Saturday, May 4, 2019

Chef Nic – Food Travelogue


      Tak kisahlah sekarang ni K-Pop ke, K-Drama berkuasa, saya tetap tengok cerita cina Hong Kong juga. Sama juga masa dulu-dulu popular drama Jepun, pilih cerita Hong Kong juga. Kalau Tahun Baru China tu memang tengok cerita cina ajelah sebab kebanyakan channel tayang filem baru. Cuma sekarang ni tak adalah ikut cerita-cerita bersiri TVB dah tapi tengok filem atau rencana je. Tak kuasa nak tengok cerita panjang-panjang, nanti melekat depan TV.

      Nicholas Tse memang popular zaman-zaman saya. Ada rupa, pandai berlakon dan cerita dia selalu best. Anak pelakon, Patrick Tse. Menyanyi juga tapi tak tahu lagu apa yang popular. Seiring peredaran masa, tertengok cerita Chef Nic ni tiga atau empat tahun lepas di 8tv. Jadi Chef la pulak. Memang terkejutlah sebab dulu imejnya artis yang suka memberontak. Zaman tu, berita hiburan artis dari Hong Kong hanya ada di Majalah Galaxy setiap bulan atau Media Hiburan setiap minggu. Beritanya pun satu muka surat sahaja.

    Season awal Chef Nic, dia masak di studio. Season yang sekarang ni dia pergi ke luar negara bersama artis jemputan yang berasal dari HK atau China. Untuk season yang ni Chef Nic banyak meluahkan perasaan. Mula masuk dalam industri hiburan di usia muda. Meraih populariti. Sering berjauhan dari keluarga sebab sibuk kerja hingga tak banyak bercakap dengan mereka. Dan dia memang mengaku zaman tu suka memberontak.  Namun sejak jadi chef ni dia bertambah rapat dengan keluarga dan melatih dia jadi sabar.



      Season yang baru ni konsepnya Nicholas dan tetamu jemputan akan ke rumah penduduk tempatan. Berkongsi pengalaman kehidupan dan akan masak untuk mereka. Ada satu babak dia tunjuk mainan tradisional dan basikal tua.  Dia kata seronok zaman tu sebab main sahaja. Ada juga dia tunjuk handphone lama yang besar tu (cordless). Dia kata teringat pergi sekolah bawa bekas air macam telefon tu. Ha! Di Malaysia pun sama, kan. Ada bekas air tu. Kiranya kalau orang Malaysia bersembang dengan orang Hong Kong pun boleh masuklah kisah-kisah nostalgia ni. Allah pun mencipta pelbagai ras  manusia untuk kita saling mengenali.

      Episod minggu lepas, penggambaran di Xian yang ada patung Terracota tu. Chef Nic berjumpa dengan penduduk di situ yang bekerja sebagai konduktor bas dan bekerja 7 hari seminggu. Kiranya 365 harilah. Boleh ambil cuti dalam 24 atau 25 hari setahun. Setiap kali Tahun Baru Cina pun kerja weh, sampai mak dan bapanya sedih tak dapat makan bersama. Tapi nak buat macam mana,  dah kerja. Pergi kerja awal pagi, balik malam. Ya belajar sesuatu dari situ, bersyukur kita ni. Ha, saya suka tengok rancangan begini. Ada feel.

     Di akhir cerita, Chef Nic sediakan makanan macam Yee Sang (dia sebut nama lain) tapi dekat Xian ni tak biasa makan macam tu. Chef terpaksa mengajar gaul Yee Sang tu rata-rata dan tarik tinggi bersama-sama.

     Pernah juga season sebelum ini jemputannya Lin Dan. Saya suka tengok personalitinya dalam rancangan tu dan jadi suka dan minat  pulak haha. Padahal kalau tengok dia berlawan dengan Lee Chong Wei, gayanya berlagak gila. Kerek je.

Eh terpanjang pula review cerita ni, hehe sebab suka tengok.

     Untuk minggu ni jemputannya penyanyi dan komposer Jay Chou. Gandingannya dalam Sing! China(macam The Voice) .Hari Ahad di 8tv jam 5 petang.



No comments: