Thursday, November 27, 2014

Rahsia Menghafaz Surah Yasin

Buku ni dah lama beli, hampir setahun tapi belum ulas sebab belum berkesan lagi hafazan tu. Ya sebenarnya sikap hangat-hangat tahi ayam tu sukar diatasi. Bukan salah buku ni pun. Pelbagai teknik yang boleh diamalkan.  Penulis buku ni kelulusan Ijazah Sarjana Muda(Perniagaan) dari UUM dan menjalankan perniagaan sendiri. Belajar pun di sekolah biasa dan bukan sekolah tahfiz pun tetapi kerana minat yang mendalam dalam bidang keagamaan barulah berguru dengan beberapa guru tahfiz.  

Surah Yasin kebanyakannya memang semua orang dah tahu keseluruhan ayat. Mana taknya kan ke kalau kenduri tahlil, orang meninggal dan setiap malam Jumaat orang biasa baca Yasin. Dari dulu lagi dah amalan tu.  Kadang-kadang bila orang baca tu boleh je kita ikut tanpa tengok ayatnya tapi bila disuruh baca sendiri tulah tak pasti ayat mana yang dulu ayat mana yang kemudian. 

Sebenarnya ia berada di minda bawah sedar cuma kena asah. Contohnya macam kita bawa kereta manual, automatik kita tau nak tukar gear mana, reverse macam mana walaupun masa tu kita tengah bersembang dengan penumpang. Tak payah tengok gear pun dah tahu. Ha macam tulah Surah Yasin, dah biasa dengar dan dah ada dalam minda cuma tak dibiasakan melafazkannya itu yang kena juga pegang buku Yasin bila nak baca tu.


 



Tajuk: Rahsia Menghafaz Surah Yasin

Penulis: Abdullah Abu Mustofa
Penerbit: Pena Gemilang S/B, Ampang        Cetakan Pertama 2011
ISBN: 978-983-43595-4-6
Harga:RM 12.90 tetapi di KB1M, UTC KL harga RM11
Halaman: 120 muka surat
Sinopsis:
Menghafaz surah Ya-Siin bukanlah satu perkara yang mustahil walaupun untuk orang awam seperti kebanyakan kita. Alangkah baiknya jika umat Islam yang telah mengamalkan pembacaan surah ini sejak sekian lama dapat menghafaznya supaya apabila mereka sudah tua, uzur dan tidak dapat melihat nanti, surah YaSiin dapat kekal menjadi peneman dan penyejuk hati.  

Buku ini perlu dibaca oleh sesiapa sahaja yang ingin tahu cara menghafaz surah ini khusus untuk orang awam. Kandungan buku ini perlu diketahui oleh sesiapa sahaja yang menginginkan supaya surah yang selama ini dipegang di tangan dapat disimpan dan dijaga dalam hati. 
      
        Komen: 
         
         Antara strategi hafazan yang ada di dalam buku ini: 

  1. Pilih satu jenis mushaf sahaja
  2. Baca berkali-kali 
  3. Baca sehingga fasih berpandukan ilmu tajwid
  4. Dengar berkali-kali
  5. Bayangkan halaman mushaf
  6. Fahami maksud
  7. Niat dan fikir untuk menghafaz
  8. Jangka masa untuk menghafaz
  9. Kepentingan bahasa Arab 

               Keterangan lanjut kena tengok dalam buku ni lah.


Sebenarnya rujuk balik buku ni bila rasa tercabar tengok budak 5 tahun boleh hafal surah al-Kahfi 1-10. Di dalam slot Raudah di Nasional FM; dari ceramah ustaz ni;   sekarang ni dunia akhir zaman dan dah banyak tanda kiamat yang telah ditunjukkan. Begitu juga cerita Al-Quran yang ‘hilang’ ayatnya. Muka surat jadi kosong. Kebanyakan ayat yang hilang tu adalah surah al-Kahfi. Oleh itu kita disuruh hafal kerana surah ini akan dibaca di hadapan dajjal (yang akan datang nanti) untuk elakkan fitnah dajjal.  Sekarang ni baru peringkat nak biasakan diri mendengar ayat ni. Semoga berjaya. Ucap pada diri sendiri haha. At least dapat hafal 10 ayat.

Kita digalakkan baca surah al-Kahfi ni, lepas maghrib hari Khamis hingga lepas maghrib Jumaat keesokan harinya. Antara tips yang diperoleh dari page FB Tarbiah Sentap untuk menghabiskan bacaan surah al-Kahfi  

Tips dan trik nak habiskan surah Al Kahfi.

---

Cara untuk habiskan al kahfi :

Split 3 kali bacaan. Ayat ada 110.

1) Start lepas subuh, habiskan ayat 1 sampai Ayat 31.

Sebab ayat 32 tu dah masuk cerita lain, nanti tak syok nak follow up baca terjemahan dia kalau tergantung. Ayat 32 dah masuk cerita pasal dua lelaki dengan kebun tu.

2) Sebelum solat jumaat, sambung ayat 32 sampai ayat 59. Kalau larat sambung lagi dari 60 sampai 82. Tu dah masuk cerita pasal Nabi Musa dengan Nabi Khidir.

3) Lepas solat Jumaat tu habiskan je ayat 83 sampai 110 tu.Tak ada la semput sangat. Ayat 83 tu start dengan kisah Zulkarnain.

Moga ada manfaat!

No comments:

Related Posts with Thumbnails