Monday, April 25, 2011

Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur Yang Ke-30

Dulu-dulu selalu pergi hari minggu, kali ni pergi hari biasa. Memang relaks sikit walaupun ramai juga yang datang terutamanya rombongan budak sekolah. Walaupun dah mula 22 hb April yang lepas, baru hari ini dirasmikan oleh TPM Y.A.B Tan Sri Muhyiddin Yassin. Patutlah ramai yang pakai baju kurung tadi, mungkin para jemputan khas kot.

Sedikit tip untuk pengunjung:

  1. Banyak cara nak datang PWTC ni, kalau berkereta boleh park di PWTC RM8 sekali masuk, Hentian Putra yang berhadapan dengan PWTC RM3 sekali masuk. Naik komuter pun boleh juga tapi penat juga nak berjalan. LRT STAR berhenti di stesen PWTC seberang sahaja dan akan masuk ikut pintu belakang. Kalau naik bas ambil sahaja mana-mana yang ke arah Chow Kit, tapi tak masuk dalam so kenalah menapak beribu batu. Kalau ada bas yang masuk dalam pun tak banyak.
  2. Prepare duit yang cukup so tak payahlah nak pergi ATM lagi. Selalunya ATM dah berbaris panjang. Kalau kat The Mall banyak sikit mesin ATMnya.

  3. Makan sarapan kena cukup nanti pengsan pulak bila banyak berjalan. Banyak nak tengok. 4 keping roti sahaja tidak memadai buat saya, perut dah lapar hehehe banyak tenaga dikeluarkan untuk berjalan dan berfikir.

  4. Kalau ada kedai buku pilihan yang memang nak pergi, baik tengok peta dulu mana lokasinya. Tak adalah membuang masa mencarinya. Silap-silap duit dah habis beli buku lain. Kan dah lari bajet.

  5. Setiap ceruk pasti ada yang menarik. Jangan singgah tempat beli buku sahaja, pergi ke kaunter pameran badan-badan kerajaan seperti Jabatan Penerangan Malaysia, Arkib Negara, Kementerian Dalam Negeri, Jabatan Kebudayaan dan Perpustakaan Negara. Dekat sini boleh dapatkan brosur-brosur secara percuma sebagai rujukan dan pengetahuan. Elok untuk orang yang nak tulis buku sebab boleh tahu dasar-dasar kerajaan. Di kaunter JPN saya dapat hadiah sebab jawab kuiz. Barang-barang free memang best tapi ruang pamerannya tersorok sikit. Susah nak nampak.

  6. Lunch dekat The Mall banyak pilihan. Saya suka pergi food court tingkat atas sekali, banyak warung dan agak murah.

    Pesta Buku habis 1 Mei ni, so selamat membeli-belah!


Bahagian atas: Buku resepi untuk anak saudara supaya dia rajin masak. Macamlah makciknya rajin memasak. Ahaks! Buku resepi dan motivasi Dr Tuah, mak kirim sejak awal lagi.

Bahagian bawah: Untuk saya, memerlukan suntikan motivasi, buku dari Saba Islamic Media dan semestinya buku kraf yang berkaitan coklat.

2 comments:

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

as salam, lama x singgah sini. sihat ker? kat pesta buku tak jumpa Tun ker?

zarina said...

Alhamdulillah..Tun Mahathir dtg hari Sabtu..ni pergi semalam