makan cicah ngan ayor kopi atau teh di waktu petang. Tapi kalau dah bosan boleh cuba begini:

Gaul-gaul sebati dah boleh makan.

Patah-patah, kan. Pastu tabur nyor dan gula sikit. Siap untuk dimakan. Dulu-dulu kan duduk kampung banyak rumah yang ada pokok kelapa. Belah, kukur dah boleh jadi makanan petang. Tu yang kuih-kuih kita banyak guna nyor ni, lepat pisang, tepek pisang, sagu, lempeng nyor, pulut nyor, lopes dan beraneka lagi. 

Resipi yang sama, biskut tu diganti dengan jagung rebus. Jadi pula satu makanan lain. Tak perlu banyak belanja. Itulah sebabnya dipanggil makanan poket nipis. Orang-orang dulu bahasanya berseni.


Wednesday, April 17, 2019

Google Lens

Dulu-dulu saya kurang sikit pengetahuan berkaitan IT ni, orang lain dah bertukar kepada smart phone tapi saya masih dengan telefon Nokia 3310 je. Klasik.  Orang lain dah berzaman guna WhatsApp (WA) tapi saya hanya guna setelah adik beri telefon dia yang dia tak gunakan dah. Saya rasa, sayalah orang yang paling last dari kalangan rakan sebaya masuk group-group WA ni. Ketinggalan sungguh. Kalau di komputer pula, tak berapa berani nak tekan apa yang luar biasa sebab takut rosak. Nanti kena hantar kedai. Mahal.

Saya hanya berani nak explore sesuatu ni bila beli telefon sendiri yang storagenya kecik. Jadinya terpaksa belajar bagaimana nak guna secara maksimum.  Lagipun telefon bawah RM500 sahaja, kalau main tekan-tekan je tak de la rasa mahal sangat nak baiki.

Pernah telefon ni hilang icon phone. Entah macam mana, nak uninstall apps lain terbuang icon phone sekali. Telefon bunyi, tapi tak tahu nak angkat di mana sebab gambar ganggang telefon tu tak ada. Nak telefon orang pun tak boleh. Haha. Ada sekali tu pula terpadam apps yang memang siap ada dalam tu, fb rasanya. Sebab saiz besarlah, pandai-pandai nak tukar fb lite pulak. Sudahnya biul sedikit telefon tu. Tapi sekarang ni rasa takut tu dah hilang. Pakai tekan je apa-apa yang rasa ingin tahu.

Panjanglah pula sejarah ya,  haritu hasil tekan-tekan jumpa pula Google Lens ni. Google Lens ni dapat search gambar yang sama dengan gambar kita dan kenal pasti nama bunga atau tumbuhan serta tempat (banyak lagi fungsi tapi itu je yang tahu buat masa ini). Dan dari situ kita akan dapat maklumat terus mengenai sesuatu gambar tu tanpa pergi ke Google. Buka gambar di Google Photos :

Clik imej kamera/lensa ni.

Akan nampak flash ke atau macam bintang-bintang bergemerlapan ni. Dia akan tanya kita nak cari apa. Saya pilih similar images

Hasilnya keluarlah gambar yang serupa dengan gambar yang kita tangkap tu. Jika kita nak baca lebih lanjut maklumat tentang gambar tu, click sahaja di mana-mana.


Saya cuba pula gambar ni untuk tahu apa yang dia keluar. Dan dia tunjuk bunga matahari sebab itu je maklumat yang lebih jelas.

Siap penerangan nama saintifik dan gambar bunga matahari yang lain.

Yang ni dia dapat detect sama gambar dengan Sand Dunes Vietnam. Jadi kita pun boleh tengok gambar orang lain dan style dia bergambar.
Jangan pula pilih gambar collage begini. Pening dia nak cari berkaitan apa. 

Jom terus explore apa yang ada dalam telefon kita.

Tuesday, April 16, 2019

Zombie Kucing


Kalau tengok cerita Zombi Kampung Pisang, kita boleh tertawa melihatnya walaupun nak digambarkan mukanya seram, tetapi bila tengok kucing yang dijangkiti penyakit Sporo ni, kita akan jadi sedih sangat bila tengok keadaannya. Kenapa dikatakan zombie? Sebab dia boleh berjalan macam biasa tapi mukanya dah ‘berlubang’ seperti kawah akibat jangkitan. Boleh google gambar, tak sanggup nak menangkap gambar bila tengok keadaan macam tu.

Sporo merupakan sejenis penyakit kulit yang lambat sembuh. Mulanya lukanya kecil (sebesar syiling 5 sen) sahaja di atas dahi tapi dalam masa 3 hari dah kelihatan menanah, membesar dan berlubang sekitar dahi sehingga mata hanya boleh dibuka kecil sebab nanah dan air tu mengalir.

Mengimbas semula 6 tahun lalu, ketika itu saya tak tahu sangat pasal penyakit ni. Ia menjangkit kucing pendatang yang selalu datang rumah.  Cuba mengubatinya dengan kunyit dan air gamat tetapi tak mahu baik malah setiap hari kelihatan luka membesar. Setelah dibawa ke klinik veterinar kerajaan, katanya tak boleh buat apa di situ tapi boleh cuba bawa ke klinik swasta di Taiping. Biasanya susah naik baik dan kos agak tinggi.

Dia boleh berjalan dan makan macam tiada sakit apa-apa tetapi mukanya seperti ‘dimakan’ sesuatu. Bila dah lama tu, memang keadaan dah teruklah, tiada selera makan dan lebih banyak duduk. Tidur tersengguk-sengguk. Lalat menghurung muka yang berlubang. Tiada daya upaya nak bawa ke Taiping pula. Cuma bersih luka sahaja yang mampu.

Dalam waktu yang sama, saya pula luka di jari tengah. Terbelah sikit sahaja di sendi jari terkena gunting. Tampal dengan plaster je. Dekat seminggu tak baik pula luka tapi jadi macam bisul. Geram pula mencari punat nak keluarkan nanah. Luka biasa je jadi rawat sendiri di rumah. Tiba-tiba dia jadi macam ada bonggol tapi tiada air atau nanah. Barulah pergi Hospital Kuala Kangsar. Doktor bagi ubat sapu antifungal.

Dekat seminggu, tiada apa-apa perubahan. Pergi hospital lagi dan doktor bagi ubat sapu yang lain dan ubat makan rasanya. Antibiotik kut. Tak ingat. Besarnya luka tu hingga orang bank boleh tegur, kenapa? Masa tu ada urusan nak cap jari. Kiranya macam pakai cincin batu akik orang dulu-dulu yang boleh kelihatan jelas.

Tiada perubahan juga ubat kali kedua, sampai doktor yang merawat tu pun pening-pening tak tahu kenapa dan dia panggil doktor di sebelah untuk tengok. Akhirnya dia bagi surat rujukan untuk pergi ke Hospital Ipoh bahagian kulit (dermatologi).

Sebelum nak pergi ke Ipoh tu elok pulak kawan bercerita pasal kucing yang sporo ni dan boleh berjangkit. Saya macam tak percaya je, eh takkanlah boleh berjangkit sebab sebelum ni pun saya bersihkan luka kucing tu. Tak ada apa-apa pun.

Semasa di Hospital Ipoh, saya ceritakan jari luka kena gunting tapi tak baik-baik. “Doktor, bolehkah luka kucing berjangkit dengan saya sebab sebelum ini saya ada bersentuhan juga dengan kucing tu tapi tak ada apa-apa pun. Kucing tu ada sporo.”

Doktor tu siap bawa saya ke bilik ketua dia dan terpaksalah mengulang balik cerita. Keputusannya, kena ambil sampel untuk test (biopsi). Kena buat pembedahan kecil ambil kulit (isi?) dekat lengan. Seriau dibuatnya sebab suruh baring nak bedah walaupun kecik je sebenarnya. Hihi. Lepas tu ambil darah dan tunggu keputusan. Minggu depan datang semula.

KEPUTUSANnya, betul ada jangkitan dari kucing tu. Sebelum ini memang saya cuci luka kucing dan tiada apa-apa. Tetapi bila tangan saya tu luka, masa tulah luka tu berjangkit. Memang tak sangka sungguh sebab luka saya tu kecik je. Doktor bagi ubat makan, berkotak-kotak sampai tak muat tangan membawanya dan ubat sapu untuk luka di jari. Saya tak ingat nama ubat sebab dah lama. Dalam masa beberapa minggu, ambil darah dan jumpa doktor semula. Alhamdullillah tiada jangkitan lagi dah.

Walaupun ada rasa risau (belum sampai trauma) bila tengok kucing mula luka ni tetapi memang tak akan ketepikan mereka. Malah akan lebih berhati-hati mengendalikannya.  Parut masa ambil sampel masih kelihatan. Itu jadi peringatan. Silalah pakai sarung tangan untuk mengendalikan luka-luka ni. Bacaan lanjut untuk mengetahui penyakit sporo ini boleh dibaca di sini. Jelas penerangannya.

Tuesday, April 9, 2019

Google Drive : Bina 'Perpustakaan Mini' Anda


Penggunaan telefon pintar ni dah jadi kemestian. Jadi kenalah guna semaksima mungkin untuk memudahkan kita dalam segala macam hal.

Kita boleh bina perpustakaan mini secara maya dalam telefon, maklumlah sekarang ni dah banyak e-book yang boleh diperoleh.  Saya sebenarnya memang suka baca dalam bentuk fizikal lagi tapi memandangkan e-book sekarang banyak je yang free, dan tajuk-tajuk pun menarik jadi kenalah ikut peredaran zaman. Nak pula zaman sekarang ni banyak kumpulan WhatsApp, rajin beno dema share atau forward. Macam-macam recana dalam bentuk file pdf yang dikongsi.

Biasanya tak sempat nak baca masa tu dan kekallah di dalam storage telefon tanpa membaca.  Tiba-tiba datang masa telefon tu dah ‘jam’ mulalah sibuk padam mana-mana fail yang besar termasuklah e-book tu. Akhirnya tak sempat baca pun apa yang orang hantar.  Dan sampai satu masa, orang lain hantar semula dan kitarannya berpusing-pusing gitulah. Jadi apa kata kita simpan di Google Drive fail tu. Ada masa nanti boleh tengok semula. Failnya disimpan secara ‘cloud’ dan ruang yang Google beri secara percuma tu, memang cukuplah. Kita boleh delete fail yang disimpan dalam telefon kita tu. So jimat sikit ruang.

Google Drive merupakan aplikasi untuk penyimpanan dan perkongsian fail yang diberikan percuma oleh Google. Jika anda ada g-mail maknanya anda boleh guna dah tu. Google Drive ni ada macam-macam, kalau kita tiada Microsoft Office dalam laptop, kita boleh guna Drive ni. Sama je, ada Documents (sama macam Ms Words), Spreadsheets (sama macam Excel), presentation (sama macam Power Point) dan boleh buat macam-macam lagi tapi saya cuma nak tunjuk bina ‘perpustakan mini’  je hehehe sebenonya muat naik dokumen je tapi saja la ayat gempak sikit.

Jom kita tengok.

Cari Drive yang bentuk segi tiga ni.

Ok yang ni saya dah kategorikan mengikut apa tajuk-tajuk yang biasa saya simpan. Kiranya macam label atau di perpustakaan tu rak bukunya.

 
Kita labelkan folder ni dan boleh warnakan juga supaya ceria. Touch sahaja folder mana-mana kalau kita nak tengok apa yang disimpan. 



Yang ni folder Bahasa Arab, ha banyak dah ebook yang saya simpan untuk pembelajaran. Kalau nak baca, touch sahaja.
Sedia untuk dibaca.
Ok kita tengok macam mana nak muat naik fail.

Kalau di telefon saya (ASUS) saya buka di file manager dan boleh lihat banyak dokumen-dokumen yang ada. 
Kita pilih dokumen yang kita nak dan akan nampak tanda Google Drive berserta tambah di atas sebelah kanan. Tekan di situ dan dokumen akan dimuat naik. 
Ok dah masuk dalam Google Drive. Tapi ni dia letak merata lagi. Untuk masuk dalam folder, tekan tiga titik bertindih tu dan pilih Move. Anda akan diberi pilihan nak masuk dalam folder yang mana. 
Ok dah masuk dalam folder Bahasa Arab. Selesai.
Oleh kerana fail disimpan secara cloud, jadi kita boleh tengok di mana-mana tempat selagi mempunyai sambungan internet.  Tak kisahlah dari rumah, pejabat atau dalam perjalanan dan menggunakan semua peranti seperti PC, telefon pintar atau pinjam laptop orang lain.

Wednesday, April 3, 2019

Pesta Buku Antarabangsa KL : Trip Sehari dari Perak ke PWTC dengan ETS


Panduan ini sesuai untuk sesiapa yang sekitar Perak untuk merancang perjalanan. Balik hari sahaja dengan ETS. Pesta Buku 2019 bermula dari 29 Mac hingga 7 April.

Masa saya duduk di KL dahulu biasanya akan pergi minggu awal dan minggu akhir.  Dah duduk jauh ni kenalah merancang masa yang sesuai dan apa yang nak beli lebih awal.

Tahun lepas saya pergi betul-betul petang hari akhir, memang dapat banyak buku yang murah dan free sebab banyak lelong tetapi buku yang kita nak pula dah habis. Tahun ni pergi hari biasa orang bekerja. Tak adalah dapat banyak murah pun, buku baru dalam 10 % dan banyak jualan kombo. Tetapi, punyalah aman nak membeli-belah. Tak perlu bersesak-sesak. Budak-budak sekolah memang ramai sebab derang ada aktiviti tapi tak adalah pergi sangat tempat yang kita nak pergi tu.


 Perancangan awal sebelum pergi.
  1. Saya ikut channel telegram info PBAKL di https://t.me/ShareInfoKLBookFair
  2. Guna Google Keep senaraikan reruai (booth) yang nak pergi dan buku yang nak beli
  3. Saya pilih pergi hari Selasa sebab tiket ETS ada potongan 25%** pada hari tu.
  4. Jangan lupa bawa beg lipat sebab beg biasanya beranak-pinak dah. Ada orang siap bawa bagasi dan troli. Itu memang dah bajet nak membeli banyak tu. Ikutlah keperluan.

Senaraikan booth yang kita nak pergi dan buku yang hendak dibeli


Tiket pukul 7.28 pagi dari Kuala Kangsar.

Stesen-stesen seterusnya:

Ipoh 7.52
Batu Gajah 8.10
Kampar 8.23

Maknanya ni dalam setengah jam nak sampai dah


Kuala Lumpur 10.32 (Stesen kereta api KL)

KL Sentral 10.44

Sampai sahaja di KL Sentral, buat urusan tambah nilai kad Touch N Go dulu supaya senang nak turun naik lrt.

Sambung perjalanan dengan menaiki LRT ke stesen Masjid Jamek

KL Sentral 10.54
Pasar Seni 10.57
Masjid Jamek 11.00

Turun di  stesen ini dan tukar LRT ke arah Sentul Timur. Tak perlu touch kad  Touch n Go, terus je ikut EXIT Sentul Timur. Jalan kaki lebih kurang 8 minit mengikut kadar kelajuan biasa-biasa aje.

Ikut EXIT ke Sentul Timur untuk nak ke PWTC

Stesen Masjid Jamek dan belakang tu masjidnya.


Masjid Jamek 11.08
Bandaraya 11.10
Sultan Ismail 11.12
PWTC 11.14 Sudah sampai. Tambang dari KL Sentral ke PWTC tadi RM2 je.

Ikut je arah ke PWTC, tapi saya melencong dulu ke Sunway Putra Mall, brunch (breakfast dan lunch) dulu. Maklumlah pagi-pagi tadi sempat beli putu piring Perak je buat bekal. Lagipun di Mall ni banyak pilihan nak pergi. Ada food court atas dan bawah serta fast food. Kebetulan masa pergi situ ada sambutan Hari Autism.

Dari stesen PWTC hingga ke Sunway Putra Mall laluan berbumbung. Begitu juga ke PWTC.

Sambutan Hari Autism


Dah soru, barulah ada tenaga nak membeli-belah. Ada dua jalan masuk tapi saya ikut je jejantas dan ke arah Hotel Pacific. Akan nampak pintu gerbang menyambut kedatangan pengunjung. Ada pelan booth untuk kita rujuk tapi kalau jenis yang memang pening bila tengok macam-macam nama tu, kan. Boleh je tanya orang yang ada selempang ‘boleh kami bantu anda’ ha lebih kurang la bunyinya gitu. Memberi bantuan.


Pintu Gerbang berdekatan Hotel Pacific


Saya cari booth ikut yang telah saya senaraikan terlebih dahulu. Bila dah dapat apa yang nak tu baru pergi tengok lain. 


Booth Dubook

Seronok tengok hiasan booth

Galeri Ilmu
Budak-budak sekolah banyak di kawasan buku sekolahlah dan aktiviti

Iman Publication

Karangkraf 

Utusan, buku RM5. Benda-benda ginilah yang boleh menghabiskan duit tanpa sedar. Ala macam kita masuk kedai RM2. Murah je kan tapi bila dah dikumpul-kumpul ha berpuluh jadinya.
PTS, yang lama-lama RM4 je. Ada buku Saiful Nang 1 dan 2 tapi ala dah beli. 


Ate orang paghit, ni buku mike dekat booth Perpustakaan Negeri Perak.
Surau ada dua tempat, satu tingkat 3  dan satu lagi dekat bahagian masuk dari Hotel Pacific tu. Tapi bila ramai orang ni, sesak di surau lah pula. Alhamdulillah orang masih solat kan.


Arah surau

Pukul 2.45 dah selesai sebab dah melebihi bajet. Kalau tengok-tengok lagi, terbeli pulak lagi.


So kalau siapa yang nak balik hari tu bolehlah beli tiket ETS pukul 5.30 ke atas. Tapi, saya balik hari esoknya hihi. Memandangkan dah datang KL tu pi jumpa kawan sekalilah. Lagipun hari Rabu** pun ada potongan 25% tiket ETS.

Untuk mengelakkan keadaan tren yang sesak lebih-lebih lagi di Masjid Jamek tu, pukul 3 tu sedang elok masanya nak balik. Kalau balik time orang balik kerja juga, hai masaklah dengan nak ngangkut hasil tangkapan dari PBAKL lagi.

Bagi sesiapa yang tak sempat pergi Pesta Buku, boleh je pesan daripada Personal Book Shopper. Boleh ikuti channel telegram di t.me/addien90 dan tengok buku-buku yang ditawarkan. Cepat, cepat 7hb dah habis.


**kena beli di kaunter. Kena beritahu orang tu. Tidak boleh pulang balik atau tukar tarikh atau masa. Kiranya kalau tak jadi pergi haritu, kira hangus ajela tiket.

Hasil. Ambil buku motivasi, bahasa arab dan agama je.




Cornflakes Telur Masin