Monday, September 23, 2019

Demi Masa ...

Demi masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan melakukan kebaikan, serta saling berpesan untuk kebenaran dan saling berpesan untuk kesabaran (Al-Asr: 1-3).

Semua orang tahu kepentingan masa. Dalam peribahasa Melayu juga, 'masa itu emas', tetapi adakah kita benar-benar memanfaatkan masa? Tambah-tambah lagi zaman sekarang ni kita dilekakan dengan gajet. Kalau yang memang kerja secara online tu tak apalah. Ni yang asyik melayari internet dari fb bertukar ke ig bertukar ke twitter, ke whatsapp ke telegram berjam-jam. Nak pulak, group chat tu banyak. Orang ni hantar video, balas pulak video ni. Berjam-jamlah kehidupan di alam maya ni. Kiranya telefon tak lekang di tangan.

Berapa ramai yang tertidur tapi tangan masih pegang telefon? Tu belum lagi yang ditimpa handphone bila baring. Dah mengantuk sangat tapi nak juga membaca .... opps pengalaman sendiri hihi.

Buku Pengurusan Masa ni saya beli second hand. Dalamnya ada satu bab, "Ketahui ke mana masa anda pergi". Sedar tak sedar dalam masa satu hari, persoalan yang timbul, "Eh apa yang aku dah buat hari ni? Macam tak ada apa yang bermanfaat pun."

Terjemahan Panel Penterjemah Institut Terjemahan Negara Malaysia Berhad. Diterbitkan oleh Synergy Publishing Co.


Cadangan daripada buku ini, cuba log masa anda. Tapi saya telah ubah sikit daripada apa yang dia sarankan supaya saya dapat tengok adakah masa  saya lebih banyak dihabiskan kepada gajet?

Hanya ambil sehelai kertas A4, buat 2 bahagian. Satu bahagian untuk masa, satu bahagian untuk aktiviti. Di bahagian masa kita tulis di setiap baris tu masa selang 15 minit dan senaraikan aktiviti. Contoh:

Masa                               Aktiviti

5.30 pagi
5.45 pagi
6.00 pagi
6.15 pagi
6.30 pagi
6.45 pagi
7.00 pagi

dan seterusnya sehinggalah waktu kita tidur. Jadi, kita senaraikanlah apa yang kita buat dalam ruang masa 15 minit tu. KEPUTUSANNYA: Biar sendiri je tahu, haha. Setelah tahu adakah banyak atau tidak kita dilalaikan telefon, eloklah kita kurangkan. Tapi saya memang akan tutup data/wifi masa tidur sebab malas nak menjawab wasap dalam keadaan separuh sedar. Bila dalam keadaan macam ni kadang-kadang kita tak ingat pun apa yang kita dah jawab.  Kalau ada kecemasan biasanya orang akan call. Tapi kalau pergi luar negara tak adalah macam tu, kena biar telefon online.  Risau pulak kalau ada kecemasan dan susah nak call.

Masa dan usia berkaitan. Masa berlalu, usia meningkat. Mencari keberkatan usia. Semoga kita tidak dilalaikan dengan perkara yang tidak bermanfaat.

Sunday, September 22, 2019

Perpustakaan di Institut Koperasi Malaysia Petaling Jaya

Ni pergi Julai 2019, maaflah kalau ada perubahan pula.



Maktab Koperasi Malaysia (MKM) telah dinaik taraf kepada Institut Koperasi Malaysia pada Mei 2019.  Sesuai dengan statusnya yang berubah tu  memang banyak perubahan dapat dilihat. Yang paling ketara perpustakaannya dah jadi macam kafe. Kalau dulu memang macam perpustakaan biasa-biasa yang ada rak buku, kerusi meja, tempat surat khabar. Kagum masa pertama kali masuk. Tak sempat lepak lama pun sebab habis kursus pukul 4.30 petang daan tutup pukul 5.30. Buka seawal 7.30 pagi (rasanya, sebab tak pernah la masuk awal pagi.) Kalau waktu petang ramai je budak-budak sekolah dari kawasan sekitar datang ke sini.

Saya datang hari Isnin, mesin kopi tu tak ada lagi. Esoknya tiba-tiba ada. Wah!. Tapi tak sempat juga nak merasa minum kopi dalam perpustakaan sebab kejar dengan waktu kursus.

Kaunter pinjam buku. Saya biasa pinjam maksimum yang boleh (10 buah) memandangkan malam-malam duduk asrama pun bukan buat apa. Ada tv, tapi dah datang jauh-jauh ni ambil kesempatan buat rujukan. Biasanya pun datang kursus setahun sekali. 

Meja bulat tu baru. Kalau ikut asal, memang hanya ada rak-rak buku sahajalah.

Ni nampak macam kafe


Pentas kecil untuk acara khas. Ada sofa bean bag


Tuesday, September 3, 2019

Tempe Kentang Goreng Sambal

Masakan ni memang kegemaran keluarga. Mak memang dah masak ni sejak 80-an lagi. Zaman tu rajin cuba-cuba resipi dengan dengar radio dan baca majalah. Kiranya makanan ni dah jadi signature dish. Kalau dihidang masa perjumpaan keluarga memang saudara-mara dah kenallah siapa yang buat. 

Masakan ni tak pernahnya ada resipi tepat, kira bantai je cilinya, bawangnya dan lain-lain. Ada masanya tambah ikan bilis dan kacang. Walaupun beberapa kali dah buat tapi masih tak dapat cara nak bagi kentang tu tahan rangup. Kerangupan hanya sekitar 2-3 jam je. Macam-macam petua ikut, rendam dalam aislah, tabur garam di kentang tu dan tapis (air kentang akan keluar) dan goreng. Kira boleh jugalah rangupnya tapi kalau masak pagi tu, petang dah lemau kentangnya. Tapi sebab suka lauk ni, makan je dengan gembira. Banyak juga kajian dibuat, kentang yang macam ada tanah-tanah ni kadang rangup, yang bersih je tu selalu cepat lemau. Mungkin juga sambalnya tak cukup kering, tu yang lembik kentang tu. Ha gitu kajian demi kajian dibuat.

Akhirnya rahsia kerangupan kentang kekal lama telah ditemui ....

Pakai pemotong tupperware ni. Tak payah langsung ikut petua-petua yang saya sebut tadi. Dengan tupperware ni potong terus ke kuali. Tahan sampai esok hari. Sebelum ni pakai pemotong biasa tu tak berani terus ke kuali sebab tak sempat nak 'kejar' nanti hangit. Sebenarnya takut juga terhiris tangan kalau buat laju-laju. Jadi memang akan buat di pinggan lain dulu. 

Comel je pemotong ni. Masukkan kentang dalam bekas petak yang putih tu, dan tutup dengan yang merah. Penutup merah tu akan 'menekan' kentang yang dalam bekas putih tu sehingga ke hirisan akhir.
Istimewanya pemotong tupperware ni, dia ada pemegang khas. Buat laju-laju pun tak risau sebab jauh dari pisau. Hirisan kentang pun lebih nipis. Nak buat bawang goreng pun senang dengan pemotong ni.

Resipinya:

Tempe. 1 peket/ seringgit- potong nipis dan gaul dengan garam kunyit. 
Kentang - dalam 4 biji saiz sederhana pun dah banyak
Bawang untuk buat bawang goreng. Ikut suka banyak mana nak.
Ikan bilis 
Cili api ikut kepedasan yang diinginkan, tumbuk.
Bawang besar sesuaikan nisbahnya dengan cili api tadi
Bawang putih dalam 2/3 ulas
Gula putih/gula kabung
Asam limau / lemon
*Tumbuk cili, bawang besar dan bawang putih.

Mula-mula, goreng bawang dulu supaya minyak akan jadi bau wangi. Guna pemotong Tupperware untuk mudah kerja masuk terus ke kuali. Kedua, goreng tempe atau kentang. Akhirnya baru masuk ikan bilis. Masak akhir sebab selalunya minyaknya akan jadi kotor. Kalau dah nampak keruh minyaknya, tukarlah minyak lain untuk masak sambal. 

Goreng campuran cili, bawang besar dan bawang putih yang ditumbuk tadi. Biar sampai agak kering, masuk gula dan asam limau. Masukkan bahan-bahan yang dah goreng awal tadi dan tutup api, tapi pastikan masih dikacau-kacau rata.  Angkat dan tus di atas tisu dapur. Bila dah sejuk, bolehlah masuk dalam bekas Tupperware. Dah siap.

Monday, September 2, 2019

Servis Valet di Hospital Selayang

Setakat ni kalau pergi mana-mana hospital pun, masalah besar yang dihadapi masalah nak letak kereta. Lebih-lebih lagi di awal pagi. Kalau sampai pukul 7.30 pun dah dikira lambat dan jangan harap dapat letak kereta dalam bangunan. Tawaf beberapa kali pun akhirnya park di tepi jalan utama. Berdepan pula kena saman daripada majlis bandaran. Jadi bila nampak adanya khidmat Valet di Hospital Selayang ni, bagus tindakan yang diambil oleh pihak hospital bagi mengurangkan stress pemandu. Baru sahaja diperkenalkan, 1 Ogos yang lalu. Saya tak pernah mencuba servis ni walaupun dah pernah nampak di KPJ Ipoh dan Damansara.  Kurang percaya gamaknya sebab tak rasa nak cuba. Hahaha.


Perjalanan dari rumah ke Hospital Selayang biasanya dalam 20- 30 minit je dah sampai kalau trafik lancar,  tapi masalah parkir di hospital ni la yang seksanya. Tempat saya biasa letak memang jauh dari bangunan utama, kawasan asrama jururawat. Senaman sikit. Tapi hari tu, terlewat sedikit keluar dan sampai di hospital 7.20 pagi. Memang tak ada parkir langsung sepanjang-panjang tepi jalan tu sampailah jalan utama jejambat tu. Tiada pilihan nampaknya, cuba sahajalah Valet Parking ni yang terletak di kawasan Hospital Pakar. Park di kawasan Valet tu dan beri kunci pada staff, dia akan beri resit yang tertulis nombor plat kereta kita. Bayar ketika ambil kereta. RM 12.

Ok, masalah mencari parkir dah selesai, tapi pendaftaran dalam hospital masih sesak ya. Sabar ajelah.  Urusan dalam hospital dari pendaftaran-tunggu jumpa doktor-ambil ubat, dalam 4-5 jam. Mujurlah bayaran Valet tidak dikira masa, kalau tidak 'masaklah' nak membayarnya.


*selain dari servis valet, di Hospital Selayang ada menyediakan shuttle van

Menunggu nombor giliran pendaftaran dipanggil. Kesemua kerusi dipenuhi dengan pesakit, orang sihat/peneman bagi chance pada pesakit.

Saturday, August 17, 2019

Cornflakes Telur Masin

Resipi ni versi leftovers ... lebihan makanan sedia ada. Ada cornflakes lebih buat kuih raya dan whipping cream yang memang tak tahan simpan lama bila dah dibuka. Jadinya resipi ni banyak derhaka daripada resipi orang lain. Telur masin pun ada di rumah. Biasanya ada sebab sedap makan dengan lauk pajeri. Jadi kita on je.

Bahan:

139 gm cornflakes - ni baki daripada buat biskut choc chip
2 tangkai daun kari (raut daunnya)
12 tangkai cili api - potong kecil
3 biji telur masin - kuning sahaja. 
30 gm whipping cream - sebenarnya dalam resipi asal tiada tapi sebab dah tinggal sikit je, masukkan aje dalam ni sekali.
80 gm mentega

Cili api petik belakang rumah dan daun kari juga.

Mula-mula proses dulu telur masin. Kalau ikut resipi asal dia rebus dulu baru ambil kuningnya. Memandangkan saya rasa rugi nanti bila tak makan bahagian putih, jadi saya tak rebus. Pecahkan je dan ambil kuningnya. Yang putih tu nanti campur dengan telur lain jadi telur dadar le pulak. Tapi pastikan tambah telur lain tu lebih banyak nanti masin benor rasa telur dadar tu.  Lecek-lecek telur kuning tu gunalah garpu, ke sudu ke pelecek kentang ke. Jangan biar berbuku, nanti tak rata nak gaul cornflakes. 

Ok dah boleh masak. Panaskan kuali dan cairkan mentega. Masuk kuning telur. Gaul-gaul dan masuk whip cream. Masuk daun kari dan cili api. Kacau sebati dan masukkan cornflakes. Tutup api. Pindah pula dalam dulang pembakar dan set oven 160 C. Bakar 10-15 minit. 


Sedia untuk dibakar

*sebenarnya masa buat ni malas nak bakar sebab macam dah sedap garing. Tapi rupanya esoknya dah lembik. Jangan bimbang. Kita bakor aje. Elok rangupnya. Krup! Krap!

Friday, August 9, 2019

Tabung 2 Ringgit - Korban 2019

Kebaikan blog  supaya dapat melihat kembali tulisan lama. Mana yang baik kita teruskan, mana yang buruk kita tinggalkan dan perbaiki. Akhirnya dapatlah melihat balik kisah tabung 2 Ringgit pada tahun 2016. Tabung 2 Ringgit dilancarkan semula habis je korban 2018.

Masa kerja tetap dulu patutnya senang lagi nak buat korban tapi tak pernah terlaksana. Hairan! Mungkin pemahaman tentang korban tu cetek jadi semangat tu kureng.
Masih mengekalkan kotak yang sama. Sticker colourful bertulis tarikh masuk duit supaya dapat memastikan setiap hari masuk. Tapi kadang bukannya masuk tiap-tiap hari RM2, ada juga hari yang lupa, so kadang masuk je RM10 tapi tulis tarikh untuk 5 hari terus. Jadi duit dalam tu ada yang bernilai RM5, RM10, RM20. Paling banyak sudah tentu nilai RM1. Bila orang dah tau saya banyak duit kecil ni, jadilah tempat orang tukar duit sokmo. Haha.
Hari yang paling gembira bila kira duit dan dah cukup.

Rasanya yang paling penting, bila niat untuk korban tu dah ada, semuanya akan jadi mudah. Tahun ni pulak dapat rezeki hadiah hari jadi dalam bentuk wang tunai dan dapat duit raya pulak. Alhamdulillah. Jadi, hasil yang terkumpul lebih cepat.  Semoga murah rezeki juga kepada yang memberi dana. Peringatan mesra, birthday Disember. Hihi. Betullah kata peribahasa, sikit-sikit lama-lama jadi bukit. Bermula dengan RM2 je. Akhirnya dapatlah jumlah untuk 1 bahagian lembu.

Salam Aidil Adha semua. Berakhirnya bulan Zulhijjah bermakna bakal bertemu tahun baru. Azam baru kita. Insya-Allah.

Sunday, June 23, 2019

Tujuan Hidup


*tulisan ini ditulis berdasarkan pengajian di kelas tadabur Semat Quran Kuala Kangsar.

Rujukan nota kaki merupakan ayat terjemahan al-Quran (Al Quran Mu’jam terbitan Karya Bestari). Untuk tidak ‘mengganggu’ bacaan sebab tengok atas bawah atas bawah, boleh je abaikan nombor-nombor nota kaki tu.

Saya suka dengar dan baca kisah orang bukan muslim yang telah memeluk agama Islam. Terpancar kebahagiaan tatkala bercerita mengenai Islam. Mereka mendapat semangat baru dan nampak jelas tujuan hidup setelah membuat bandingan daripada anutan mereka selama ini. Bagaimana pula kita yang sedia muslim sejak dari lahir ini? Jelas tak tujuan hidup kita?  Tengok semula seharian hidup kita, solat, makan, kerja, tengok tv, tengok telefon- fb-whatsapp-ig-twitter-telegram, masak, tidur dan esok pun sama je.  Memang matlamat kita supaya dihindari dari masuk ke neraka dan menuju syurga yang abadi tanpa dihisab. Tetapi adakah amalan kita ini menuju ke sasarannya?

Tidakkah kita memerhatikan pada diri kita sendiri [1] tujuan hidup kita di bumi ini tidak lain untuk mengabdikan diri kepada Allah[2].

Allah jadikan kita khalifah (pemimpin atau penguasa) di muka bumi[3] untuk memakmurkan bumi ini.

Tidakkah kita pernah berfikir tentang diri kita semua yang Allah ciptakan ada tujuannya, bukan saja-saja. Allah ciptakan langit dan bumi untuk kita (manusia)[4] ambil manfaatnya. Perhatikan apa yang Allah ciptakan, bulan, matahari.  Burung yang terbang di langit dan haiwan lain yang bertebaran di bumi juga ada manfaatnya. Kita fikirkan. Semuanya dari rahmat Allah dan rezeki yang dikurniakan Allah[5]. Allah kurniakan bukan hanya untuk orang Muslim sahaja tapi semua manusia.

Allah juga telah berikan ‘kelengkapan’ buat kita dengan ‘alat-alat’ makrifah seperti pendengaran (telinga), penglihatan (mata) untuk kita belajar[6] dan menerima ilmu. Adakah kita bersyukur?

Allah beri panduan hidup kepada kita dengan diturunkan al-Quran pada bulan Ramadan[7] yakni bulan yang istimewa supaya dapat ‘membina jiwa’. Malah dihantarkan Rasul[8] sebagai ‘guru’ kita untuk memahami panduan hidup ini (al-Quran) supaya kita dapat menjalani hidup dengan sempurna.   Analoginya, jika kita di sekolah hanya ada buku teks tanpa guru sebagai tunjuk ajar, bolehkah kita memahami dengan jelas apa yang hendak disampaikan?

Allah berikan kita semua ini untuk diuji. Manusia boleh pilih untuk jadi hamba Tuhan sebaik-baiknya atau tidak. Bukannya bergantung pada banyak amalan, tetapi yang baik amalannya[9]. Ujian yang kita tempuhi ini  sebagai persediaan untuk mati[10]. Jangan takut mati, semua orang akan mati. Kita bersedia untuk mati dan terselamat dari neraka dan masuk ke syurga Allah. Itulah orang yang berjaya.

Halangan yang kita akan tempuh; pertama, dunia. Dunia ini akan memperdayakan sehingga kita seronok dengan dunia. Kedua, syaitan[11] yang akan menyuruh kita melakukan keburukan seperti syirik, perkara keji - kedekut dan melanggar perintah Allah hingga boleh membuatkan kita terjerumus ke dalam neraka.[12] ‘Alat-alat’ makrifah yang telah dikurniakan[13] kepada kita seperti yang dinyatakan sebelum ini akan dipertanggungjawabkan. Ada hati tapi tak gunakan untuk faham ayat-ayat Allah, ada mata tapi tak digunakan untuk melihat tanda kekuasaan Allah, ada telinga tapi tidak digunakan untuk mendengar ayat-ayat Allah. Jadi apa bezanya dengan haiwan ternakan yang lain, malah lebih teruk lagi.

Macam mana syaitan ni menyesatkan kita? Syaitan jauhkan kita daripada al-Quran[14] dengan jauhkan kita dari membacanya. Sedangkan kita Islam, al-quran tu panduan kita. Ada yang boleh baca dan boleh pula mengalunkan bacaannya dengan sedap tapi tak faham pula. Sekadar membaca dan melagukannya. Ada pula yang bila dah faham, belajar dan belajar lagi tapi tak sanggup pula nak ikut seperti apa yang dinyatakan dalam al-Quran. Ayuh kita pecahkan benteng-benteng yang syaitan buat ni[15]. Bagaimana caranya?  Kembali kepada al-Quran dengan membacanya, memahaminya dan melaksanakannya.  Selagi masih hidup kita masih punya masa. Jangan nanti bila ajal sudah datang kita gigit jari menyesal[16]. Orang yang zalim[17] meninggalkan apa yang Allah beri[18] dan akhirnya akan diseksa.[19] Semoga kita terhindar dari golongan ini.

Wallahu a’lam

Semoga bermanfaat dan ingatan buat diri sendiri yang sering lalai dan lupa.




[1] Al-Dzariyat 51:21 Dan pada dirimu sendiri. Maka apakah kamu tidak memperhatikan?
[2] Al-Dzariyat 51:56 Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan agar mereka beribadah kepada-Ku.
[3] Al-Baqarah 2: 30 Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat. “Aku hendak menjadikan khalifah di muka bumi.” Mereka berkata, “Adakah Engkau hendak menjadikan orang yang akan merosakkan dan menumpahkan darah di sana, sedangkan kami sentiasa bertasbih dengan memuji-Mu dan mensucikan-Mu?” Allah berfirman, “Sesungguhnya, Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui.”
[4] Al-Rum 30:8 Dan mengapa mereka tidak memikirkan tentang (kejadian) diri mereka? Allah tidak menciptakan langit dan bumi serta apa yang ada di antara kedua-duanya melainkan dengan (tujuan) yang benar dan dalam waktu yang ditentukan. Dan sesungguhnya, banyak di antara manusia, benar-benar mengingkari pertemuan dengan Tuhannya.
[5] Al-Baqarah 2:168 Wahai manusia! Makanlah daripada (makanan) yang halal dan baik yang terdapat di bumi dan janganlah kamu mengikuti langkah-langkah syaitan. Sesungguhnya syaitan itu musuhmu yang nyata.
[6] Al-Nahl 16:78 Dan Allah mengeluarkan kamu daripada perut ibumu dalam keadaan tidak mengetahui sesuatu pun, dan Dia memberikanmu pendengaran, penglihatan, dan hati, agar kamu bersyukur.
[7] Al-Baqarah 2:185 Bulan Ramadan adalah (bulan) yang di dalamnya diturunkan  al-Quran, sebagai  petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu, dan sebagai pembeza (antara yang benar dengan yang batil). Oleh sebab itu, barang siapa dalam kalangan kamu yang berada di bulan itu, maka berpuasalah. Dan  barang siapa sakit atau bermusafir (dia tidak berpuasa), maka (wajib menggantinya), sebanyak hari yang ditinggalkannya itu, pada hari-hari yang lain. Allah menginginkan kemudahan bagimu, dan tidak menginginkan kesukaran bagimu. Hendaklah kamu mencukupkan bilangannya dan mengagungkan Allah atas petunjuk-Nya yang diberikan kepadamu, agar kamu bersyukur.
[8] Al-Ahzab 33:21 Sesungguhnya, telah ada pada diri Rasulullah SAW itu teladan yang baik bagimu iaitu bagi orang yang mengharapkan rahmat Allah dan (kedatangan) hari Kiamat serta yang banyak mengingati Allah.
[9] Al Mulk 67:2 Yang menciptakan mati dan hidup, untuk menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalannya. Dan Dia Maha Perkasa, Maha Pengampun.
[10] Ali Imran 3:185 Setiap yang bernyawa akan merasakan mati. Dan hanya pada hari Kiamat sahajalah disempurnakan balasan bagimu. Barang siapa dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam syurga, sesungguhnya, dia memperoleh kemenangan. Ingatlah kehidupan dunia hanyalah kesenangan yang memperdaya.
[11] Al  Baqarah 2:169 Sesungguhnya (syaitan) itu hanya menyuruhmu melakukan kejahatan, perkara yang keji dan berkata (dusta) terhadap Allah, sesuatu yang kamu tidak ketahui.
[12] Al-Araf 7:179 Dan sesunguhnya, akan Kami isi neraka Jahanam banyak daripada kalangan jin dan manusia. Mereka memiliki hati, tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami (ayat-ayat Allah) dan mereka memliki mata (tetapi) tidak digunakannya untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah) dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak digunakan untuk untuk mendengarkan (ayat-ayat Allah). Mereka seperti haiwan ternakan, bahkan lebh sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lalai.
[13] Al Isra 17:36 Dan janganlah kamu mengikuti sesuatu yang tidak kamu ketahui. Kerana pendengaran, penglihatan, dan hati nurani, semuanya akan diminta bertanggungjawab.
[14] Al Zukhruf 43:36 Dan barang siapa yang berpaling daripada pengajaran Allah Yang Maha Pemurah (al-Quran). Kami biarkan syaitan menyesatkannya dan menjadi teman karibnya.
[15] Al Zukhruf 43:37 Dan sesungguhnya, syaitan-syaitan itu benar-benar menghalang mereka daripada jalan yang benar, sementara mereka menyangka bahawa mereka mendapat petunjuk.
[16] Al Furqan 25:27 Dan (ingatlah) pada hari (ketika) orang-orang zalim mengigit dua jarinya (menyesali perbuatannya) seraya berkata, “Wahai Tuhan! Kalaulah (dahulu) aku mengambil jalan bersama Rasul.”
[17] Al-Furqan 25:28 Wahai Tuhan, celakalah aku! Kalaulah dahulu aku tidak menjadikan si fulan (syaitan atau orang  yang telah menyesatkannya di dunia) itu sebagai teman akrabku.
[18] Al-Furqan 25:29 Sesungguhnya, dia telah menyesatkan aku daripada peringatan (al-Quran) ketika (al-Quran) itu telah datang kepadaku. Dan syaitan memang pengkhianat manusia.”
[19] Fatir 35: 6 Sesungguhnya, syaitan itu musuh bagimu, maka layanlah dia sebagai musuh, kerana sesungguhnya syaitan itu hanya mengajak golongannya agar mereka menjadi penghuni neraka yang menyala-nyala.

Tuesday, June 18, 2019

Group WhatsApp Rakan-rakan Sekolah – Group Sokongan


Kewujudan Facebook membuatkan ramai yang jumpa semula kawan-kawan sekolah. Dari tadika sampai ke sekolah menengah. Selepas adanya WhatsApp, komunikasi beralih arah dan sembang-sembang lebih rancak lagi kat situ. Wujud pula group WA sekolah rendah dan menengah/group WA sekolah rendah sahaja, group WA form 5, group WA form 6. Biasalah tu kan, bila mencari geng yang serasi, wujud group-group kecil yang kadang lima enam orang je. Sekolah saya semua perempuan je. Topik utama dalam semua kumpulan tu, “Camne nak kurus ni. Ala, dah naiklah berat.” Hmm.. topik yang tidak akan habis. Haha.

Macam-macam hal kawan-kawan ni. Ada yang perangai dari sekolah tak berubah sampai lah ke besor ni. Reda aje.  Asam garam kehidupan.  Ada yang terasa hati, udahlah tinggalkan group. Pastu keluar madah berhelah di media sosial lain. Eh! Hihi. Demokrasi kan.  Tapi ada juga yang tinggalkan group sebab banyak beno bersembangnya, lagho kata dik dema. Ada yang memang tak masuk group langsung sebab dia mencari kawan-kawan baru yang dia kenal sahaja, kawan sekolah tak pandang. Senang je nak detect kawan gini, bila kita tanya sepatah, dia jawab sepatah. Pastu diammmm. Haha maknanya orang tu tak nak kawan dengan kita tau. Jadi biarkan si luncai terjun dengan labu-labunya.

Tinggalkan yang negatif, mari kita pandang dari sudut positif. Bila adanya group sekolah yang sama umur, sama jantina, sama kampung dan sama membesar ia seakan group sokongan. Contoh, sama-sama tua dah. Masing-masing banding uban di kepala dan kedut di mata yang mula kelihatan. Membesar di kawasan yang sama membuatkan memori yang tersimpan pun sama dan rasa cinta pada kampung tu masih kekal walaupun dah berhijrah. Lagipun, masing-masing kenal dah mak, bapak, adik beradik dan rumah lama.  Saling sama mendoakan kesihatan ibu bapa masing-masing. Tak sama perasaannya bila kita bercampur dengan group yang kita kenal masa belajar universiti, group kerja atau group rumah sewa.

Masa Ramadan baru ni kami yang dalam group WA sekolah rendah dan menengah buat satu projek untuk beri sumbangan kepada rakan sekolah dan suaminya yang mempunyai masalah kesihatan. Ramai yang menyumbang sebab terkenangkan rakan ni yang memang baiklah zaman sekolah dulu dan tingkah laku baiknya tak berubah sampai sekarang. Semoga persahabatan antara kita berkekalan dan sama-sama menuju ke syurga.

Sekolah Rendah

Sekolah Menengah


Gambar ihsan google sebab gambar saya banyaknya dah habis kena banjir masa bawa ke kl.



Sunday, June 16, 2019

Lembaga Air Perak - Cara Buat Aduan

Masa saya duduk Petaling Jaya dulu-dulu, Majlis Bandaran Petaling Jaya ada buat inisiatif siapa yang banyak buat aduan tentang paip pecah dan lain-lain, hujung tahun ada dapat hadiah barang elektrik (rasa macam satu tahun je inisiatif tu). Jadinya kalau nampak je paip pecah kat mana-mana, rajin menelefon. Haha demi hadiah tu dan perkara tu terbawa-bawalah bila balik ke Perak walaupun takde ditawarkan hadiah. Kalau aduan untuk air di Perak ni, hubungi Lembaga Air Perak (LAP).

Memang kalau nampak ada paip pecah akan call beritahu. Tahun lepas entah macam mana terbuka laman web LAP ni. Nampak boleh buat aduan terus di situ. Kebetulan meter rumah ada bocor sedikit. Tangkap gambar dulu. Isi detail dan hantar gambar. Gambar tak boleh lebih 1MB saiznya.

Esoknya dia datang terus. Selesai. Ohh so oklah senang je buat aduan.

Kelmarin nak tolong laporkan meter bocor di rumah sepupu pula. Tapi malas nak buka laptop nak lapor melalui website. Pakai telefon leceh. Skrin kecik. So saya pun terus call. Saya beritahu meter air bocor sikit. Perempuan tu tanya, bahagian mana sambil sebut istilah paip. Saya tak faham,  tak dapat tangkap. Saya beritahu, dekat meter tu. Bla bla bla tanya lagi, dah lupa biji butirnya tapi akhirnya dia kata, "itu tanggungjawab tuan rumah." "Eh, haritu sama je masalahnya, boleh je." Tapi malas panjangkan cerita. "Terima kasih." Terus buka laptop dan buka website haha. Ha senang sikit nak tunjuk tang mana yang bocor. Nak cakap pun payah.

Google je Lembaga Air Perak anda akan dibawa ke laman LAP

Pilih dekat ADUAN dan akan keluar borang untuk kita beritahu detail
Masukkan gambar tapi kecilkan dahulu saiznya,  Akhir sekali ikut nombor"captcha" tu untuk kod pengesahan. Tekan "simpan" Anda akan diberi nombor rujukan. Kita boleh semak semula aduan kita tu dengan menggunakan nombor rujukan. Click Aduan tu juga tapi pilih semakan aduan. Akan nampak dia tulis Tindakan.
Saya kecilkan saiz gambar dekat Telegram, lagipun sebab nak lukis kawasan yang menitis tu.
Esoknya datang tanpa disedari. Cuma nampak ada tape putih tu je. Tak menitis dah. Walaupun sikit je menitis tapi kalau dah seharian, memang membazir juga. 
Kalau dalam kawasan rumah kita, itu tanggungjawab kita. Terima kasih LAP.

Friday, May 10, 2019

Nasi Ulam Perak

Anda mampu makan ulam-ulam sebanyak 17 jenis sekaligus? Ha, hebat tak hebat orang Perak, boleh makan kesemuanya pada satu masa hahaha. Jom pekena nasi ulam puasa ni. Untuk orang yang ada tanam ulam-ulam ni memang mudah nak buat bila-bila masa sahaja tapi yang tidak menanam kenalah membeli. Kalau di pasar tu adalah orang siap menjual ulam-ulam untuk nasi ulam ni. Tapi kalau seringgit pun takdelah banyak mana. Akhirnya nasi lebih banyak daripada ulamnya.

Ini ulam-ulam yang digunakan:

Dari kiri atas : 1)Pegaga  2) Belalai Gajah 3)Tujuh Bilah 4) Mengkudu 5)Daun Kari 6) Daun Kunyit 7)Cekur  8)Bunga kantan

Dari kiri bawah: 9)Daun limau purut 10)Serai 11)Daun ati-ati 12)Kaduk 13)Bangun-bangun 14)Daun Gajus  15) Ulam raja.16)Kesum/Cenohom (bahasa Perak) 17)Kemangi
Hiris kesemua daun tadi. Untuk mudahkan menghiris daun-daun yang kecil, masuk dalam daun yang besar. Boleh dihiris bersama-sama. Hiris bawang besar dan halia. Boleh hiris awal dan simpan dalam peti ais dulu. Dah nak berbuka nanti baru gaul dengan nasi.

Sebelum nak gaul dengan nasi, pastikan nasi tu sejuk dulu. Janganlah lepas masak terus buat nanti lecur daun-daun tu. Ohh jangan lupa goreng ikan masin sementara tu. Agak-agaklah besar mana nak goreng ikan masin tu mengikut portion nasi.

Proses menggaul: Gaul nasi dengan kerisik. Tu yang warnanya gelap-gelap sikit. Kerisik tu buat sendiri juga. Tambah ikan masin tadi dan gaul dengan ulam-ulam.  Saya tambah sikit telur masin yang potong kecik dan gaul sekali. Makan macam tu saja pun dah sedap.

Wednesday, May 8, 2019

Kanji Masjid Ubudiah

Setiap kali datangnya Ramadan, pastinya hidangan yang dinanti, kanji atau orang luar Kuala ni panggil bubur lambuk. Tradisi zaman-berzaman. Bulan Syaaban lagi sudah diuar-uarkan jika ada jemaah yang ingin memberi sumbangan duit dalam penyediaan kanji.

Disember tahun lepas, ketua muslimat merangkap orang kuat dalam penyediaan kanji ni telah kembali ke rahmatullah. Semoga roh Cikgu Napisah dicucuri rahmat. Al-fatihah.

Terima kasih kepada sukarelawan bahagian menghiris, mengacau, dan segala kerja yang telah berkorban masa dan tenaga untuk menyediakannya.  Sekitar 11 pagi ke atas dah siap boleh ambil secara percuma.
Gambar dari fb page Masjid Diraja Ubudiah Kuala Kangsar



Gandingan hebat kalau makan kanji mesti ada kerabu apa-apa pun. Yang ni kerabu tauge dan telur masin.  
Ayuh kita mengimarahkan masjid lebih-lebih lagi sepanjang bulan Ramadan ni. Memetik kata penceramah tetap kuliah muslimat Ubudiah, Ustaz Jamaludin. "Bukannya jadi jemaah wal kanji wal moreh je". Hahaha.


Saturday, May 4, 2019

Chef Nic – Food Travelogue


      Tak kisahlah sekarang ni K-Pop ke, K-Drama berkuasa, saya tetap tengok cerita cina Hong Kong juga. Sama juga masa dulu-dulu popular drama Jepun, pilih cerita Hong Kong juga. Kalau Tahun Baru China tu memang tengok cerita cina ajelah sebab kebanyakan channel tayang filem baru. Cuma sekarang ni tak adalah ikut cerita-cerita bersiri TVB dah tapi tengok filem atau rencana je. Tak kuasa nak tengok cerita panjang-panjang, nanti melekat depan TV.

      Nicholas Tse memang popular zaman-zaman saya. Ada rupa, pandai berlakon dan cerita dia selalu best. Anak pelakon, Patrick Tse. Menyanyi juga tapi tak tahu lagu apa yang popular. Seiring peredaran masa, tertengok cerita Chef Nic ni tiga atau empat tahun lepas di 8tv. Jadi Chef la pulak. Memang terkejutlah sebab dulu imejnya artis yang suka memberontak. Zaman tu, berita hiburan artis dari Hong Kong hanya ada di Majalah Galaxy setiap bulan atau Media Hiburan setiap minggu. Beritanya pun satu muka surat sahaja.

    Season awal Chef Nic, dia masak di studio. Season yang sekarang ni dia pergi ke luar negara bersama artis jemputan yang berasal dari HK atau China. Untuk season yang ni Chef Nic banyak meluahkan perasaan. Mula masuk dalam industri hiburan di usia muda. Meraih populariti. Sering berjauhan dari keluarga sebab sibuk kerja hingga tak banyak bercakap dengan mereka. Dan dia memang mengaku zaman tu suka memberontak.  Namun sejak jadi chef ni dia bertambah rapat dengan keluarga dan melatih dia jadi sabar.



      Season yang baru ni konsepnya Nicholas dan tetamu jemputan akan ke rumah penduduk tempatan. Berkongsi pengalaman kehidupan dan akan masak untuk mereka. Ada satu babak dia tunjuk mainan tradisional dan basikal tua.  Dia kata seronok zaman tu sebab main sahaja. Ada juga dia tunjuk handphone lama yang besar tu (cordless). Dia kata teringat pergi sekolah bawa bekas air macam telefon tu. Ha! Di Malaysia pun sama, kan. Ada bekas air tu. Kiranya kalau orang Malaysia bersembang dengan orang Hong Kong pun boleh masuklah kisah-kisah nostalgia ni. Allah pun mencipta pelbagai ras  manusia untuk kita saling mengenali.

      Episod minggu lepas, penggambaran di Xian yang ada patung Terracota tu. Chef Nic berjumpa dengan penduduk di situ yang bekerja sebagai konduktor bas dan bekerja 7 hari seminggu. Kiranya 365 harilah. Boleh ambil cuti dalam 24 atau 25 hari setahun. Setiap kali Tahun Baru Cina pun kerja weh, sampai mak dan bapanya sedih tak dapat makan bersama. Tapi nak buat macam mana,  dah kerja. Pergi kerja awal pagi, balik malam. Ya belajar sesuatu dari situ, bersyukur kita ni. Ha, saya suka tengok rancangan begini. Ada feel.

     Di akhir cerita, Chef Nic sediakan makanan macam Yee Sang (dia sebut nama lain) tapi dekat Xian ni tak biasa makan macam tu. Chef terpaksa mengajar gaul Yee Sang tu rata-rata dan tarik tinggi bersama-sama.

     Pernah juga season sebelum ini jemputannya Lin Dan. Saya suka tengok personalitinya dalam rancangan tu dan jadi suka dan minat  pulak haha. Padahal kalau tengok dia berlawan dengan Lee Chong Wei, gayanya berlagak gila. Kerek je.

Eh terpanjang pula review cerita ni, hehe sebab suka tengok.

     Untuk minggu ni jemputannya penyanyi dan komposer Jay Chou. Gandingannya dalam Sing! China(macam The Voice) .Hari Ahad di 8tv jam 5 petang.



Friday, May 3, 2019

Pulut Tanak Menjadi Tapai



Orang belah-belah Utara ni, kalau sarapan, biasa makan pulut tanak dengan gula kabung.

Tanak tu masak lah ya. Manalah tau, ada pula yang terpaksa membuka kamus. Pulut tu masak dalam periuk nasi aje pun senang. Kacau sesekali. Jangan tinggal terus macam masak nasi tu. Kalau rasa keras, masuk air lagi. Ikut sendiri nak teksturnya macam mana.  Siap untuk dimakan. Tabur kelapa yang ditaruh garam sikit atas pulut tu dan makan dengan gula kabung atau gula melaka atau gula merah. Kalau pulut jagung pula biasanya saya makan dengan gula putih tu.

Kalau tak habis makan, apa nak buat ya?

Ha senang je, jadikannya tapai. Ambil ragi dan hancur-hancurkan. Tapis dan tabur atas pulut tu. Simpan dalam almari untuk dua atau tiga hari.  Nanti dia akan keluar airnya. Kreatifkan orang dulu, dari sarapan ke minum petang.
Banyak keluar airnya. Manis.

Yang ni kita tabur dengan kelapa yang ditaruh garam sikit. Sedap.
Tapai ni boleh makan dengan aiskrim (sesuai yang vanilla). Ragi yang elok akan membuatkan hasil tapainya pun elok.


Tuesday, April 30, 2019

Biskut Kapal : Makanan poket nipis.


Orang dulu-dulu kalau makan petangnya tak rumit. Kebanyakannya yang ada dekat rumah dan dipelbagaikan.

Contoh: Ni mak panggil biskut kapal, entah mana datangnya nama tu. Zaman 60-an dah ada lah gamaknya kalau mak pun masih teringat lagi. Saya pun ingat-ingat lupa biskut ni. Zaman sekolah rendah adalah makan. Biskut ni tawar je tapi sedap je makan.

Tekstur biskut ni macam lompong je.


Biskut ni boleh makan cicah ngan ayor kopi atau teh di waktu petang. Tapi kalau dah bosan boleh cuba begini:

Gaul-gaul sebati dah boleh makan.

Patah-patah, kan. Pastu tabur nyor dan gula sikit. Siap untuk dimakan. Dulu-dulu kan duduk kampung banyak rumah yang ada pokok kelapa. Belah, kukur dah boleh jadi makanan petang. Tu yang kuih-kuih kita banyak guna nyor ni, lepat pisang, tepek pisang, sagu, lempeng nyor, pulut nyor, lopes dan beraneka lagi. 

Resipi yang sama, biskut tu diganti dengan jagung rebus. Jadi pula satu makanan lain. Tak perlu banyak belanja. Itulah sebabnya dipanggil makanan poket nipis. Orang-orang dulu bahasanya berseni.


Wednesday, April 17, 2019

Google Lens

Dulu-dulu saya kurang sikit pengetahuan berkaitan IT ni, orang lain dah bertukar kepada smart phone tapi saya masih dengan telefon Nokia 3310 je. Klasik.  Orang lain dah berzaman guna WhatsApp (WA) tapi saya hanya guna setelah adik beri telefon dia yang dia tak gunakan dah. Saya rasa, sayalah orang yang paling last dari kalangan rakan sebaya masuk group-group WA ni. Ketinggalan sungguh. Kalau di komputer pula, tak berapa berani nak tekan apa yang luar biasa sebab takut rosak. Nanti kena hantar kedai. Mahal.

Saya hanya berani nak explore sesuatu ni bila beli telefon sendiri yang storagenya kecik. Jadinya terpaksa belajar bagaimana nak guna secara maksimum.  Lagipun telefon bawah RM500 sahaja, kalau main tekan-tekan je tak de la rasa mahal sangat nak baiki.

Pernah telefon ni hilang icon phone. Entah macam mana, nak uninstall apps lain terbuang icon phone sekali. Telefon bunyi, tapi tak tahu nak angkat di mana sebab gambar ganggang telefon tu tak ada. Nak telefon orang pun tak boleh. Haha. Ada sekali tu pula terpadam apps yang memang siap ada dalam tu, fb rasanya. Sebab saiz besarlah, pandai-pandai nak tukar fb lite pulak. Sudahnya biul sedikit telefon tu. Tapi sekarang ni rasa takut tu dah hilang. Pakai tekan je apa-apa yang rasa ingin tahu.

Panjanglah pula sejarah ya,  haritu hasil tekan-tekan jumpa pula Google Lens ni. Google Lens ni dapat search gambar yang sama dengan gambar kita dan kenal pasti nama bunga atau tumbuhan serta tempat (banyak lagi fungsi tapi itu je yang tahu buat masa ini). Dan dari situ kita akan dapat maklumat terus mengenai sesuatu gambar tu tanpa pergi ke Google. Buka gambar di Google Photos :

Clik imej kamera/lensa ni.

Akan nampak flash ke atau macam bintang-bintang bergemerlapan ni. Dia akan tanya kita nak cari apa. Saya pilih similar images

Hasilnya keluarlah gambar yang serupa dengan gambar yang kita tangkap tu. Jika kita nak baca lebih lanjut maklumat tentang gambar tu, click sahaja di mana-mana.


Saya cuba pula gambar ni untuk tahu apa yang dia keluar. Dan dia tunjuk bunga matahari sebab itu je maklumat yang lebih jelas.

Siap penerangan nama saintifik dan gambar bunga matahari yang lain.

Yang ni dia dapat detect sama gambar dengan Sand Dunes Vietnam. Jadi kita pun boleh tengok gambar orang lain dan style dia bergambar.
Jangan pula pilih gambar collage begini. Pening dia nak cari berkaitan apa. 

Jom terus explore apa yang ada dalam telefon kita.

Tuesday, April 16, 2019

Zombie Kucing


Kalau tengok cerita Zombi Kampung Pisang, kita boleh tertawa melihatnya walaupun nak digambarkan mukanya seram, tetapi bila tengok kucing yang dijangkiti penyakit Sporo ni, kita akan jadi sedih sangat bila tengok keadaannya. Kenapa dikatakan zombie? Sebab dia boleh berjalan macam biasa tapi mukanya dah ‘berlubang’ seperti kawah akibat jangkitan. Boleh google gambar, tak sanggup nak menangkap gambar bila tengok keadaan macam tu.

Sporo merupakan sejenis penyakit kulit yang lambat sembuh. Mulanya lukanya kecil (sebesar syiling 5 sen) sahaja di atas dahi tapi dalam masa 3 hari dah kelihatan menanah, membesar dan berlubang sekitar dahi sehingga mata hanya boleh dibuka kecil sebab nanah dan air tu mengalir.

Mengimbas semula 6 tahun lalu, ketika itu saya tak tahu sangat pasal penyakit ni. Ia menjangkit kucing pendatang yang selalu datang rumah.  Cuba mengubatinya dengan kunyit dan air gamat tetapi tak mahu baik malah setiap hari kelihatan luka membesar. Setelah dibawa ke klinik veterinar kerajaan, katanya tak boleh buat apa di situ tapi boleh cuba bawa ke klinik swasta di Taiping. Biasanya susah naik baik dan kos agak tinggi.

Dia boleh berjalan dan makan macam tiada sakit apa-apa tetapi mukanya seperti ‘dimakan’ sesuatu. Bila dah lama tu, memang keadaan dah teruklah, tiada selera makan dan lebih banyak duduk. Tidur tersengguk-sengguk. Lalat menghurung muka yang berlubang. Tiada daya upaya nak bawa ke Taiping pula. Cuma bersih luka sahaja yang mampu.

Dalam waktu yang sama, saya pula luka di jari tengah. Terbelah sikit sahaja di sendi jari terkena gunting. Tampal dengan plaster je. Dekat seminggu tak baik pula luka tapi jadi macam bisul. Geram pula mencari punat nak keluarkan nanah. Luka biasa je jadi rawat sendiri di rumah. Tiba-tiba dia jadi macam ada bonggol tapi tiada air atau nanah. Barulah pergi Hospital Kuala Kangsar. Doktor bagi ubat sapu antifungal.

Dekat seminggu, tiada apa-apa perubahan. Pergi hospital lagi dan doktor bagi ubat sapu yang lain dan ubat makan rasanya. Antibiotik kut. Tak ingat. Besarnya luka tu hingga orang bank boleh tegur, kenapa? Masa tu ada urusan nak cap jari. Kiranya macam pakai cincin batu akik orang dulu-dulu yang boleh kelihatan jelas.

Tiada perubahan juga ubat kali kedua, sampai doktor yang merawat tu pun pening-pening tak tahu kenapa dan dia panggil doktor di sebelah untuk tengok. Akhirnya dia bagi surat rujukan untuk pergi ke Hospital Ipoh bahagian kulit (dermatologi).

Sebelum nak pergi ke Ipoh tu elok pulak kawan bercerita pasal kucing yang sporo ni dan boleh berjangkit. Saya macam tak percaya je, eh takkanlah boleh berjangkit sebab sebelum ni pun saya bersihkan luka kucing tu. Tak ada apa-apa pun.

Semasa di Hospital Ipoh, saya ceritakan jari luka kena gunting tapi tak baik-baik. “Doktor, bolehkah luka kucing berjangkit dengan saya sebab sebelum ini saya ada bersentuhan juga dengan kucing tu tapi tak ada apa-apa pun. Kucing tu ada sporo.”

Doktor tu siap bawa saya ke bilik ketua dia dan terpaksalah mengulang balik cerita. Keputusannya, kena ambil sampel untuk test (biopsi). Kena buat pembedahan kecil ambil kulit (isi?) dekat lengan. Seriau dibuatnya sebab suruh baring nak bedah walaupun kecik je sebenarnya. Hihi. Lepas tu ambil darah dan tunggu keputusan. Minggu depan datang semula.

KEPUTUSANnya, betul ada jangkitan dari kucing tu. Sebelum ini memang saya cuci luka kucing dan tiada apa-apa. Tetapi bila tangan saya tu luka, masa tulah luka tu berjangkit. Memang tak sangka sungguh sebab luka saya tu kecik je. Doktor bagi ubat makan, berkotak-kotak sampai tak muat tangan membawanya dan ubat sapu untuk luka di jari. Saya tak ingat nama ubat sebab dah lama. Dalam masa beberapa minggu, ambil darah dan jumpa doktor semula. Alhamdullillah tiada jangkitan lagi dah.

Walaupun ada rasa risau (belum sampai trauma) bila tengok kucing mula luka ni tetapi memang tak akan ketepikan mereka. Malah akan lebih berhati-hati mengendalikannya.  Parut masa ambil sampel masih kelihatan. Itu jadi peringatan. Silalah pakai sarung tangan untuk mengendalikan luka-luka ni. Bacaan lanjut untuk mengetahui penyakit sporo ini boleh dibaca di sini. Jelas penerangannya.

Demi Masa ...