Monday, September 23, 2019

Demi Masa ...

Demi masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan melakukan kebaikan, serta saling berpesan untuk kebenaran dan saling berpesan untuk kesabaran (Al-Asr: 1-3).

Semua orang tahu kepentingan masa. Dalam peribahasa Melayu juga, 'masa itu emas', tetapi adakah kita benar-benar memanfaatkan masa? Tambah-tambah lagi zaman sekarang ni kita dilekakan dengan gajet. Kalau yang memang kerja secara online tu tak apalah. Ni yang asyik melayari internet dari fb bertukar ke ig bertukar ke twitter, ke whatsapp ke telegram berjam-jam. Nak pulak, group chat tu banyak. Orang ni hantar video, balas pulak video ni. Berjam-jamlah kehidupan di alam maya ni. Kiranya telefon tak lekang di tangan.

Berapa ramai yang tertidur tapi tangan masih pegang telefon? Tu belum lagi yang ditimpa handphone bila baring. Dah mengantuk sangat tapi nak juga membaca .... opps pengalaman sendiri hihi.

Buku Pengurusan Masa ni saya beli second hand. Dalamnya ada satu bab, "Ketahui ke mana masa anda pergi". Sedar tak sedar dalam masa satu hari, persoalan yang timbul, "Eh apa yang aku dah buat hari ni? Macam tak ada apa yang bermanfaat pun."

Terjemahan Panel Penterjemah Institut Terjemahan Negara Malaysia Berhad. Diterbitkan oleh Synergy Publishing Co.


Cadangan daripada buku ini, cuba log masa anda. Tapi saya telah ubah sikit daripada apa yang dia sarankan supaya saya dapat tengok adakah masa  saya lebih banyak dihabiskan kepada gajet?

Hanya ambil sehelai kertas A4, buat 2 bahagian. Satu bahagian untuk masa, satu bahagian untuk aktiviti. Di bahagian masa kita tulis di setiap baris tu masa selang 15 minit dan senaraikan aktiviti. Contoh:

Masa                               Aktiviti

5.30 pagi
5.45 pagi
6.00 pagi
6.15 pagi
6.30 pagi
6.45 pagi
7.00 pagi

dan seterusnya sehinggalah waktu kita tidur. Jadi, kita senaraikanlah apa yang kita buat dalam ruang masa 15 minit tu. KEPUTUSANNYA: Biar sendiri je tahu, haha. Setelah tahu adakah banyak atau tidak kita dilalaikan telefon, eloklah kita kurangkan. Tapi saya memang akan tutup data/wifi masa tidur sebab malas nak menjawab wasap dalam keadaan separuh sedar. Bila dalam keadaan macam ni kadang-kadang kita tak ingat pun apa yang kita dah jawab.  Kalau ada kecemasan biasanya orang akan call. Tapi kalau pergi luar negara tak adalah macam tu, kena biar telefon online.  Risau pulak kalau ada kecemasan dan susah nak call.

Masa dan usia berkaitan. Masa berlalu, usia meningkat. Mencari keberkatan usia. Semoga kita tidak dilalaikan dengan perkara yang tidak bermanfaat.

No comments: