Wednesday, July 18, 2018

Tempat Letak Kereta di Hospital Raja Permaisuri Bainun, Ipoh


Mana-mana hospital kebiasaannya masalah terbesar bagi pesakit atau pengunjung nak letak kereta. Jangankan Hospital Besar, Hospital Daerah seperti di Kuala Kangsar ni pun kalau waktu pagi sekitar 7.45 – 10 pun berpusing-pusing mencari parkir. Waktu terbaik kurang orang, Jumaat, lepas pukul 3 dan bulan Ramadan. Bulan Ramadan memang nampak perbezaannya daripada hari biasa.

Di Hospital Ipoh. Jadual waktunya. Kalau tak nampak van yang ditunggu, tanya guard di situ. Mereka sedia membantu. 

Hospital Bainun, Ipoh ada menyediakan perkhidmatan shuttle van bagi  mengatasi masalah meletak kereta. Selain daripada di hospital sendiri, orang ramai boleh parkir di hadapan klinik kesihatan Greentown dan Veledrom Rakyat. Untuk kali ini saya ceritakan shuttle van di Veledrom Rakyat sebab yang Greentown belum pernah naik.

Dulu-dulu mesti nak parkir di hospital juga walaupun pernah terbaca hospital ada sediakan shuttle.  Walaupun keluar dari KK (dalam pukul 7) dan sampai setengah jam kemudian di Ipoh, masih tidak menjamin boleh dapat parkir. Tak sah kalau berpusing dekat 3 hingga 4 kali. Stress. Ramai je yang letak di luar sepanjang jalan utama. Silakan, kalau nak kena samanlah. Saya tak kuasa nak membayarnya.  Lagipun ia akan menghalang laluan utama. Tak baik menyusahkan orang lain, kan?

Akhirnya setelah berkali-kali stress memikirkan nak parkir di mana, barulah terbuka hati mencari arah Veledrom. Sejak itu parkir di situ sahajalah. Hantar pesakit dahulu di hospital kemudian baru pergi Veledrom.

Keluar hospital àterus. Bulatan ambil pukul 6 àterus. Nampak lampu trafik, ambil susur kiri signboard Kompleks MBI -à terus. Nampak lampu trafik, ambil susur kiri signboard  Stadium. Terus dan lihat di bahagian kanan akan nampak ruang lapang jalan bertar dan tulis Tempat Menunggu Kenderaan Percuma.
Di Veledrom. Tengah tunggu shuttle van datang.

Ruang parkir luas tapi biasanya tak banyak kereta.
Van dah sampai. Jom naik. Kalau van penuh, terpaksa tunggu giliran yang kedua.

Parkir ikut suka hati anda sebab memang biasanya kosong. Yeah!

Tunggu je shuttle (van ambulans) di situ. Ada waktunya. Tapi biasanya saya tunggu sekitar 15-20 minit. Alah lebih kurang sama je kalau kita berpusing-pusing cari parkir
Sampai di hospital depan Tempat Mengambil dan Menurunkan Pesakit

Berikut merupakan masalah parkir di hospital lain:

Hospital Selayang
Gerak dari Damansara Damai pukul 6.30 pagi dan akan sampai di hospital pukul 7 atau 7.15 pagi. Kalau sampai lebih daripada  waktu itu akan berpusing-pusing jugalah  dua tiga pusingan hospital. Bila dah dapat parkir pula, ada masalah lain. Kena tolak kereta. Di sini ada double parking (kereta diparkir depan kereta kita dan brek tangan dilepaskan) Ada juga yang tarik brek tangan tapi tinggalkan nombor.  Lepas tu bila telefon, orang tu tak angkat. Aduh! Ini boleh mendatangkan marah. Tolak kereta pun bukan sebuah sahaja,  kadang-kadang kena 2 atau 3 kereta sebab masing-masing parkir di sepanjang-panjang depan kereta kita. Udahlah kurus ni, kan. Tolak kereta macam tak gerak. Hai nasib. Tapi di Hospital Selayang juga ada shuttle. Kalau tengok dari banner yang diletak, kena tunggu di Selayang Capitol atau Selayang Mall. Siapa yang pernah menggunakan perkhidmatan ini sila komen di bawah.

Hospital Taiping
Masalah parkir memang teruk juga pagi-pagi. Bila bangunan parkir baru siap (sebelum inilah) Ya Allah bersyukur sangat tiada lagi masalah berpusing-pusing mencari parkir. Setelah setahun berlalu dan kembali semula ke Taiping. Penuh memanjang. Signboard FULL. Memang guard tak bagi masuk. Gamble je park kat luar setelah tak jumpa parkir lain. Guard situ bagi tips, antara waktu 2 -3 petang boleh dapat tempat sebab staf hospital tukar shif. Tidak membantu langsung. Yang jadi masalah tu nak pergi pagi-pagi.

Hospital Kuala Lumpur.
Tempat letak kereta di sebelah Jabatan Radioterapi dan Onkologi selesa tetapi hendaklah sampai sekitar pukul 7.15 pagi. Kalau selepas waktu itu memang masih ada tapi jauh sikit dari Exit. Di sini mudah nak tengok dari jauh tempat parkir yang kosong sebab ada lampu dari siling parkir menunjukkan tempat kosong atau tidak.  Lampu merah menandakan sudah ada kereta dan lampu hijau menandakan kosong.  Malah dinyatakan tingkat mana yang banyak lagi kosong. Kedai makan  pun ada dalam ni. Lepas stress kena keluar pagi-pagi, jom kita minum dulu.

Bagi mengelakkan stress untuk ke hospital pagi-pagi memang kenalah keluar selepas subuh mengkala nak berebut dengan orang pergi kerja pun satu hal juga. Kena baca doa dan zikir banyak-banyak supaya urusan dipermudahkan. Insya-Allah.

No comments: