Monday, September 2, 2019

Servis Valet di Hospital Selayang

Setakat ni kalau pergi mana-mana hospital pun, masalah besar yang dihadapi masalah nak letak kereta. Lebih-lebih lagi di awal pagi. Kalau sampai pukul 7.30 pun dah dikira lambat dan jangan harap dapat letak kereta dalam bangunan. Tawaf beberapa kali pun akhirnya park di tepi jalan utama. Berdepan pula kena saman daripada majlis bandaran. Jadi bila nampak adanya khidmat Valet di Hospital Selayang ni, bagus tindakan yang diambil oleh pihak hospital bagi mengurangkan stress pemandu. Baru sahaja diperkenalkan, 1 Ogos yang lalu. Saya tak pernah mencuba servis ni walaupun dah pernah nampak di KPJ Ipoh dan Damansara.  Kurang percaya gamaknya sebab tak rasa nak cuba. Hahaha.


Perjalanan dari rumah ke Hospital Selayang biasanya dalam 20- 30 minit je dah sampai kalau trafik lancar,  tapi masalah parkir di hospital ni la yang seksanya. Tempat saya biasa letak memang jauh dari bangunan utama, kawasan asrama jururawat. Senaman sikit. Tapi hari tu, terlewat sedikit keluar dan sampai di hospital 7.20 pagi. Memang tak ada parkir langsung sepanjang-panjang tepi jalan tu sampailah jalan utama jejambat tu. Tiada pilihan nampaknya, cuba sahajalah Valet Parking ni yang terletak di kawasan Hospital Pakar. Park di kawasan Valet tu dan beri kunci pada staff, dia akan beri resit yang tertulis nombor plat kereta kita. Bayar ketika ambil kereta. RM 12.

Ok, masalah mencari parkir dah selesai, tapi pendaftaran dalam hospital masih sesak ya. Sabar ajelah.  Urusan dalam hospital dari pendaftaran-tunggu jumpa doktor-ambil ubat, dalam 4-5 jam. Mujurlah bayaran Valet tidak dikira masa, kalau tidak 'masaklah' nak membayarnya.


*selain dari servis valet, di Hospital Selayang ada menyediakan shuttle van

Menunggu nombor giliran pendaftaran dipanggil. Kesemua kerusi dipenuhi dengan pesakit, orang sihat/peneman bagi chance pada pesakit.

No comments: