Friday, May 10, 2019

Nasi Ulam Perak

Anda mampu makan ulam-ulam sebanyak 17 jenis sekaligus? Ha, hebat tak hebat orang Perak, boleh makan kesemuanya pada satu masa hahaha. Jom pekena nasi ulam puasa ni. Untuk orang yang ada tanam ulam-ulam ni memang mudah nak buat bila-bila masa sahaja tapi yang tidak menanam kenalah membeli. Kalau di pasar tu adalah orang siap menjual ulam-ulam untuk nasi ulam ni. Tapi kalau seringgit pun takdelah banyak mana. Akhirnya nasi lebih banyak daripada ulamnya.

Ini ulam-ulam yang digunakan:

Dari kiri atas : 1)Pegaga  2) Belalai Gajah 3)Tujuh Bilah 4) Mengkudu 5)Daun Kari 6) Daun Kunyit 7)Cekur  8)Bunga kantan

Dari kiri bawah: 9)Daun limau purut 10)Serai 11)Daun ati-ati 12)Kaduk 13)Bangun-bangun 14)Daun Gajus  15) Ulam raja.16)Kesum/Cenohom (bahasa Perak) 17)Kemangi
Hiris kesemua daun tadi. Untuk mudahkan menghiris daun-daun yang kecil, masuk dalam daun yang besar. Boleh dihiris bersama-sama. Hiris bawang besar dan halia. Boleh hiris awal dan simpan dalam peti ais dulu. Dah nak berbuka nanti baru gaul dengan nasi.

Sebelum nak gaul dengan nasi, pastikan nasi tu sejuk dulu. Janganlah lepas masak terus buat nanti lecur daun-daun tu. Ohh jangan lupa goreng ikan masin sementara tu. Agak-agaklah besar mana nak goreng ikan masin tu mengikut portion nasi.

Proses menggaul: Gaul nasi dengan kerisik. Tu yang warnanya gelap-gelap sikit. Kerisik tu buat sendiri juga. Tambah ikan masin tadi dan gaul dengan ulam-ulam.  Saya tambah sikit telur masin yang potong kecik dan gaul sekali. Makan macam tu saja pun dah sedap.

No comments: