Saturday, September 22, 2018

Bengkel Terjemahan Al-Quran di Semat Quran Kuala Kangsar

Ingin faham al-Quran tapi tak tahu bahasa Arab? Saya sendiri bukan pelajar dari sekolah aliran agama, 'takut' juga nak masuk bengkel ni. Mana taknya ada ke pulak nak terjemah tiba-tiba, kan?

Ustaz tu kata, sebenarnya kalau orang yang tak ada asas ni lagi mudah menyerap sebab dia tak terikat dengan pelajaran-pelajaran yang dulu. Jadi kita bermula daripada zero. Memandangkan saya memang suka belajar benda-benda baru ni, gagahkan juga menghadiri bengkel. Tapi saya ikut bengkel Semat Quran di Ipoh.

Dalam bengkel ni akan diperkenalkan teknik untuk memahami bentuk-bentuk ayat dan pengenalan bahasa Arab ni. Alhamdulillah, saya bermula dengan kelas ni dan terus berminat nak belajar bahasa Arab pula. Semoga dapat istiqamah untuk memahami bahasa al-Quran ini dan mengamalkannya.


Sekurang-kurangnya setiap bulan memang ada kelas terjemahan ni, untuk bulan ini ia akan diadakan pada:

Tarikh:26-30 September 2018 (5 hari)
Hari: Rabu hingga Ahad
Tempat: Dewan Semat Quran Kuala Kangsar.

Bayaran ni termasuk bahan pembelajaran (nota), sarapan pagi, makan tengah hari dan minum petang.

Bagi 10 orang peserta yang mendaftar awal RM350 sahaja. Bagi yang lebih kemampuan boleh je menaja pelajar-pelajar sekolah. Sebelum ni ramai juga yang berbuat begitu. Semoga yang menaja turut mendapat manfaatnya.




Wednesday, September 5, 2018

Kuliah Hadis di Semat Qur’an


Setiap hari Sabtu pukul 9.00 pagi hingga 10.00 pagi di Semat Quran (SQ)Kuala Kangsar akan diadakan Kuliah Hadis. Nota yang akan dirujuk adalah Nota Hadith Mingguan yang telah ditulis oleh pengasas Semat Quran iaitu Ustaz Baharuddin Ayudin. Hanya RM1 sahaja untuk setiap risalah. Tiada bayaran dikenakan bagi kelas ini tapi infaq mengikut kemampuan bagi membantu pembangunan pusat ini juga. 

Kuliah diadakan setiap minggu hari Sabtu walaupun ianya jatuh pada cuti umum. Jika ada hal yang betul-betul penting sahaja ia akan ditangguhkan.  Cuma penuntutnya la yang celum-celam tak datang. Kadang ada hal sikit je pun terus tak datang. Sebenarnya dah banyak cawangan SQ yang dibuka. Berikut saya senaraikan dan anda boleh jenguk-jenguk ke sini nanti. Mari kita sematkan al-Quran ke dalam hati.
 
Terletak bertentangan dengan Hospital Kuala Kangsar. 

Tadabur dengan merujuk Quran dan Hadis

1) Semat Qur’an (Kuala Kangsar)
No 7 Persiaran Mutiara 1
Medan Mutiara, Jalan Taiping
33000 Kuala Kangsar, Perak.
No. Tel: 017-297 3945 / 017 847 4786
Ayat Quran untuk rujukan akan dipaparkan di hadapan. Kita baca sama-sama.
Nota Kuliah Hadis, cukup lengkap dengan nota kakinya. Terbaik.

Di sebelah dewan kuliah ada Restoran Semat Q. Mai singgah, bukan hanya untuk pelajar-pelajar di sini sahaja. Ada dijual lauk-pauk  dan kuih sejuk beku juga di sini.

Gambar daripada  SQ KK


2) Semat Qur’an (Ipoh)
99 Jalan Meru Perdana 1
Taman Meru Perdana
31200 Chemor, Perak
No. Tel: 05-529 9024/012-350 1593

Di Ipoh juga ada restoran. Jom singgah!

          3) Semat Qur’an (Ampang)
16-L2, Ampang Putra Residensi
Jalan Putra Sulaiman
Taman Putra Sulaiman
68000 Ampang, Selangor
No. Tel: 03-4251 7215 / 019-218 5560

4)  Semat Qur’an(Shah Alam)
No 12 A, Jalan Juruwang A-U1/A
Seksyen U1, TTDI Jaya
40150 Shah Alam, Selangor
No. Tel: 012-345 6703

5)Semat Qur’an (Bukit Mertajam)
 Bilik 3-12 A,
 Medan Perniagaan Pauh Jaya (Frontage)
13700 Jalan Baru, Seberang Perai Tengah
Pulau Pinang
No. Tel: 019-575 7119

Dan yang terkini dan baru dibuka selepas Aidilfitri yang lalu;
 
SQ Sg Buloh. Gambar daripada SQ.
      6)Semat Qur’an (Sungai Buloh)
B-G-13 &14 Jalan Seroja 1/6
Sungai Buloh Country Resort.
47000 Sungai Buloh, Selangor
No. Tel 012-345 6703

Kelas pengajian yang diadakan di sini antaranya ialah:
1.       Kelas Terjemahan dan Pemahaman al-Quran
2.       Kelas Tadabbur al-Quran
3.       Kelas Tilawah dan Tahsin al-Quran
4.       Kelas Nahu dan Saraf
5.       Kelas KAFA
6.       Bengkel/Kursus – Contohnya: Kursus Terjemahan dan Pemahaman al-Quran
7.       Kuliah Hadith Mingguan

Info lebih lanjut boleh semak di www.sematquranonline.ning.com  atau di Instagram dan Facebook juga.
Follow Insta SQ untuk info 
daripada instaSQ





Multiracial Reverted Muslims (MRM)